A Historical Perspective on Culture in English Language Teaching: American Culture in the Focus
HILTUNEN, TEIJA (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HILTUNEN, TEIJA
2005
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2005-03-24Tiivistelmä
Hakutermit:
culture, American culture, textbook, national curriculum, language teaching
Pro gradu-tutkielmassa analysoitiin amerikkalaisen kulttuurin kuvausta englannin kielen oppikirjoissa viimeisten viiden vuosikymmenen aikana. Tarkoituksena oli selvittää minkälainen rooli amerikkalaisella kulttuurilla on oppikirjoissa ollut, minkälaista kulttuuritietoutta Yhdysvalloista kirjat ovat sisältäneet ja kuinka tuon tiedon painotukset ovat muuttuneet sekä onko amerikkalainen kulttuuri esitetty realistisesti vai ”sanitoidusti”, jättäen pois mm. kulttuurin negatiiviset realiteetit.
Kulttuurin opettamisella on vieraiden kielten opetuksessa pitkät perinteet. Esimerkiksi kohdemaan tai -maiden kirjallisuuden tunteminen nähtiin tärkeänä tavoitteena jo perinteisen kielioppi-käännösmenetelmän aikoina, tosin opiskeltava kirjallisuus rajoittui yleensä klassikkoteoksiin. Varsinaisesti sanaa `kulttuuri´ ei esiinny maamme vieraiden kielten opetussuunnitelmissa ennen vuotta 1985, samaa vuosikymmentä, jolloin kulttuuri(e)n rooli kielten opetuksessa alkoi jälleen askarruttaa laajaa joukkoa kielten opetus- ja tutkimusalan henkilöitä. Moderni kieltenopetus, myös kansainvälisesti, tähtääkin suurelta osin kulttuurienväliseen oppimiseen (intercultural learning) ja kulttuurienvälisen toimintakyvyn kehittämiseen, jotka ovat muotoutuneet 1990-luvulta lähtien ja korostavat myös oppijan oman kulttuurikuvan tarkentamista.
Ennen viime vuosien kehitystä, ja jossain määrin edelleenkin, vieraiden kielten opetuksessa on kuitenkin pidetty keskeisenä lähinnä kansallis(t)en kohdekulttuuri(e)n esittelyä ja niille ominaisten piirteiden tuntemista. Vaikka brittiläinen kulttuuri on tässä suhteessa aina ollut vahvasti esillä englannin kielen opetuksessamme, on myös Yhdysvallat huomioitu. Koska Yhdysvallat on itse asiassa ollut hyvin merkittävässä roolissa levittäessään englannin kieltä erilaisten sotilas-, kauppa- ja mediakanaviensa kautta maailmanlaajuisesti ja myös Suomeen toisen maailmansodan jälkeen, on mielenkiintoista perehtyä nimenomaan amerikkalaisen kulttuurin esittelyyn englannin kielen opetuksessamme viimeisten viiden vuosikymmenen aikana. Oppikirjat tarjoavatkin hyödyllistä aineistoa tämän, aiemmin ilmeisesti tutkimattoman, aiheen käsittelyyn.
Tulokset osoittivat, että amerikkalaisella kulttuurilla on ollut vankka rooli oppikirjoissa läpi tutkitun ajanjakson. Siinä missä 1950- ja 1970-lukujen sarjoissa brittiläistä kulttuuria käsiteltiin useimmiten, uusimmassa 1990-luvun oppikirjasarjassa amerikkalaista kulttuuria käsittelevien tekstien lukumäärä on ohittanut muut kansalliset englanninkieliset kulttuurit. Kulttuuritietouden painotus on siirtynyt pois historian ja historiallisesti merkittävien henkilöiden esittelystä sekä korkeakulttuurista nykypäivän arkielämän kulttuurin suuntaan. Lisäksi kirjoissa kuvattu amerikkalainen väestö on monipuolistunut muun muassa etniseltä identiteetiltään eikä kulttuurin maantieteellisenä painopisteenä nähdä enää pelkästään itärannikon suurkaupunkeja nähtävyyksineen. Realistinen suhtautuminen amerikkalaiseen kulttuuriin oli nähtävissä kaikissa sarjoissa, tosin 1950-luvun oppikirjoissa tämä heijastui ainoastaan menneisyyden kulttuurin esittelyyn. Odotetusti amerikkalaisen kulttuurin kuvaamisen monipuolistuminen usealla saralla on vaikuttanut siihen, että realistinen asenne ilmentyy parhaiten uusimmissa, tällä hetkellä käytössä olevissa oppikirjoissa.
culture, American culture, textbook, national curriculum, language teaching
Pro gradu-tutkielmassa analysoitiin amerikkalaisen kulttuurin kuvausta englannin kielen oppikirjoissa viimeisten viiden vuosikymmenen aikana. Tarkoituksena oli selvittää minkälainen rooli amerikkalaisella kulttuurilla on oppikirjoissa ollut, minkälaista kulttuuritietoutta Yhdysvalloista kirjat ovat sisältäneet ja kuinka tuon tiedon painotukset ovat muuttuneet sekä onko amerikkalainen kulttuuri esitetty realistisesti vai ”sanitoidusti”, jättäen pois mm. kulttuurin negatiiviset realiteetit.
Kulttuurin opettamisella on vieraiden kielten opetuksessa pitkät perinteet. Esimerkiksi kohdemaan tai -maiden kirjallisuuden tunteminen nähtiin tärkeänä tavoitteena jo perinteisen kielioppi-käännösmenetelmän aikoina, tosin opiskeltava kirjallisuus rajoittui yleensä klassikkoteoksiin. Varsinaisesti sanaa `kulttuuri´ ei esiinny maamme vieraiden kielten opetussuunnitelmissa ennen vuotta 1985, samaa vuosikymmentä, jolloin kulttuuri(e)n rooli kielten opetuksessa alkoi jälleen askarruttaa laajaa joukkoa kielten opetus- ja tutkimusalan henkilöitä. Moderni kieltenopetus, myös kansainvälisesti, tähtääkin suurelta osin kulttuurienväliseen oppimiseen (intercultural learning) ja kulttuurienvälisen toimintakyvyn kehittämiseen, jotka ovat muotoutuneet 1990-luvulta lähtien ja korostavat myös oppijan oman kulttuurikuvan tarkentamista.
Ennen viime vuosien kehitystä, ja jossain määrin edelleenkin, vieraiden kielten opetuksessa on kuitenkin pidetty keskeisenä lähinnä kansallis(t)en kohdekulttuuri(e)n esittelyä ja niille ominaisten piirteiden tuntemista. Vaikka brittiläinen kulttuuri on tässä suhteessa aina ollut vahvasti esillä englannin kielen opetuksessamme, on myös Yhdysvallat huomioitu. Koska Yhdysvallat on itse asiassa ollut hyvin merkittävässä roolissa levittäessään englannin kieltä erilaisten sotilas-, kauppa- ja mediakanaviensa kautta maailmanlaajuisesti ja myös Suomeen toisen maailmansodan jälkeen, on mielenkiintoista perehtyä nimenomaan amerikkalaisen kulttuurin esittelyyn englannin kielen opetuksessamme viimeisten viiden vuosikymmenen aikana. Oppikirjat tarjoavatkin hyödyllistä aineistoa tämän, aiemmin ilmeisesti tutkimattoman, aiheen käsittelyyn.
Tulokset osoittivat, että amerikkalaisella kulttuurilla on ollut vankka rooli oppikirjoissa läpi tutkitun ajanjakson. Siinä missä 1950- ja 1970-lukujen sarjoissa brittiläistä kulttuuria käsiteltiin useimmiten, uusimmassa 1990-luvun oppikirjasarjassa amerikkalaista kulttuuria käsittelevien tekstien lukumäärä on ohittanut muut kansalliset englanninkieliset kulttuurit. Kulttuuritietouden painotus on siirtynyt pois historian ja historiallisesti merkittävien henkilöiden esittelystä sekä korkeakulttuurista nykypäivän arkielämän kulttuurin suuntaan. Lisäksi kirjoissa kuvattu amerikkalainen väestö on monipuolistunut muun muassa etniseltä identiteetiltään eikä kulttuurin maantieteellisenä painopisteenä nähdä enää pelkästään itärannikon suurkaupunkeja nähtävyyksineen. Realistinen suhtautuminen amerikkalaiseen kulttuuriin oli nähtävissä kaikissa sarjoissa, tosin 1950-luvun oppikirjoissa tämä heijastui ainoastaan menneisyyden kulttuurin esittelyyn. Odotetusti amerikkalaisen kulttuurin kuvaamisen monipuolistuminen usealla saralla on vaikuttanut siihen, että realistinen asenne ilmentyy parhaiten uusimmissa, tällä hetkellä käytössä olevissa oppikirjoissa.