Effects of Lifestyle Counselling on Cardiometabolic Risk Factors : Overweight professional drivers and postpartum women at increased risk for gestational diabetes
Puhkala, Jatta (2017)
Puhkala, Jatta
Tampere University Press
2017
Työterveys - Occupational Health
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2017-08-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0454-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0454-6
Tiivistelmä
Verenkiertoelimistön ja aineenvaihdunnan sairauksien riskitekijät, kuten kohonnut verenpaine, veren rasva-aineenvaihdunnan häiriöt ja insuliini-resistenssi altistavat valtimonkovettumataudille ja tyypin 2 diabetekselle. Metabolinen oireyhtymä (MBO) tarkoittaa näiden riskitekijöiden kasautumista samalle henkilölle. Raskausdiabetes on raskauden aikana todettu glukoosiaineenvaihdunnan häiriö, joka altistaa synnytyksen jälkeen mm. tyypin 2 diabetekselle ja MBO:lle. Ruokavaliomuutoksiin ja liikunnan lisäämiseen keskittyneissä elintapaohjaustutkimuksissa on saatu lupaavia tuloksia verenkiertoelimistön ja aineenvaihdunnan sairauksien riskitekijöiden ehkäisyssä ja hoidossa. Elintapamuutokset voivat korjata riskitekijöitä sekä itsenäisesti että laihtumisen kautta.
Väitöskirjassa selvitettiin elintapaohjauksen vaikutusta verenkiertoelimistön ja aineenvaihdunnan riskitekijöihin kahdessa ryhmässä: vyötärölihavilla kaukoliikenteen ammattikuljettajilla ja naisilla, joilla oli raskauden aikana kohonnut raskausdiabeteksen riski. Tutkimus perustuu kahteen satunnaistettuun elintapaohjaustutkimukseen: Metrimies (Ammattikuljettajien laihdutuksen vaikutus työvireyteen) ja NELLI (Neuvonta, elintavat ja liikunta neuvolassa). Väitöskirjan tavoitteena oli tutkia 1) kuljettajilla vuoden mittaisen elintapaohjauksen vaikutusta elintapoihin ja 2) verenkiertoelimistön ja aineenvaihdunnan sairauksien riskitekijöihin, sekä 3) selvittää äitiysneuvoloissa toteutetun, tehostetun elintapaohjauksen vaikutusta MBO:n ilmenemiseen yhden ja seitsemän vuoden kuluttua synnytyksestä, sekä 4) selvittää alkuraskauden riskitekijöitä, jotka ovat yhteydessä MBO:hon vuoden ja seitsemän vuoden kuluttua naisilla, joilla oli raskauden alussa todettu suurentunut raskausdiabeteksen riski.
Metrimies-hankkeeseen osallistui 113 kaukoliikenteen mieskuljettajaa. Tutkimukseen valittiin 30–62-vuotiaita miehiä, joiden vyötärönympärys oli vähintään 100 cm. Elintapaohjausryhmä (N=55) sai yksilöllistä ohjausta ruokavaliosta ja liikunnasta 12 kuukauden ajan. Ohjaus koostui kuudesta kuukausittaisesta tapaamisesta ja seitsemästä puhelinkontaktista ravitsemus-asiantuntijan kanssa. Toinen vuosi oli seurantavuosi elintapaohjausryhmälle, kun taas vertailuryhmä (N=58) sai kolmen kuukauden ohjauksen. Mittaukset tehtiin tutkimuksen alussa ja 12 ja 24 kk:n kuluttua. Mittauksiin kuuluivat mm. verinäytteet, kehon koostumus ja elintapakyselyitä.
NELLI-hanke on ryvässatunnaistettu kontrolloitu tutkimus, joka toteutettiin 14:ssa Pirkanmaan kunnan äitiysneuvolassa. Tutkimukseen hyväksyttiin naiset, joilla oli raskauden alussa kohonnut raskausdiabeteksen riski (N=442). Koeneuvoloissa (246 naista) terveydenhoitajat toteuttivat tehostettua liikunta- ja ravintoneuvontaa neljällä tapaamiskerralla raskauden aikana. Vertailukuntien neuvoloissa (196 naista) jatkettiin aiempia neuvontakäytäntöjä. Mittaukset tehtiin kahdesti raskauden aikana (raskausviikot 8–12 ja 26–28) sekä vuosi ja seitsemän vuotta synnytyksen jälkeen. MBO:n ilmeneminen selvitettiin vuoden ja seitsemän vuoden kuluttua synnytyksestä. Tähän vaiheeseen kutsuttiin koe- ja vertailuryhmän lisäksi naisia, jotka eivät olleet täyttäneet satunnaistetun tutkimuksen sisäänottokriteerejä (todettiin varhainen raskausdiabetes ja terveet).
Metrimieshankkeessa 47 (85 %) elintapaohjausryhmään kuuluneista ja 48 (83 %) vertailuryhmään kuuluneista kuljettajista osallistui mittauksiin 12 kuukautta tutkimuksen alusta. Suurin osa (76 %) elintapaohjausryhmään kuuluneista kuljettajista osallistui jokaiselle tarjotulle 13 ohjauskerralle. Keskimäärin elintapaohjausta saaneet kuljettajat laihtuivat neljä kiloa ja heidän vyötärönympäryksensä pieneni viisi senttiä vertailuryhmään verrattuna. Kuljettajat paransivat ravintotottumuksiaan ja lisäsivät liikuntaa. Verenkiertoelimistön ja aineenvaihdunnan sairauksien riski pieneni.
Vuoden ja seitsemän vuoden kuluttua synnytyksestä MBO:n esiintyvyydessä ei ollut eroa koe- ja vertailuryhmän välillä. Seurantamittauksiin osallistui 24 % ja 37 % alkumittauksissa käyneistä naisista. Varhaisraskaudessa todettu raskausdiabetes sekä raskautta edeltänyt ylipaino olivat yhteydessä MBO:hon vuosi ja seitsemän vuotta synnytyksen jälkeen.
Hyvä osallistuminen ja toteutuneet elintapamuutokset viittaavat siihen, että elintapaohjaus, jossa on yhdistetty tapaamisia ja puhelinkontakteja, soveltuu ylipainoisille kaukoliikenteen kuljettajille. Ammattikuljettajille tulisi turvata pääsy työterveyshuoltoon, jossa on valmiuksia tarjota elintapaohjausta.
Raskauden aikainen elintapaohjaus ei vähentänyt MBO:n ilmaantumista vuosi ja seitsemän vuotta synnytyksen jälkeen. Raskaus saattaa olla liian lyhyt aika pysyvien elintapamuutosten aikaansaamiseksi. Raskausdiabetesta sairastaneiden ja lihavien naisten seurantaa ja elintapaohjausta on tärkeää jatkaa synnytyksen jälkeen. Yhteistyötä äitiys- ja lastenneuvoloiden, terveyskeskusten ja työterveyshuollon välillä tulisi lisätä hoidon jatkuvuuden varmistamiseksi.
Väitöskirjassa selvitettiin elintapaohjauksen vaikutusta verenkiertoelimistön ja aineenvaihdunnan riskitekijöihin kahdessa ryhmässä: vyötärölihavilla kaukoliikenteen ammattikuljettajilla ja naisilla, joilla oli raskauden aikana kohonnut raskausdiabeteksen riski. Tutkimus perustuu kahteen satunnaistettuun elintapaohjaustutkimukseen: Metrimies (Ammattikuljettajien laihdutuksen vaikutus työvireyteen) ja NELLI (Neuvonta, elintavat ja liikunta neuvolassa). Väitöskirjan tavoitteena oli tutkia 1) kuljettajilla vuoden mittaisen elintapaohjauksen vaikutusta elintapoihin ja 2) verenkiertoelimistön ja aineenvaihdunnan sairauksien riskitekijöihin, sekä 3) selvittää äitiysneuvoloissa toteutetun, tehostetun elintapaohjauksen vaikutusta MBO:n ilmenemiseen yhden ja seitsemän vuoden kuluttua synnytyksestä, sekä 4) selvittää alkuraskauden riskitekijöitä, jotka ovat yhteydessä MBO:hon vuoden ja seitsemän vuoden kuluttua naisilla, joilla oli raskauden alussa todettu suurentunut raskausdiabeteksen riski.
Metrimies-hankkeeseen osallistui 113 kaukoliikenteen mieskuljettajaa. Tutkimukseen valittiin 30–62-vuotiaita miehiä, joiden vyötärönympärys oli vähintään 100 cm. Elintapaohjausryhmä (N=55) sai yksilöllistä ohjausta ruokavaliosta ja liikunnasta 12 kuukauden ajan. Ohjaus koostui kuudesta kuukausittaisesta tapaamisesta ja seitsemästä puhelinkontaktista ravitsemus-asiantuntijan kanssa. Toinen vuosi oli seurantavuosi elintapaohjausryhmälle, kun taas vertailuryhmä (N=58) sai kolmen kuukauden ohjauksen. Mittaukset tehtiin tutkimuksen alussa ja 12 ja 24 kk:n kuluttua. Mittauksiin kuuluivat mm. verinäytteet, kehon koostumus ja elintapakyselyitä.
NELLI-hanke on ryvässatunnaistettu kontrolloitu tutkimus, joka toteutettiin 14:ssa Pirkanmaan kunnan äitiysneuvolassa. Tutkimukseen hyväksyttiin naiset, joilla oli raskauden alussa kohonnut raskausdiabeteksen riski (N=442). Koeneuvoloissa (246 naista) terveydenhoitajat toteuttivat tehostettua liikunta- ja ravintoneuvontaa neljällä tapaamiskerralla raskauden aikana. Vertailukuntien neuvoloissa (196 naista) jatkettiin aiempia neuvontakäytäntöjä. Mittaukset tehtiin kahdesti raskauden aikana (raskausviikot 8–12 ja 26–28) sekä vuosi ja seitsemän vuotta synnytyksen jälkeen. MBO:n ilmeneminen selvitettiin vuoden ja seitsemän vuoden kuluttua synnytyksestä. Tähän vaiheeseen kutsuttiin koe- ja vertailuryhmän lisäksi naisia, jotka eivät olleet täyttäneet satunnaistetun tutkimuksen sisäänottokriteerejä (todettiin varhainen raskausdiabetes ja terveet).
Metrimieshankkeessa 47 (85 %) elintapaohjausryhmään kuuluneista ja 48 (83 %) vertailuryhmään kuuluneista kuljettajista osallistui mittauksiin 12 kuukautta tutkimuksen alusta. Suurin osa (76 %) elintapaohjausryhmään kuuluneista kuljettajista osallistui jokaiselle tarjotulle 13 ohjauskerralle. Keskimäärin elintapaohjausta saaneet kuljettajat laihtuivat neljä kiloa ja heidän vyötärönympäryksensä pieneni viisi senttiä vertailuryhmään verrattuna. Kuljettajat paransivat ravintotottumuksiaan ja lisäsivät liikuntaa. Verenkiertoelimistön ja aineenvaihdunnan sairauksien riski pieneni.
Vuoden ja seitsemän vuoden kuluttua synnytyksestä MBO:n esiintyvyydessä ei ollut eroa koe- ja vertailuryhmän välillä. Seurantamittauksiin osallistui 24 % ja 37 % alkumittauksissa käyneistä naisista. Varhaisraskaudessa todettu raskausdiabetes sekä raskautta edeltänyt ylipaino olivat yhteydessä MBO:hon vuosi ja seitsemän vuotta synnytyksen jälkeen.
Hyvä osallistuminen ja toteutuneet elintapamuutokset viittaavat siihen, että elintapaohjaus, jossa on yhdistetty tapaamisia ja puhelinkontakteja, soveltuu ylipainoisille kaukoliikenteen kuljettajille. Ammattikuljettajille tulisi turvata pääsy työterveyshuoltoon, jossa on valmiuksia tarjota elintapaohjausta.
Raskauden aikainen elintapaohjaus ei vähentänyt MBO:n ilmaantumista vuosi ja seitsemän vuotta synnytyksen jälkeen. Raskaus saattaa olla liian lyhyt aika pysyvien elintapamuutosten aikaansaamiseksi. Raskausdiabetesta sairastaneiden ja lihavien naisten seurantaa ja elintapaohjausta on tärkeää jatkaa synnytyksen jälkeen. Yhteistyötä äitiys- ja lastenneuvoloiden, terveyskeskusten ja työterveyshuollon välillä tulisi lisätä hoidon jatkuvuuden varmistamiseksi.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]