Välähdyksiä yhteenkuuluvuudesta ja me -hengestä : osallisuutta tukeva interventio erityiskoulussa
Ahola, Réa (2017)
Ahola, Réa
2017
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705021498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705021498
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana oli oletus, että osallisuuden tukeminen on identiteetin tukemista. Osalli-suuden tarkastelussa oli huomioitava monenlaisia niin yksilöön kuin yhteisöön liittyviä tekijöitä. Oli pohdittava myös sitä, miten koulun nykyisiä käytäntöjä tulisi kehittää, jotta kaikille oppilaille tarjou-tuisi mahdollisuus osallisuuden kokemuksien saamiseen.
Tämän pienimuotoisen intervention tavoitteena oli osallisuuden tunteen tukeminen omassa tutussa vertaisryhmässä. Tutkimukseen osallistui viisi 7 -luokkalaista poikaa eräässä eteläsuomalaisessa eri-tyiskoulussa. Sosiaalista konstruktivismia teoreettisena viitekehyksenä hyödyntäen tarkastelun koh-teena oli informaalin oppimisympäristön tarjoamat osallisuuden tukemisen mahdollisuudet. Tutki-musmenetelminä olivat osallistuva havainnointi ja sisällönanalyysi.
Tapaamiskertoja oli yhteensä kuusi vuoden 2016 kevätlukukauden aikana. Tapaamiset koostuivat yksilö- ja ryhmätehtävien tekemisestä. Varsinainen tutkimusaineisto koostui neljästä videoidusta ta-paamiskerrasta. Videoimatta jätettiin ensimmäinen tapaamiskerta, joka kului yleisohjeiden antami-seen sekä viimeinen, joka kului poikien yhteisen tuotoksen esittelemiseen ja herkkujen syömiseen. Seuraavalla kolmella tapaamiskerralla pojat saivat tehtäväkseen valmistella ja esitellä tuotoksen, jonka avulla kertoa koulutyöhön liittyvistä tärkeistä asioista muille pojille. Valmiita tuotoksia olivat kolme käsitekarttaa, sarjakuvapiirros ja lyhyt tarina. Viidennellä tapaamiskerralla pojat valmistelivat omien yksilötarinoidensa pohjalta Power -point -esityksen, jonka he esittelivät omalle opettajalle ja tutkijalle viimeisellä tapaamiskerralla.
Osallisuus oli tutkimuskohteena hyvin monimuotoinen ilmiö. Tutkimusaineiston perusteella voitiin todeta, että se ilmeni muun muassa sanoin, teoin, ilmein ja symbolisin elein. Turvallisesta ja luotta-muksellisesta luokan ilmapiiristä kertoi se, että pojat hakivat kontaktia toisiinsa, auttoivat toinen toi-siaan ja kertoivat mielipiteitään. Keskusteltavista asioista uskallettiin olla myös eri mieltä. Aihepiiriin liittyvä teoria- ja tutkimustieto, yhdessä aineistosta esiin nostettujen havaintojen kanssa, toi esille osallisuuden merkityksen oppilaiden kouluhyvinvoinnin tukemisessa, johon erityisesti informaali op-pimisympäristö tarjoaa erinomaiset puitteet.
Tämän pienimuotoisen intervention tavoitteena oli osallisuuden tunteen tukeminen omassa tutussa vertaisryhmässä. Tutkimukseen osallistui viisi 7 -luokkalaista poikaa eräässä eteläsuomalaisessa eri-tyiskoulussa. Sosiaalista konstruktivismia teoreettisena viitekehyksenä hyödyntäen tarkastelun koh-teena oli informaalin oppimisympäristön tarjoamat osallisuuden tukemisen mahdollisuudet. Tutki-musmenetelminä olivat osallistuva havainnointi ja sisällönanalyysi.
Tapaamiskertoja oli yhteensä kuusi vuoden 2016 kevätlukukauden aikana. Tapaamiset koostuivat yksilö- ja ryhmätehtävien tekemisestä. Varsinainen tutkimusaineisto koostui neljästä videoidusta ta-paamiskerrasta. Videoimatta jätettiin ensimmäinen tapaamiskerta, joka kului yleisohjeiden antami-seen sekä viimeinen, joka kului poikien yhteisen tuotoksen esittelemiseen ja herkkujen syömiseen. Seuraavalla kolmella tapaamiskerralla pojat saivat tehtäväkseen valmistella ja esitellä tuotoksen, jonka avulla kertoa koulutyöhön liittyvistä tärkeistä asioista muille pojille. Valmiita tuotoksia olivat kolme käsitekarttaa, sarjakuvapiirros ja lyhyt tarina. Viidennellä tapaamiskerralla pojat valmistelivat omien yksilötarinoidensa pohjalta Power -point -esityksen, jonka he esittelivät omalle opettajalle ja tutkijalle viimeisellä tapaamiskerralla.
Osallisuus oli tutkimuskohteena hyvin monimuotoinen ilmiö. Tutkimusaineiston perusteella voitiin todeta, että se ilmeni muun muassa sanoin, teoin, ilmein ja symbolisin elein. Turvallisesta ja luotta-muksellisesta luokan ilmapiiristä kertoi se, että pojat hakivat kontaktia toisiinsa, auttoivat toinen toi-siaan ja kertoivat mielipiteitään. Keskusteltavista asioista uskallettiin olla myös eri mieltä. Aihepiiriin liittyvä teoria- ja tutkimustieto, yhdessä aineistosta esiin nostettujen havaintojen kanssa, toi esille osallisuuden merkityksen oppilaiden kouluhyvinvoinnin tukemisessa, johon erityisesti informaali op-pimisympäristö tarjoaa erinomaiset puitteet.