Tunnetaidot Fanni-kirjasarjassa : Tunteiden määritteleminen kuvakirjasarjassa
Uosukainen, Hanna; Saarinen, Roosa (2022)
Uosukainen, Hanna
Saarinen, Roosa
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204193289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204193289
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tunteita määritellään ja millaisia keinoja tunteiden säätelyyn esitetään Fanni-tunnetaitokirjasarjassa. Tutkimusongelmaa lähestyttiin näiden edellä esitettyjen tutkimuskysymysten kautta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu käsitteiden lastenkirjallisuus ja lasten kuvakirjat määrittelystä, sekä käsitteiden tunteet, tunnetaidot ja tunteiden säätely avaamisesta. Lasten kirjallisuutta käsitellään lisäksi tunnekasvatuksen kontekstissa.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2022 laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimusaineistona käytettiin kuutta Fanni-kirjasarjan kirjaa, jotka lainattiin kirjastoista Tampereella ja Seinäjoella. Kirjasarja valikoitui aineistoksi tutkimukseen, koska sarja on hyvin uusi ja keskittynyt erityisesti tunnetaitojen harjoittelemiseen ja tukemiseen.
Tutkimustulokseksi saatiin seitsemän luokkaa tunteiden määrittelyn keinoksi. Nämä luokat ovat: kuvainnolliset kehotuntemukset, kehotuntemukset, puhetavat ja ääntely, fyysiset reaktiot ja toiminta, käyttäytymisen haasteet, syyt tunteen syntymiselle ja ratkaisut tunneristiriidoissa. Lisäksi kirjojen kuvituksen todettiin tukevan tunteiden määrittelyä. Tunteiden säätelyn keinoksi saatiin myös seitsemän luokkaa. Nämä luokat ovat: mielikuvien ja ajattelun käyttäminen, toiminnalliset keinot, positionaaliset ratkaisut, puhetapa ja keskusteleminen, tuntoaisti ja kosketus, tietoinen läsnäolo ja tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen.
Tutkimuksen tulosten voidaan todeta olevan hyödynnettävissä tunnekasvatuksessa minkä tahansa lasten kuvakirjan parissa. Lisäksi tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää lasten kanssa toimittaessa arjen tilanteissa eteen tulevissa tunnekasvatustilanteissa.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2022 laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimusaineistona käytettiin kuutta Fanni-kirjasarjan kirjaa, jotka lainattiin kirjastoista Tampereella ja Seinäjoella. Kirjasarja valikoitui aineistoksi tutkimukseen, koska sarja on hyvin uusi ja keskittynyt erityisesti tunnetaitojen harjoittelemiseen ja tukemiseen.
Tutkimustulokseksi saatiin seitsemän luokkaa tunteiden määrittelyn keinoksi. Nämä luokat ovat: kuvainnolliset kehotuntemukset, kehotuntemukset, puhetavat ja ääntely, fyysiset reaktiot ja toiminta, käyttäytymisen haasteet, syyt tunteen syntymiselle ja ratkaisut tunneristiriidoissa. Lisäksi kirjojen kuvituksen todettiin tukevan tunteiden määrittelyä. Tunteiden säätelyn keinoksi saatiin myös seitsemän luokkaa. Nämä luokat ovat: mielikuvien ja ajattelun käyttäminen, toiminnalliset keinot, positionaaliset ratkaisut, puhetapa ja keskusteleminen, tuntoaisti ja kosketus, tietoinen läsnäolo ja tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen.
Tutkimuksen tulosten voidaan todeta olevan hyödynnettävissä tunnekasvatuksessa minkä tahansa lasten kuvakirjan parissa. Lisäksi tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää lasten kanssa toimittaessa arjen tilanteissa eteen tulevissa tunnekasvatustilanteissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]