”Aikuinen sanoittaa sitä, kuinka jokainen on hyvä ja tärkeä liikkuja” : Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia esiopetusikäisten lasten liikuntamotivaation ja liikunnallisesti aktiivisen elämäntavan tukemisesta
Immonen, Kiia (2022)
Immonen, Kiia
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-11-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211258641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211258641
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on esiopetusikäisten lasten liikuntamotivaation ja liikunnallisesti aktiivisen elämäntavan tukemisesta. Tarkastelin varhaiskasvatuksen opettajien hyödyntämiä liikuntamotivaation tukemisen keinoja teoreettisessa viitekehyksessä esitellyn itsemääräämisteorian näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää toteutuvatko itsemääräämisteorian mukaiset psykologiset perustarpeet opettajien keinoissa tukea lapsen liikuntamotivaatiota, jolloin lapsen sisäisen motivaation muodostumista kyseistä toimintaa kohtaan tuetaan. Lisäksi tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia liikunnallisesti aktiivisen elämäntavan tukemisesta. Liikuntaan sisäisesti motivoitunut lapsi valitsee usein liikunnallisia toimintoja ja hyvin todennäköisesti alkaa omaksumaan vähitellen liikunnallisesti aktiivista elämäntapaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja tutkimussuuntaukseltaan fenomenologis-hermeneuttisena tutkimuksena, sillä tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja käsityksiä liikuntamotivaation ja liikunnallisesti aktiivisen elämäntavan tukemisesta. Tutkimusaineisto koostui kahdeksasta anonyymistä lomakehaastattelun avulla kerätystä vastauksesta, jotka analysoin tutkimuskysymyksen mukaan joko teorialähtöisen tai teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Lisäksi hyödynsin kvantifiointia ensimmäisen tutkimuskysymyksen kohdalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajien hyödyntämät liikuntamotivaation tukemisen keinot olivat sisäistä motivaatiota edistäviä, koska niissä ilmeni itsemääräämisteorian mukaisten psykologisten perustarpeiden tyydyttäminen. Lapsen liikuntamotivaation tukemisessa korostui erityisesti lapsen koetun pätevyyden vahvistaminen. Koetun autonomian ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden vahvistaminen ilmeni lähes yhtä paljon opettajien hyödyntämissä keinoissa tukea lapsen liikuntamotivaatiota. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajat kokevat tärkeäksi lapsen tukemisen kohti liikunnallisesti aktiivista elämäntapaa, mutta mahdollisuudet tähän koettiin hieman eri tavoin. Tulosten mukaan opettajien hyödyntämät keinot tukea liikuntamotivaatiota ja liikunnallisesti aktiivista elämäntapaa olivat hyvin samankaltaisia ja toisiaan tukevia. Varhaiskasvatuksen opettajan tulee tiedostaa erilaisia keinoja tukea lapsen liikuntamotivaatiota ja liikunnallisesti aktiivista elämäntapaa, sillä he ovat omalla toiminnallaan vahvasti vaikuttamassa lapsen suhtautumiseen liikunnasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja tutkimussuuntaukseltaan fenomenologis-hermeneuttisena tutkimuksena, sillä tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja käsityksiä liikuntamotivaation ja liikunnallisesti aktiivisen elämäntavan tukemisesta. Tutkimusaineisto koostui kahdeksasta anonyymistä lomakehaastattelun avulla kerätystä vastauksesta, jotka analysoin tutkimuskysymyksen mukaan joko teorialähtöisen tai teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Lisäksi hyödynsin kvantifiointia ensimmäisen tutkimuskysymyksen kohdalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajien hyödyntämät liikuntamotivaation tukemisen keinot olivat sisäistä motivaatiota edistäviä, koska niissä ilmeni itsemääräämisteorian mukaisten psykologisten perustarpeiden tyydyttäminen. Lapsen liikuntamotivaation tukemisessa korostui erityisesti lapsen koetun pätevyyden vahvistaminen. Koetun autonomian ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden vahvistaminen ilmeni lähes yhtä paljon opettajien hyödyntämissä keinoissa tukea lapsen liikuntamotivaatiota. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajat kokevat tärkeäksi lapsen tukemisen kohti liikunnallisesti aktiivista elämäntapaa, mutta mahdollisuudet tähän koettiin hieman eri tavoin. Tulosten mukaan opettajien hyödyntämät keinot tukea liikuntamotivaatiota ja liikunnallisesti aktiivista elämäntapaa olivat hyvin samankaltaisia ja toisiaan tukevia. Varhaiskasvatuksen opettajan tulee tiedostaa erilaisia keinoja tukea lapsen liikuntamotivaatiota ja liikunnallisesti aktiivista elämäntapaa, sillä he ovat omalla toiminnallaan vahvasti vaikuttamassa lapsen suhtautumiseen liikunnasta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8421]