Aerosol Particle Emissions from Natural Gas Engines
Alanen, Jenni (2022)
Alanen, Jenni
Tampere University
2022
Tekniikan ja luonnontieteiden tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Engineering and Natural Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2356-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2356-1
Tiivistelmä
Pienhiukkaspäästöt esimerkiksi liikenteestä ja energiantuotannosta aiheuttavat maailmanlaajuisesti miljoonia ennenaikaisia kuolemia ja esimerkiksi keuhko- ja verisuonisairauksia. Ilmakehässä hiukkaset voivat toimia pilvien tiivistymisytiminä ja ominaisuuksistaan riippuen joko kiihdyttää tai hidastaa ilmaston lämpenemistä. Tässä väitöskirjassa tutkittiin maakaasumoottoreiden hiukkaspäästöä ja sen elinkaarta pakoputkesta ilmakehään. Mittaukset suoritettiin kahdella jälkikäteen maakaasukäyttöiseksi asennetulla moottorilla, joista toinen oli henkilöauton ja toinen laivan moottorin kokoluokkaa.
Erittäin pienten, halkaisijaltaan 1–5 nm hiukkasten kokojakauman mittaus osoittautui tärkeäksi. Pienemmällä moottorilla lukumäärältään suuri hiukkaskokojakauman huippu havaittiin 1–5 nm:ssä ja suuremmalla moottorilla mittaus paljasti suurilukuisen haihtumattomien ydinhiukkasten moodin jatkuvan alle 3 nm hiukkaskokoon. Kuumennetussa näytteessä, joka kuvaa raakapakokaasua, kaikki hiukkaset eivät haihtuneet vaan pienenivät muodostaen kolmemoodisen kokojakauman. Pienimpien hiukkasten moodi koostui polttoaineperäisistä alle 10 nm haihtumattomista hiukkasista, keskimmäinen voiteluaineperäisistä keskikooltaan 6–20 nm pallomaisista hiukkasista ja suurin moodi nokihiukkasista ja suuremmista voiteluaineperäisistä hiukkasista. Laimetessaan ja jäähtyessään pakokaasusta muodostui nukleaation tai ydinhiukkasten ympärille tapahtuvan tiivistymisen kautta lukumäärää dominoiva nukleaatiomoodi, jota kuuma katalysaattori kasvatti. Maakaasumoottorien nokipäästö oli hyvin pieni, mutta erityisesti aivan pienimpien hiukkasten lukumääräpäästö ei.
Pakokaasun ikääntymistä ilmakehässä eli sekundääriaerosolin muodostuspotentiaalia tutkittiin luomalla erittäin hapettavat olosuhteet läpivirtausreaktorissa. Mitattu sekundäärisen aerosolin massa ylitti yllätten tuoreen pakokaasun hiukkasmassan jopa yli satakertaisesti ja vastasi diesel- ja bensiinimoottorin sekundäärisen aerosolin muodostuspotentiaalia. Jälkikäsittelylaitteessa käytetty urea oli merkittävä epäorgaanisen (pääosin ammoniumsulfaattia ja -nitraattia) ja moottorin voiteluöljy orgaanisen sekundääriaerosolin lähde.
Väitöskirja tuotti uutta ymmärrystä maakaasumoottorin hiukkaspäästön lukumäärä- pitoisuudesta, kokojakaumasta, haihtuvuudesta, koostumuksesta, morfologiasta, sähkövarauksesta ja alkuperästä, katalysaattorien vaikutuksesta hiukkaspäästöön sekä sekundääriaerosolin muodostumispotentiaalista ja sen koostumuksesta ja haihtuvuusominaisuuksista.
Erittäin pienten, halkaisijaltaan 1–5 nm hiukkasten kokojakauman mittaus osoittautui tärkeäksi. Pienemmällä moottorilla lukumäärältään suuri hiukkaskokojakauman huippu havaittiin 1–5 nm:ssä ja suuremmalla moottorilla mittaus paljasti suurilukuisen haihtumattomien ydinhiukkasten moodin jatkuvan alle 3 nm hiukkaskokoon. Kuumennetussa näytteessä, joka kuvaa raakapakokaasua, kaikki hiukkaset eivät haihtuneet vaan pienenivät muodostaen kolmemoodisen kokojakauman. Pienimpien hiukkasten moodi koostui polttoaineperäisistä alle 10 nm haihtumattomista hiukkasista, keskimmäinen voiteluaineperäisistä keskikooltaan 6–20 nm pallomaisista hiukkasista ja suurin moodi nokihiukkasista ja suuremmista voiteluaineperäisistä hiukkasista. Laimetessaan ja jäähtyessään pakokaasusta muodostui nukleaation tai ydinhiukkasten ympärille tapahtuvan tiivistymisen kautta lukumäärää dominoiva nukleaatiomoodi, jota kuuma katalysaattori kasvatti. Maakaasumoottorien nokipäästö oli hyvin pieni, mutta erityisesti aivan pienimpien hiukkasten lukumääräpäästö ei.
Pakokaasun ikääntymistä ilmakehässä eli sekundääriaerosolin muodostuspotentiaalia tutkittiin luomalla erittäin hapettavat olosuhteet läpivirtausreaktorissa. Mitattu sekundäärisen aerosolin massa ylitti yllätten tuoreen pakokaasun hiukkasmassan jopa yli satakertaisesti ja vastasi diesel- ja bensiinimoottorin sekundäärisen aerosolin muodostuspotentiaalia. Jälkikäsittelylaitteessa käytetty urea oli merkittävä epäorgaanisen (pääosin ammoniumsulfaattia ja -nitraattia) ja moottorin voiteluöljy orgaanisen sekundääriaerosolin lähde.
Väitöskirja tuotti uutta ymmärrystä maakaasumoottorin hiukkaspäästön lukumäärä- pitoisuudesta, kokojakaumasta, haihtuvuudesta, koostumuksesta, morfologiasta, sähkövarauksesta ja alkuperästä, katalysaattorien vaikutuksesta hiukkaspäästöön sekä sekundääriaerosolin muodostumispotentiaalista ja sen koostumuksesta ja haihtuvuusominaisuuksista.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4905]