Haku
Viitteet 1-10 / 31
Pieni oppilas suunnittelijana. Kokonainen käsityöprosessi alkuopetuksessa.
(2011)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisia suunnittelijoita alkuopetusikäiset lapset ovat ja miten he pystyvät omaa työtään ja työskentelyään suunnittelemaan. Tutkimusongelmaa lähestyttiin tutkimuskysymyksien avulla: ...
Oppilas yksilönä - yksilöllisyyden tuottaminen koulutuspuheessa
(2011)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, miten oppilaan yksilöllisyys määritellään koulutuspuheen perusteella. Samalla pohdittiin, miten tämä määritelmä sijoittuu suhteessa koulun arvoihin ja politiikkaan. Tutkimus ...
Katsomusopetus Suomessa - Käsityksiä nykytilasta ja näkymiä tulevasta
(2011)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää käsityksiä peruskoulun katsomusopetuksesta kolmen kirjallisen aineiston perusteella. Aineisto koostui perusopetuksen yleisiä tavoitteita ja tuntijakoa pohtivan työryhmän työskentelyyn ...
Tapaustutkimus eräästä neljännestä luokasta vertaisryhmänä ja Kaikki kavereita -interventio
(2011)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella kohteena toimivaa neljättä luokkaa vertaisryhmänä; sen sosiaalista rakennetta ja oppilaiden representaatioita eli käsityksiä itsestään ja luokkatovereistaan. Tutkimus toteutettiin osana ...
Käsityönopetuksen käytäntöjä kehittämässä. Toimintatutkimus oppilaan suhtautumisesta käsityöprosessiin alakoulun luokilla neljännestä kuudenteen
(2011)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella interventioon perustuvaa muutosta oppilaiden käsityöprosesseissa. Tutkimuskohde valikoitui opetusharjoittelun perusteella 68 kantahämäläisestä neljännestä kuudenteen vuosiluokkien ...
Sitä, mitä olen, en voi muuttaa, keneksi tulen, sen voin: Lyhytkasvuisen ihmisen kokemuksia omasta vammaisuudestaan.
(2011)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksessa tarkasteltiin vammaisuusilmiötä inhimillisen olemassaolon ja kokemuksellisuuden näkökulmista. Se jäsennettiin teoreettisesti Lauri Rauhalan ihmiskäsityksen, situationaalisen säätöpiirin, kolmen olemispuolen ...
Millä tavoin liikunnan kysynnän periaatteet toteutuvat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004?
(2011)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2004 löytyviin liikunnan merkityksiin ja liikunnan merkitysulottuvuuksiin. Tämä on mielenkiintoinen tutkimuksen kohde siksi, että lapsuudesta ...
”...se nähdään oppiaineena, eikä juhlamateriaalin tuottamisena.”: Neljän musiikinopettajan näkemyksiä oppiaineensa merkityksestä
(2011)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten musiikin aineenopettajat perustelevat oman työnsä merkityksellisyyden itselleen ja muille suhteessa kokemaansa oppiaineen arvostukseen ja asemaan. Lisäksi halusimme ottaa ...
"Turvallinen koulu on paikka, jossa tuntee olonsa turvalliseksi." - 6.-9.-luokkalaisten kokemuksia ja näkemyksiä turvallisesta koulusta.
(2011)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on turvallinen koulu oppilaiden mielestä sekä mitkä tekijät lisäävät oppilaiden turvattomuutta ja turvallisuutta koulussa. Kiinnostus aiheeseen syntyi kandidaatin työstäni, ...
"Onhan tää ainaista semmoista kehittymistä." Tutkimus luokanopettajan ammatillisesta kehittymisestä
(2011)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajan ammatillista kehittymistä opiskeluajoista viimeisiin työvuosiin asti. Ammatillisen kehityksen päämäärän ymmärtämiseksi tutkimuksessa selvitettiin, millainen on asiantunteva ...