Vaasan keskustan täydennysrakentaminen -palokatujen varsien mahdollisuudet
Kemppinen, Paula (2014)
Kemppinen, Paula
2014
Arkkitehtuurin koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-04-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201405191176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201405191176
Tiivistelmä
Tämä diplomityö on tehty Vaasan kaupungille. Työn tarkoituksena oli selvittää keskustan täydennysrakentamisen paikkoja ja huomioida erityisesti palokadut mahdollisuuksien tuojina.
Keskustojen täydennysrakentamisessa on kyse paitsi kestävästä kehityksestä ja taloudellisista intresseistä, niin myös keskustojen vetovoimaisuudesta. Kaupunkien tulee olla valmiita tarjoamaan erilaisia vaihtoehtoja asumiselle. Viihtyisän ja elävän kaupunkiympäristön avaintekijät ovat liikenteen ja pysäköinnin järjestelyissä. Katutilaa on jaettava uusiksi kävelijöiden, pyöräilijöiden ja autoilijoiden kesken. Pysäköintiä on rakennettava maan alle, pysäköinnin normeja on uudistettava ja liikenteen nopeutta on tuntuvasti alennettava (30km/h). Samalla tavoin Vaasan ystävyyskaupungin Uumajan keskustasuunnitelmissa tärkeä osuus on juuri liikenne- ja pysäköintistrategialla. Kaupungin kasvun edellytykseksi on nostettu ilmanlaadun parantaminen.
Vaasan kaupunkirakenne on täydennysrakentamisen kannalta mielenkiintoinen, mutta haastava. Kaupungin vahvuus on sen historiallisessa kaupunkirakenteessa. Tärkeimmät identiteettitekijät ovat puistikot ja ruutukaavaan nojaava vapaamuotoinen rantapuisto. Haastetta tuovat hajanaiset korttelit ja erilaisuuden runsaus.
Palokatujen nykyinen pääasiallinen käyttö, autojen paikoitus, jätehuolto jne. ei tue ajatusta valtakunnallisesti merkittävästä rakennetusta kulttuuriympäristöstä. Palokaduille tulisi oikeutetusti palauttaa vihreys ja sen myötä antaa uusi rooli ’ekokatuina’. Mallia voidaan katsoa Kuopion rännikatujen suunnitelmallisesta kehittämisestä ja arvostuksesta: ’Ne tekevät Kuopiosta Kuopion.’
Täydennysrakentamisen teemoiksi erottuivat
- TÄYDENTÄVÄ UUDISRAKENTAMINEN
- PURETTAVAT RAKENNUKSET TAI NIIDEN OSAT JA UUDISRAKENTAMINEN NIIDEN TILALLE
- KORKEAN RAKENTAMISEN PAIKKA
- KORTTELISSA SIJAITSEVAN SUOJELLUN RAKENNUKSEN ASEMAN VAHVISTAMINEN UUDISRAKENTAMISELLA JA SAMALLA KORTTELIN IDENTITEETIN LUOMINEN
- ULLAKKOTILOJEN RAKENTAMINEN TAI RAKENNUKSEN KOROTTAMINEN KERROKSELLA
Tutkitut erilaiset korttelit voivat toimia malleina siitä, mitä mahdollisuuksia Vaasan keskustan täydennysrakentamiselle on. Selkeä yhteinen piirre kortteleilla on se, että korkeampi rakentaminen tulisi rajoittua normaalien katualueiden varrelle, kun korttelin keskellä ja palokatujen varsilla tulee olla matalampaa rakentamista. Tämä luo myös hyvää pienimittakaavaista tunnelmaa sisäpihoille.
Uutta täydennysrakentamista löytyi seitsemän korttelin alueelta yhteensä 31-32000 k-m2. Hyvänä ja realistisena hankkeena näen ns. Kiinanmuurin korttelin. Hanke laajentaisi nykyistä kävelykeskustaa, avattavan palokadun varteen olisi mahdollista peruskorjata edullista liiketilaa olevaan kiinteistöön, uudisrakennus Kirkkopuistikon ja Hietasaarenkadun risteyksessä eheyttäisi kaupunkikuvaa.
Lähitulevaisuuden kysymys kuuluu: ’Voidaanko kaupunkimaisemaa parantaa täydennysrakentamalla vanhoja lamellirakennuksia?
Keskustojen täydennysrakentamisessa on kyse paitsi kestävästä kehityksestä ja taloudellisista intresseistä, niin myös keskustojen vetovoimaisuudesta. Kaupunkien tulee olla valmiita tarjoamaan erilaisia vaihtoehtoja asumiselle. Viihtyisän ja elävän kaupunkiympäristön avaintekijät ovat liikenteen ja pysäköinnin järjestelyissä. Katutilaa on jaettava uusiksi kävelijöiden, pyöräilijöiden ja autoilijoiden kesken. Pysäköintiä on rakennettava maan alle, pysäköinnin normeja on uudistettava ja liikenteen nopeutta on tuntuvasti alennettava (30km/h). Samalla tavoin Vaasan ystävyyskaupungin Uumajan keskustasuunnitelmissa tärkeä osuus on juuri liikenne- ja pysäköintistrategialla. Kaupungin kasvun edellytykseksi on nostettu ilmanlaadun parantaminen.
Vaasan kaupunkirakenne on täydennysrakentamisen kannalta mielenkiintoinen, mutta haastava. Kaupungin vahvuus on sen historiallisessa kaupunkirakenteessa. Tärkeimmät identiteettitekijät ovat puistikot ja ruutukaavaan nojaava vapaamuotoinen rantapuisto. Haastetta tuovat hajanaiset korttelit ja erilaisuuden runsaus.
Palokatujen nykyinen pääasiallinen käyttö, autojen paikoitus, jätehuolto jne. ei tue ajatusta valtakunnallisesti merkittävästä rakennetusta kulttuuriympäristöstä. Palokaduille tulisi oikeutetusti palauttaa vihreys ja sen myötä antaa uusi rooli ’ekokatuina’. Mallia voidaan katsoa Kuopion rännikatujen suunnitelmallisesta kehittämisestä ja arvostuksesta: ’Ne tekevät Kuopiosta Kuopion.’
Täydennysrakentamisen teemoiksi erottuivat
- TÄYDENTÄVÄ UUDISRAKENTAMINEN
- PURETTAVAT RAKENNUKSET TAI NIIDEN OSAT JA UUDISRAKENTAMINEN NIIDEN TILALLE
- KORKEAN RAKENTAMISEN PAIKKA
- KORTTELISSA SIJAITSEVAN SUOJELLUN RAKENNUKSEN ASEMAN VAHVISTAMINEN UUDISRAKENTAMISELLA JA SAMALLA KORTTELIN IDENTITEETIN LUOMINEN
- ULLAKKOTILOJEN RAKENTAMINEN TAI RAKENNUKSEN KOROTTAMINEN KERROKSELLA
Tutkitut erilaiset korttelit voivat toimia malleina siitä, mitä mahdollisuuksia Vaasan keskustan täydennysrakentamiselle on. Selkeä yhteinen piirre kortteleilla on se, että korkeampi rakentaminen tulisi rajoittua normaalien katualueiden varrelle, kun korttelin keskellä ja palokatujen varsilla tulee olla matalampaa rakentamista. Tämä luo myös hyvää pienimittakaavaista tunnelmaa sisäpihoille.
Uutta täydennysrakentamista löytyi seitsemän korttelin alueelta yhteensä 31-32000 k-m2. Hyvänä ja realistisena hankkeena näen ns. Kiinanmuurin korttelin. Hanke laajentaisi nykyistä kävelykeskustaa, avattavan palokadun varteen olisi mahdollista peruskorjata edullista liiketilaa olevaan kiinteistöön, uudisrakennus Kirkkopuistikon ja Hietasaarenkadun risteyksessä eheyttäisi kaupunkikuvaa.
Lähitulevaisuuden kysymys kuuluu: ’Voidaanko kaupunkimaisemaa parantaa täydennysrakentamalla vanhoja lamellirakennuksia?