Haku
Viitteet 1-7 / 7
Saa näkyä - ja kuulua : Lasten osallisuuden toteutuminen esiopetuksessa
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten osallisuuden toteutumista esiopetuksessa. Tutkimuksessa on pyritty noudattamaan lapsinäkökulmaisen tutkimuksen periaatteita, siten tavoitteena on ollut erityisesti lasten ...
Onko ilmaisussa osallisuuden tuntua : neljäsluokkalaisten kokemuksia draamasta ja osallisuutta tukevista tekijöistä draamajaksolla
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tarkoituksena on selvittää draaman työtavan potentiaalia oppilaiden osallisuuden tukemisessa oppilaiden näkökulmasta. Tutkimuksen kohteena ovat erään länsi-uusimaalaisen alakoulun neljännen ...
Oppilaiden osallisuus : näkökulma uuteen opetussuunnitelmaan
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden osallisuuden toteutumista erityisesti luokkatasolla. Uusi perusopetuksen opetussuunnitelma 2014 painottaa oppilaan osallisuuden näkökulmaa, joten tutkimuksen avulla haluttiin ...
Lasten osallisuuden toteutuminen alkuopetuksessa
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten osallisuuden toteutumista alkuopetuksessa 1. luokan oppilaiden osalta. Jokaisen lapsen oikeutta osallisuuteen perustellaan jo lasten oikeuksien sopimuksessa (1989), joten ...
Pedagogisen johtamisen kulmakivet henkilökunnan osallisuutta tukemassa
(2018)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitkä ovat pedagogisen johtamisen kulmakivet, jotka tukevat henkilökunnan osallisuutta. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) 2016 edellyttää osallisuutta tukevien työtapojen ...
Yläkoulun oppilaanohjaus toimijuuden vahvistajana : peruskoulun 8. - 9.-luokkalaisten käsityksiä oppilaanohjauksesta
(2018)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun 8.–9.-luokkalaisten näkemyksiä oppilaanohjauksesta oppiaineena. Oppilaanohjauksen sisältö on määritelty opetussuunnitelman perusteissa vuodelta 2004. Lähtökohtana oli ...
Välähdyksiä yhteenkuuluvuudesta ja me -hengestä : osallisuutta tukeva interventio erityiskoulussa
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen lähtökohtana oli oletus, että osallisuuden tukeminen on identiteetin tukemista. Osalli-suuden tarkastelussa oli huomioitava monenlaisia niin yksilöön kuin yhteisöön liittyviä tekijöitä. Oli pohdittava myös sitä, ...