Asiakasväkivalta sosiaalityössä: Työhyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämisen näkökulma
Vigren, Ida (2020)
Vigren, Ida
2020
Sosiaalityön kandidaattiohjelma, Pori - Degree Programme in Social Work, Pori
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-03-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003052565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003052565
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani tarkoituksena on tarkastella asiakasväkivaltaa sosiaalityöntekijöiden työssä hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämisen näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää keräämäni aineiston avulla tekijöitä, joilla voidaan lisätä asiakasväkivaltaa kohtaavien sosiaalityöntekijöiden turvallisuutta ja hyvinvointia. Tarkastelen aihettani seuraavan tutkimuskysymyksen avulla: Miten edistää asiakasväkivaltaa kohtaavien sosiaalityöntekijöiden turvallisuutta ja työhyvinvointia?
Tutkielmani teoreettisina näkökulmina ovat asiakasväkivalta, työhyvinvointi ja turvallisuus. Tutkielmani toteutan laadullisena review-tutkimuksena ja analyysimenetelmänä käytän teemoittelua. Aineistona käytän aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia, jotka olen kerännyt aineistohauilla eri tietokantoja hyödyntäen. Tutkielmani aineisto koostuu seitsemästä kansainvälisestä tutkimuksesta, jotka ajoittuvat vuosille 2001-2012.
Aineistostani esiintyneet työhyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämiseen vaikuttavat tekijät jaan teemoittelun avulla viiteen pääluokkaan. Tutkimustulosten mukaan asiakasväkivallan määrittely ja tunnistaminen ovat lähtökohtana asiakasväkivallan ennaltaehkäisyssä. Riskien tiedostamiseen, valtasuhteen merkitykseen ja asiakkaan historian vaikutukseen on kiinnitettävä huomiota. Ymmärrys sattuneen väkivaltatilanteen vaikutuksista yksilö- ja organisaatiotasolla ja sen asianmukaisella jälkikäsittelyllä on tutkimusten mukaan vaikutusta työhyvinvointiin. Selkeät käytännöt ja ohjeet haastavan asiakkaan kanssa työskentelyyn edistävät turvallisuutta ja auttavat väkivaltatilanteiden hallitsemisessa. Tiedon lisääminen koulutusten ja opetussuunnitelmien kehittämisen, kokemusasiantuntijuuden hyödyntämisen sekä mentorin käyttämisen kautta ovat oleellisina tekijöinä asiakasväkivallan ennaltaehkäisemisessä. Johdon merkitys korostuu kaikissa näissä osa-alueissa, koska työnantaja on pääosin vastuussa työntekijöidensä työhyvinvoinnista ja turvallisuudesta.
Tutkielmani tulosten perusteella voidaan todeta, että asiakasväkivaltaa kohtaavien sosiaalityöntekijöiden turvallisuuteen ja työhyvinvointiin panostaminen on ensisijaisen tärkeää. Lisäksi voidaan todeta, että aineistosta löytämäni teemat ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Tätä havainnoin teettämäni kuvion avulla. Jatkotutkimuksen kannalta aihe on ajankohtainen, sillä väkivalta tai sen uhka on valitettavan yleistä, ja aihe on tärkeä tuoda esiin työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi ja väkivallan ennaltaehkäisemiseksi. Sosiaalityön siakasväkivallan jatkotutkimusaiheeksi voisin ehdottaa erityisesti koko työyhteisön tarkastelua sisältävää tutkimusta työhyvinvoinnin näkökulmasta.
Tutkielmani teoreettisina näkökulmina ovat asiakasväkivalta, työhyvinvointi ja turvallisuus. Tutkielmani toteutan laadullisena review-tutkimuksena ja analyysimenetelmänä käytän teemoittelua. Aineistona käytän aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia, jotka olen kerännyt aineistohauilla eri tietokantoja hyödyntäen. Tutkielmani aineisto koostuu seitsemästä kansainvälisestä tutkimuksesta, jotka ajoittuvat vuosille 2001-2012.
Aineistostani esiintyneet työhyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämiseen vaikuttavat tekijät jaan teemoittelun avulla viiteen pääluokkaan. Tutkimustulosten mukaan asiakasväkivallan määrittely ja tunnistaminen ovat lähtökohtana asiakasväkivallan ennaltaehkäisyssä. Riskien tiedostamiseen, valtasuhteen merkitykseen ja asiakkaan historian vaikutukseen on kiinnitettävä huomiota. Ymmärrys sattuneen väkivaltatilanteen vaikutuksista yksilö- ja organisaatiotasolla ja sen asianmukaisella jälkikäsittelyllä on tutkimusten mukaan vaikutusta työhyvinvointiin. Selkeät käytännöt ja ohjeet haastavan asiakkaan kanssa työskentelyyn edistävät turvallisuutta ja auttavat väkivaltatilanteiden hallitsemisessa. Tiedon lisääminen koulutusten ja opetussuunnitelmien kehittämisen, kokemusasiantuntijuuden hyödyntämisen sekä mentorin käyttämisen kautta ovat oleellisina tekijöinä asiakasväkivallan ennaltaehkäisemisessä. Johdon merkitys korostuu kaikissa näissä osa-alueissa, koska työnantaja on pääosin vastuussa työntekijöidensä työhyvinvoinnista ja turvallisuudesta.
Tutkielmani tulosten perusteella voidaan todeta, että asiakasväkivaltaa kohtaavien sosiaalityöntekijöiden turvallisuuteen ja työhyvinvointiin panostaminen on ensisijaisen tärkeää. Lisäksi voidaan todeta, että aineistosta löytämäni teemat ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Tätä havainnoin teettämäni kuvion avulla. Jatkotutkimuksen kannalta aihe on ajankohtainen, sillä väkivalta tai sen uhka on valitettavan yleistä, ja aihe on tärkeä tuoda esiin työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi ja väkivallan ennaltaehkäisemiseksi. Sosiaalityön siakasväkivallan jatkotutkimusaiheeksi voisin ehdottaa erityisesti koko työyhteisön tarkastelua sisältävää tutkimusta työhyvinvoinnin näkökulmasta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]