Kotihoidon tuen kuntalisä kuntalaisten yhdenvertaisuuden näkökulmasta
NIIRANEN, EMMI (2013)
NIIRANEN, EMMI
2013
Kunnallisoikeus - Local Public Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201312181752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201312181752
Tiivistelmä
Kunnallisoikeudellisen pro gradu -tutkielmani tarkoituksena on selvittää kotihoidon tuen kuntalisän maksamista kunnan vapaaehtoisena tehtävänä. Tutkielmassani pyrin saamaan vastauksen siihen, miten kuntalaisten yhdenvertaisuus toteutuu kuntalisää maksaessa ja ovatko kuntalisän maksamiselle asetetut ehdot oikeudellisesti hyväksyttäviä. Päätutkimuskysymyksinäni on selvittää, mikä on kotihoidon tuen ja erityisesti kuntalisän oikeudellinen asema, sekä mitä reunaehtoja kuntalaisten yhdenvertaisen kohtelun vaatimus asettaa kuntalisän maksamiselle?
Tutkimusmetodinani käytän oikeusdogmatiikkaa eli lainoppia, jonka avulla tutkin voimassa olevaa oikeutta ja selvitän, miten sen mukaan tulisi toimia. Apumetodeinani käytän oikeushistoriaa sekä oikeusvertailua. Oikeuskäytännön ja virallislähteiden avulla pyrin saamaan oikeudellista perustaa ja vahvuutta tekemiini havaintoihin ja johtopäätöksiin. Lisäksi arvioin kotihoidon tuen kuntalisän sääntelyn muutostarpeita de lege ferenda -näkökulmasta.
Kotihoidon tuen kuntalisä on kunnan vapaaehtoisesti maksama lisä vanhemmille, jotka jäävät kotiin hoitamaan lasta vanhempainvapaan päätyttyä. Kuntalisä on vapaaehtoinen tukimuoto lakisääteisen kotihoidon tuen lisäksi ja sen maksaminen on yhteydessä päivähoidon tarpeen kasvuun. Kuntalisän maksamisella halutaan hillitä päivähoitoon kohdistuvaa painetta ja sen maksaminen perustellaan yleensä sen taloudellisilla hyödyillä sekä vanhempien valinnan vapauden lisäämisellä. Kuntalisän tuomista todellisista säästöistä ei ole tarkkaa näyttöä ja kunnilla on oikeus asettaa kuntalisän maksamiselle maksuehtoja, jolloin kuntalisä kohdistetaan usein niille vanhemmille, jotka todennäköisesti eivät jäisi kotiin vanhempainvapaan päätyttyä.
Kuntalaisten asettaminen eriarvoiseen asemaan kuntalisän maksamisessa on herättänyt paljon ky-symyksiä, mikä ilmenee myös kuntalisää koskevista oikeustapauksista. Yhdenvertaisuus on yksi hyvän hallinnon periaatteista, joita kunnan tulisi kaikessa toiminnassaan noudattaa ja edistää. Toisaalta taas kunnalla on itsehallintonsa nojalla oikeus määritellä ehdot kuntalisän maksamiselle, koska se kuuluu kunnan yleiseen toimialaan, valtio ei osallistu kuntalisän rahoittamiseen eikä kuntalisän maksamisesta ole tarkemmin säädetty lailla.
Tutkimusmetodinani käytän oikeusdogmatiikkaa eli lainoppia, jonka avulla tutkin voimassa olevaa oikeutta ja selvitän, miten sen mukaan tulisi toimia. Apumetodeinani käytän oikeushistoriaa sekä oikeusvertailua. Oikeuskäytännön ja virallislähteiden avulla pyrin saamaan oikeudellista perustaa ja vahvuutta tekemiini havaintoihin ja johtopäätöksiin. Lisäksi arvioin kotihoidon tuen kuntalisän sääntelyn muutostarpeita de lege ferenda -näkökulmasta.
Kotihoidon tuen kuntalisä on kunnan vapaaehtoisesti maksama lisä vanhemmille, jotka jäävät kotiin hoitamaan lasta vanhempainvapaan päätyttyä. Kuntalisä on vapaaehtoinen tukimuoto lakisääteisen kotihoidon tuen lisäksi ja sen maksaminen on yhteydessä päivähoidon tarpeen kasvuun. Kuntalisän maksamisella halutaan hillitä päivähoitoon kohdistuvaa painetta ja sen maksaminen perustellaan yleensä sen taloudellisilla hyödyillä sekä vanhempien valinnan vapauden lisäämisellä. Kuntalisän tuomista todellisista säästöistä ei ole tarkkaa näyttöä ja kunnilla on oikeus asettaa kuntalisän maksamiselle maksuehtoja, jolloin kuntalisä kohdistetaan usein niille vanhemmille, jotka todennäköisesti eivät jäisi kotiin vanhempainvapaan päätyttyä.
Kuntalaisten asettaminen eriarvoiseen asemaan kuntalisän maksamisessa on herättänyt paljon ky-symyksiä, mikä ilmenee myös kuntalisää koskevista oikeustapauksista. Yhdenvertaisuus on yksi hyvän hallinnon periaatteista, joita kunnan tulisi kaikessa toiminnassaan noudattaa ja edistää. Toisaalta taas kunnalla on itsehallintonsa nojalla oikeus määritellä ehdot kuntalisän maksamiselle, koska se kuuluu kunnan yleiseen toimialaan, valtio ei osallistu kuntalisän rahoittamiseen eikä kuntalisän maksamisesta ole tarkemmin säädetty lailla.