Hyvinvointivaltio eetterissä. Yleisradion rakentuminen populaarien diskurssien kentillä
Mäntymäki, Eeva (2006)
Mäntymäki, Eeva
Tampere University Press
2006
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2006-08-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6661-6
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6661-6
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään, miten median käyttäjät ilmaisevat näkemyksiään Yleisradiosta (YLE). Tavoitteena on purkaa Yleisradiosta käytävää keskustelua niin, että siinä yleisesti esiintyvät kielelliset käytännöt tulevat ymmärrettäviksi osana laajempia yhteiskunnan ja kulttuurin kehityskulkuja.
Tutkimusaineistona on a) maaliskuussa 2001 valtionhallinnon Ota kantaa foorumilla käyty nettikeskustelu siitä, millaista tv-ohjelmaa julkisella rahalla tulisi tuottaa (n. 400 puheenvuoroa) ja b) yhteensä 124 vuosina 1957-1970 syntyneiden kirjoittajien mediapäiväkirjaa. Päiväkirjat kirjoitettiin marraskuussa 2001 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Kansanrunousarkiston ja YLEn yleisötutkimuksen Yksi päivä mediaa -keräystä varten. Molemmat aineistot kytkeytyvät löyhästi vuoden 2001 elokuussa alkaneeseen televisiolähetysten digitalisoimiseen. Tämä tekee ne jälleen ajankohtaisiksi nyt, kun digi-tv:n siirtymäkausi on päättymässä.
Lähtökohtana on ajatus, että Yleisradio Oy toimii 2000-luvun alun mediamarkkinoilla kahtalaisessa roolissa. Se on yhtä aikaa kirjastoihin verrattavissa oleva julkinen palvelu ja muihin sähköisen median yrityksiin rinnastuva mediakonserni. Yleisradion asemaa suomalaisessa mediamaisemassa ei voida ymmärtää, jos molempia näkökulmia ei oteta yhtä aikaa huomioon. Juuri tämän vuoksi tutkimuksessa tarkastellaan Yleisradiota sekä kansalaisuuden että kuluttajuuden näkökulmasta.
Kansalaisuuden näkökulmasta Yleisradio hahmottuu ennen kaikkea valtiolliseksi toimijaksi, ja tv-maksu rinnastuu muihin veroluonteisiin maksuihin. Keskusteltaessa Yleisradiosta keskustellaan siis itse asiassa usein siitä, mikä on valtiolle sopiva rooli suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän vuoksi Yleisradio-puhetta jäsentävät syvästi ja aidosti poliittiset jaot, jotka perustuvat täysin erilaisiin lähtöoletuksiin esimerkiksi yksilön ja yhteiskunnan suhteista. Libertaristisessa diskurssissa valtiollinen Yleisradio näyttäytyy markkinahäirikkönä ja tv-maksu yksilön valinnan vapautta uhkaavana pakkoverona. Sen sijaan snellmanilaisessa diskurssissa juuri julkisrahoitteisen YLEn (oletettu) vapaus kaupallisista intresseistä turvaa viestinnän laadun ja vapauden. Uuskeynesiläisessä diskurssissa taas julkisen palvelun yhtiön katsotaan turvaavaan mediamarkkinoiden monipuolisuuden.
Myös kysymys Yleisradion palvelujen laadusta nousee tutkimuksessa keskeiseksi. Tutkimusaineistoissa esiintyy kuitenkin kaksi olennaisesti erilaista tapaa puhua laadusta. Yleisradioon yhdistyvässä perinteisessä laatudiskurssissa laatu määrittyy itsestään selvästi laadukkaina pidetyiksi sisällöiksi, tyyleiksi tai ohjelmatyypeiksi (esim. klassinen musiikki, tyyliltään asiallinen ajankohtaisjournalismi). Sisältö ja muoto kutoutuvat kuitenkin yhteen jopa niin, että voidaan puhua erityisestä julkisen palvelun yleisradiotoiminnalle ominaisesta yhteiskunnallisen vastuun estetiikasta. Sen asiallisuutta korostavista normeista poikkeaminen (esim. viime presidentinvaalien vaalitenteissä) herättää helposti paheksuntaa. Toisaalta aineistoissa haastajan asemassa esiintyvässä relatiivisessa laatudiskurssissa kyseenalaistetaan tiettyyn tyyliin tai tiettyihin sisältöihin liitetyt laadun määritelmät. Tällöin laatu voi olla periaatteessa mitä tahansa, mikä on oikeaan aikaan oikeassa paikassa.
Perinteisen yleisradiolaadun keskeinen arvo on epäkaupallisuus se, että tavoitteena ei ole yleisöjen houkutteleminen vaan kulttuuristen tai yhteiskunnallisten arvojen edistäminen. Median käyttäjien YLE-puheessa ei-kaupallinen laatu ja kaupallinen määrä määrittyvätkin toistensa vastakohdiksi, samoin kuin asia ja kulttuuri hahmottuvat viihteen ja hömpän vastakohdaksi. Tämä tekee esimerkiksi viihteen aseman YLEssä lähtökohtaisesti haavoittuvaksi. Eräs laatukeskustelun erikoisuus onkin se, että aivan erilaisten viestintäpoliittisten vaihtoehtojen kannattajat vetoavat yhtä lailla yleisradiolaatuun. Tv-maksurahoitteista ns. täyden palvelun YLEä puolustetaan sillä perusteella, että laaja julkisrahoitteinen tarjonta turvaa laadukkaan vaihtoehdon mediamarkkinoille. Yleisradiolaadun turvaamiseen vedotaan kuitenkin myös silloin, kun vaaditaan YLEn tarjonnan supistamista ja keskittymistä julkisen palvelun tehtäviin eli lähinnä asiaohjelmistoon, korkeakulttuuriin ja erityisryhmien palveluun.
Yleisradion ja laadun suhteen jännitteisyys näkyy myös kuluttajuuden näkökulmaa valaisevissa mediapäiväkirjoissa, joissa YLEn kanavat ja ohjelmat näkyvät lähinnä perinteistä laatua tarjoavina vaihtoehtoina. YLEn imago laatuvaihtoehtona korostuu erityisesti rationaalisen kuluttajuuden diskurssissa, jossa median kuluttaja esiintyy aktiivisesti ja tietoisesti valitsevana yksilönä. Laatuimago on kuitenkin julkisen palvelun yhtiön kannalta kaksiteräinen miekka, sillä asiallisuus vaikuttaa värikkäässä ja tunnekylläisessä mediamaisemassa helposti ikävystyttävältä. Toisaalta Yleisradio edustaa edelleen myös itsestään selvästi arvokkaaksi koettua kansallista perinnettä. Tämä hahmotustapa korostuu rituaalisen kuluttajuuden diskurssissa, jossa median käyttö esitetään arkisena itsestäänselvyytenä. Sen sijaan massakuluttajuuden diskurssissa median kulutus esitetään viettelevän median koukkuun jäämisenä . Tällöin hillittyyn ilmaisuun ja eettiseen vastuullisuuteen yhdistetty YLE hahmottuu massakulttuurin vastakohdaksi.
Julkisen palvelun tulevaisuuden kannalta kielen käytössä jatkuvasti uusiutuva YLEn ja perinteisen laadun yhteenkuuluvuus on yhtä aikaa vahvuus ja uhka. Yhtiön tarpeellisuutta perusteellaan nimenomaan sen ei-kaupallisuudella ja asiallisella laatuimagolla. Toisaalta julkisen palvelun epäsuora määrittyminen ns. suuren yleisön suosiossa olevan massakulttuurin vastavoimaksi uhkaa toista keskeistä julkisrahoituksen perustetta eli koko kansan palvelemisen periaatetta. Tämä paradoksi pakottaa julkisen palvelun yhtiöt kehittämään sekä yhteiskunnallisen vaikuttavuuden huomioivaa että viihteelliseen muotokieleen tottuneita median käyttäjiä houkuttelevaa demokraattista estetiikkaa.
Tutkimuksen keskeinen johtopäätös on, että Yleisradion nykyinen ristiriitainen asema voimistuvan individualismin ja yhä edelleen vahvan kansakunnan rakentamisen perinteen välillä on rinnastettavissa hyvinvointivaltion tilanteeseen. Yhtiöltä odotetaan toisaalta yhä yksilöllisempiä palveluja, toisaalta yhteisöllisyyden tuottamista ja kansallisen julkisuuden ylläpitämistä. Näiden osittain toisensa poissulkevien toimintaperiaatteiden yhteensovittaminen onkin jatkossa YLEn vaikein haaste.
Tutkimusaineistona on a) maaliskuussa 2001 valtionhallinnon Ota kantaa foorumilla käyty nettikeskustelu siitä, millaista tv-ohjelmaa julkisella rahalla tulisi tuottaa (n. 400 puheenvuoroa) ja b) yhteensä 124 vuosina 1957-1970 syntyneiden kirjoittajien mediapäiväkirjaa. Päiväkirjat kirjoitettiin marraskuussa 2001 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Kansanrunousarkiston ja YLEn yleisötutkimuksen Yksi päivä mediaa -keräystä varten. Molemmat aineistot kytkeytyvät löyhästi vuoden 2001 elokuussa alkaneeseen televisiolähetysten digitalisoimiseen. Tämä tekee ne jälleen ajankohtaisiksi nyt, kun digi-tv:n siirtymäkausi on päättymässä.
Lähtökohtana on ajatus, että Yleisradio Oy toimii 2000-luvun alun mediamarkkinoilla kahtalaisessa roolissa. Se on yhtä aikaa kirjastoihin verrattavissa oleva julkinen palvelu ja muihin sähköisen median yrityksiin rinnastuva mediakonserni. Yleisradion asemaa suomalaisessa mediamaisemassa ei voida ymmärtää, jos molempia näkökulmia ei oteta yhtä aikaa huomioon. Juuri tämän vuoksi tutkimuksessa tarkastellaan Yleisradiota sekä kansalaisuuden että kuluttajuuden näkökulmasta.
Kansalaisuuden näkökulmasta Yleisradio hahmottuu ennen kaikkea valtiolliseksi toimijaksi, ja tv-maksu rinnastuu muihin veroluonteisiin maksuihin. Keskusteltaessa Yleisradiosta keskustellaan siis itse asiassa usein siitä, mikä on valtiolle sopiva rooli suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän vuoksi Yleisradio-puhetta jäsentävät syvästi ja aidosti poliittiset jaot, jotka perustuvat täysin erilaisiin lähtöoletuksiin esimerkiksi yksilön ja yhteiskunnan suhteista. Libertaristisessa diskurssissa valtiollinen Yleisradio näyttäytyy markkinahäirikkönä ja tv-maksu yksilön valinnan vapautta uhkaavana pakkoverona. Sen sijaan snellmanilaisessa diskurssissa juuri julkisrahoitteisen YLEn (oletettu) vapaus kaupallisista intresseistä turvaa viestinnän laadun ja vapauden. Uuskeynesiläisessä diskurssissa taas julkisen palvelun yhtiön katsotaan turvaavaan mediamarkkinoiden monipuolisuuden.
Myös kysymys Yleisradion palvelujen laadusta nousee tutkimuksessa keskeiseksi. Tutkimusaineistoissa esiintyy kuitenkin kaksi olennaisesti erilaista tapaa puhua laadusta. Yleisradioon yhdistyvässä perinteisessä laatudiskurssissa laatu määrittyy itsestään selvästi laadukkaina pidetyiksi sisällöiksi, tyyleiksi tai ohjelmatyypeiksi (esim. klassinen musiikki, tyyliltään asiallinen ajankohtaisjournalismi). Sisältö ja muoto kutoutuvat kuitenkin yhteen jopa niin, että voidaan puhua erityisestä julkisen palvelun yleisradiotoiminnalle ominaisesta yhteiskunnallisen vastuun estetiikasta. Sen asiallisuutta korostavista normeista poikkeaminen (esim. viime presidentinvaalien vaalitenteissä) herättää helposti paheksuntaa. Toisaalta aineistoissa haastajan asemassa esiintyvässä relatiivisessa laatudiskurssissa kyseenalaistetaan tiettyyn tyyliin tai tiettyihin sisältöihin liitetyt laadun määritelmät. Tällöin laatu voi olla periaatteessa mitä tahansa, mikä on oikeaan aikaan oikeassa paikassa.
Perinteisen yleisradiolaadun keskeinen arvo on epäkaupallisuus se, että tavoitteena ei ole yleisöjen houkutteleminen vaan kulttuuristen tai yhteiskunnallisten arvojen edistäminen. Median käyttäjien YLE-puheessa ei-kaupallinen laatu ja kaupallinen määrä määrittyvätkin toistensa vastakohdiksi, samoin kuin asia ja kulttuuri hahmottuvat viihteen ja hömpän vastakohdaksi. Tämä tekee esimerkiksi viihteen aseman YLEssä lähtökohtaisesti haavoittuvaksi. Eräs laatukeskustelun erikoisuus onkin se, että aivan erilaisten viestintäpoliittisten vaihtoehtojen kannattajat vetoavat yhtä lailla yleisradiolaatuun. Tv-maksurahoitteista ns. täyden palvelun YLEä puolustetaan sillä perusteella, että laaja julkisrahoitteinen tarjonta turvaa laadukkaan vaihtoehdon mediamarkkinoille. Yleisradiolaadun turvaamiseen vedotaan kuitenkin myös silloin, kun vaaditaan YLEn tarjonnan supistamista ja keskittymistä julkisen palvelun tehtäviin eli lähinnä asiaohjelmistoon, korkeakulttuuriin ja erityisryhmien palveluun.
Yleisradion ja laadun suhteen jännitteisyys näkyy myös kuluttajuuden näkökulmaa valaisevissa mediapäiväkirjoissa, joissa YLEn kanavat ja ohjelmat näkyvät lähinnä perinteistä laatua tarjoavina vaihtoehtoina. YLEn imago laatuvaihtoehtona korostuu erityisesti rationaalisen kuluttajuuden diskurssissa, jossa median kuluttaja esiintyy aktiivisesti ja tietoisesti valitsevana yksilönä. Laatuimago on kuitenkin julkisen palvelun yhtiön kannalta kaksiteräinen miekka, sillä asiallisuus vaikuttaa värikkäässä ja tunnekylläisessä mediamaisemassa helposti ikävystyttävältä. Toisaalta Yleisradio edustaa edelleen myös itsestään selvästi arvokkaaksi koettua kansallista perinnettä. Tämä hahmotustapa korostuu rituaalisen kuluttajuuden diskurssissa, jossa median käyttö esitetään arkisena itsestäänselvyytenä. Sen sijaan massakuluttajuuden diskurssissa median kulutus esitetään viettelevän median koukkuun jäämisenä . Tällöin hillittyyn ilmaisuun ja eettiseen vastuullisuuteen yhdistetty YLE hahmottuu massakulttuurin vastakohdaksi.
Julkisen palvelun tulevaisuuden kannalta kielen käytössä jatkuvasti uusiutuva YLEn ja perinteisen laadun yhteenkuuluvuus on yhtä aikaa vahvuus ja uhka. Yhtiön tarpeellisuutta perusteellaan nimenomaan sen ei-kaupallisuudella ja asiallisella laatuimagolla. Toisaalta julkisen palvelun epäsuora määrittyminen ns. suuren yleisön suosiossa olevan massakulttuurin vastavoimaksi uhkaa toista keskeistä julkisrahoituksen perustetta eli koko kansan palvelemisen periaatetta. Tämä paradoksi pakottaa julkisen palvelun yhtiöt kehittämään sekä yhteiskunnallisen vaikuttavuuden huomioivaa että viihteelliseen muotokieleen tottuneita median käyttäjiä houkuttelevaa demokraattista estetiikkaa.
Tutkimuksen keskeinen johtopäätös on, että Yleisradion nykyinen ristiriitainen asema voimistuvan individualismin ja yhä edelleen vahvan kansakunnan rakentamisen perinteen välillä on rinnastettavissa hyvinvointivaltion tilanteeseen. Yhtiöltä odotetaan toisaalta yhä yksilöllisempiä palveluja, toisaalta yhteisöllisyyden tuottamista ja kansallisen julkisuuden ylläpitämistä. Näiden osittain toisensa poissulkevien toimintaperiaatteiden yhteensovittaminen onkin jatkossa YLEn vaikein haaste.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4906]