Ryhmäytymisen edistäminen yhteisen tehtävän avulla: Case-tutkimus ryhmäytymistehtävästä
Kari, Sonja (2021)
Kari, Sonja
2021
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-08-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108166572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108166572
Tiivistelmä
Ryhmätyötaidot ovat taitoja, joita tarvitaan organisaation sisäisissä tiimeissä, sekä muissa verkostoissa ja yhteisessä toiminnassa. Ryhmässä toimiminen mahdollistaa erilaisten näkökulmien esiintuomisen ja onnistumisen tunteen, kun ryhmä saavuttaa yhteisen päämäärän. Ryhmätyöskentelyyn vaikuttaa opiskelijan motivaatio ryhmässä toimista kohtaan sekä ympäristö, jossa toimitaan.
Ryhmätyöskentely voi olla haastavaa ja erityisesti COVID-19-pandemian aiheuttama etätyöskentely tuo ryhmän muodostumiseen omat haasteensa opiskelijoiden toimiessa verkkoympäristössä. Tämän työn tavoitteena oli tutkia sitä, voidaanko ryhmän toimivuuteen vaikuttaa ryhmän toiminnan käynnistävällä tehtävällä, joka on suunniteltu erityisesti ryhmäytymistä varten. Tutkimus rajattiin käsittelemään lähinnä suomalaisia teknillisen alan yliopisto-opiskelijoiden ryhmäytymistä verkkoympäristössä.
Työ toteutettiin pääosin laadullisena sisällönanalyysina, jossa materiaalina toimi Tampereen yliopistossa kevään ja kesän 2021 aikana kerätyt opiskelijoiden kirjoittamat reflektiot ryhmäharjoituksesta. Työtä tukemaan on käytetty myös kirjallisuuskatsausta, jotta saatiin taustatietoa tutkittavasta aiheesta. Harjoitustehtävä on luotu alun perin WeLearn Erasmus+ -projektia varten, mistä mielenkiinto tutkimusta kohtaan on syntynyt. Työn tuloksia voidaan hyödyntää tietojohtamisen opetuksen kehittämisessä ja apuna eri kursseilla auttamaan opiskelijoita ryhmäytymään.
Tutkimuksessa huomattiin, että ryhmän toimivuuteen voidaan vaikuttaa tietynlaisella tehtävällä, joka on suunniteltu käynnistämään ryhmätyöskentely. Opiskelijan omalla motivaatiolla tehtävää kohtaan oli hieman vaikutusta. Verkkoympäristössä toimiminen toi osalle ryhmistä normaalia enemmän haasteita, mutta toisaalta ryhmätyön aloittamisen tehtävä koettiin erityisen tärkeänä juuri sen vuoksi, että toisia opiskelijoita ei päässyt tapaamaan muuta kuin verkkoympäristön kautta.
Ryhmätyöskentely voi olla haastavaa ja erityisesti COVID-19-pandemian aiheuttama etätyöskentely tuo ryhmän muodostumiseen omat haasteensa opiskelijoiden toimiessa verkkoympäristössä. Tämän työn tavoitteena oli tutkia sitä, voidaanko ryhmän toimivuuteen vaikuttaa ryhmän toiminnan käynnistävällä tehtävällä, joka on suunniteltu erityisesti ryhmäytymistä varten. Tutkimus rajattiin käsittelemään lähinnä suomalaisia teknillisen alan yliopisto-opiskelijoiden ryhmäytymistä verkkoympäristössä.
Työ toteutettiin pääosin laadullisena sisällönanalyysina, jossa materiaalina toimi Tampereen yliopistossa kevään ja kesän 2021 aikana kerätyt opiskelijoiden kirjoittamat reflektiot ryhmäharjoituksesta. Työtä tukemaan on käytetty myös kirjallisuuskatsausta, jotta saatiin taustatietoa tutkittavasta aiheesta. Harjoitustehtävä on luotu alun perin WeLearn Erasmus+ -projektia varten, mistä mielenkiinto tutkimusta kohtaan on syntynyt. Työn tuloksia voidaan hyödyntää tietojohtamisen opetuksen kehittämisessä ja apuna eri kursseilla auttamaan opiskelijoita ryhmäytymään.
Tutkimuksessa huomattiin, että ryhmän toimivuuteen voidaan vaikuttaa tietynlaisella tehtävällä, joka on suunniteltu käynnistämään ryhmätyöskentely. Opiskelijan omalla motivaatiolla tehtävää kohtaan oli hieman vaikutusta. Verkkoympäristössä toimiminen toi osalle ryhmistä normaalia enemmän haasteita, mutta toisaalta ryhmätyön aloittamisen tehtävä koettiin erityisen tärkeänä juuri sen vuoksi, että toisia opiskelijoita ei päässyt tapaamaan muuta kuin verkkoympäristön kautta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]