Girl-termi: Feministinen kannanotto vai alistamisen keino? : Median tulkintakehyksiä girl-termistä ja TikTokin girl-trendeistä
Siirilä, Jasmine (2024)
Siirilä, Jasmine
2024
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401081165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401081165
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen journalistisen median tulkintakehyksiä girl-termistä sekä sosiaalisen median palvelun TikTokin girl-trendeistä. Viittaan englanninkielisellä girl-termillä sen suomenkielistä vastinetta eli tyttöä tarkoittavaa sanaa laajempaan ilmiöön. Kiinnostukseni kohteena on tyttöyttä ja naiseutta arvottavat sosiaaliset konstruktiot. Keskityn etenkin siihen, minkälaisia merkityksiä termille ja trendeille annetaan mediassa ja miten niiden nähdään arvottavan naiseutta. Tutkimuskysymyksenäni on, millä tavalla girl-termiä ja TikTokin girl-trendejä kehystetään mediateksteissä.
Aineistonani on 15 englanninkielistä verkkotekstiä erilaisilta aikakauslehdiltä ja viihdeuutissivustoilta, jotka käsittelevät girl-trendejä ja -termiä. Analyysimenetelmänä käytän kehysanalyysiä, jonka avulla tarkastelen erilaisia tulkintoja, määritelmiä ja kielenkäyttöä, jotka toistuvat teksteissä ja nousevat keskiöön muodostaen erilaisia tulkintakehyksiä. Lisäksi kiinnitän huomiota siihen, mitä asioita jätetään sanomatta, sillä se paljastaa piilossa olevia asenteita ja oletuksia aiheesta.
Teoreettisena viitekehyksenä käytän girl-termin ja uudelleenomimisen historiaa, feminististä kielen kritiikkiä sekä sosiaalista konstruktionismia. Termillä girl on rikas ja ristiriitainen historia niin poliittisena, uudelleenomittuna ja naisia voimaannuttavana terminä kuin populaarikulttuurissa vallitsevana, patriarkaatille harmittomana ja naisia holhoavana terminä. 2020-luvulla termin suosio on kasvanut etenkin sosiaalisen median palvelun TikTokin myötä, minkä takia on mielenkiintoista tutkia, ovatko termin merkitykset mahdollisesti muuttuneet.
Analyysin pohjalta muodostin neljä kehystä: voimaantumisen, sukupuolistereotypioiden, identiteetin ja kapitalistisen kehyksen. Voimaantumisen kehys ylläpitää positiivista käsitystä girl-termistä naisia voimaannuttavana ja osana feminististä liikettä. Sitä haastava kehys on sukupuolistereotypioiden kehys, jossa girl-termi nähdään naisia alentavana ja stereotyyppisiä sukupuolirooleja korostavana. Identiteetin kehyksessä termi nähdään osaltaan positiivisena osana naisten identiteetin rakentamista ja osaltaan negatiivisena, identiteettiä rajaavana tekijänä. Kapitalistinen kehys lävistää jokaisen kehyksen, sillä girl-termi on myös laajalti kaupallistettu.
Tulokset eivät antaneet girl-termistä ja -trendeistä yksiselitteistä kuvaa, vaan kukin kehys nosti ilmiöstä esiin täysin erilaisia näkökulmia ja merkityksiä. Käsitykset termin erilaisista merkityksistä vaikuttavat käsityksiin naiseudesta. Voimaantumisen ja identiteetin kehykset luovat käsitystä yhteisöstä voimaantuneita naisia, jotka pyrkivät muuttamaan perinteisiä alentavia käsityksiä naisista ja termistä girl. Sukupuolistereotypioiden kehys taas käsittää girl-termin ja -trendit etenkin naisille vahingollisina ja vahvistaa feminististä käsitystä kielen mieskeskeisyydestä ja naisten toissijaisuudesta. Termin ja trendien erilaiset kehykset ja niihin sidoksissa olevat tulkinnat voidaan liittää etenkin girl-termin historiaan sekä feministiseen käsitykseen mieskeskeisestä kielestä.
Aineistonani on 15 englanninkielistä verkkotekstiä erilaisilta aikakauslehdiltä ja viihdeuutissivustoilta, jotka käsittelevät girl-trendejä ja -termiä. Analyysimenetelmänä käytän kehysanalyysiä, jonka avulla tarkastelen erilaisia tulkintoja, määritelmiä ja kielenkäyttöä, jotka toistuvat teksteissä ja nousevat keskiöön muodostaen erilaisia tulkintakehyksiä. Lisäksi kiinnitän huomiota siihen, mitä asioita jätetään sanomatta, sillä se paljastaa piilossa olevia asenteita ja oletuksia aiheesta.
Teoreettisena viitekehyksenä käytän girl-termin ja uudelleenomimisen historiaa, feminististä kielen kritiikkiä sekä sosiaalista konstruktionismia. Termillä girl on rikas ja ristiriitainen historia niin poliittisena, uudelleenomittuna ja naisia voimaannuttavana terminä kuin populaarikulttuurissa vallitsevana, patriarkaatille harmittomana ja naisia holhoavana terminä. 2020-luvulla termin suosio on kasvanut etenkin sosiaalisen median palvelun TikTokin myötä, minkä takia on mielenkiintoista tutkia, ovatko termin merkitykset mahdollisesti muuttuneet.
Analyysin pohjalta muodostin neljä kehystä: voimaantumisen, sukupuolistereotypioiden, identiteetin ja kapitalistisen kehyksen. Voimaantumisen kehys ylläpitää positiivista käsitystä girl-termistä naisia voimaannuttavana ja osana feminististä liikettä. Sitä haastava kehys on sukupuolistereotypioiden kehys, jossa girl-termi nähdään naisia alentavana ja stereotyyppisiä sukupuolirooleja korostavana. Identiteetin kehyksessä termi nähdään osaltaan positiivisena osana naisten identiteetin rakentamista ja osaltaan negatiivisena, identiteettiä rajaavana tekijänä. Kapitalistinen kehys lävistää jokaisen kehyksen, sillä girl-termi on myös laajalti kaupallistettu.
Tulokset eivät antaneet girl-termistä ja -trendeistä yksiselitteistä kuvaa, vaan kukin kehys nosti ilmiöstä esiin täysin erilaisia näkökulmia ja merkityksiä. Käsitykset termin erilaisista merkityksistä vaikuttavat käsityksiin naiseudesta. Voimaantumisen ja identiteetin kehykset luovat käsitystä yhteisöstä voimaantuneita naisia, jotka pyrkivät muuttamaan perinteisiä alentavia käsityksiä naisista ja termistä girl. Sukupuolistereotypioiden kehys taas käsittää girl-termin ja -trendit etenkin naisille vahingollisina ja vahvistaa feminististä käsitystä kielen mieskeskeisyydestä ja naisten toissijaisuudesta. Termin ja trendien erilaiset kehykset ja niihin sidoksissa olevat tulkinnat voidaan liittää etenkin girl-termin historiaan sekä feministiseen käsitykseen mieskeskeisestä kielestä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]