Le traitement de la compétence de communication dans les exercices de la série de manuels de FLE Voilà!
RÄSÄNEN, JESSE (2012)
RÄSÄNEN, JESSE
2012
Ranskan kieli - French Language
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-09-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22875
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22875
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastelun kohteena on kirjoitushetkellä suomalaisissa lukioissa laajassa käytössä oleva kuusiosainen ranskan kielen oppikirjasarja Voilà!. Tutkimuksen tavoite on selvittää oppikirjatehtäviä analysoimalla mitä kielitaidon osa-alueita kirjasarja kokonaisuudessaan sekä sen eri osat kehittävät. Oppikirjat niin opettajan kuin oppijoiden keskeisimpiä, ellei peräti keskeisin työväline. On syytä olettaa, että oppikirjojen painotukset vaikuttavat oppijoille muodostuvaan kielitaitoon, joten tieto oppikirjojen painotuksista on keskeistä informaatiota opettajille.
Oppikirja-analyysi perustuu teoriaan kielitaidosta, jossa kieli nähdään kommunikaation välineenä. Kielitaito, eli kommunikatiivinen kompetenssi jaetaan kolmeen osatekijään: kieliopilliseen, sosiolingvistiseen ja strategiseen osatekijään. Tutkimus selvittää kuinka oppikirjaharjoitukset kohdentuvat näiden osatekijöiden harjoittamiseen, sekä miten tämä kohdentuminen kehittyy kirjasarjan osien välillä
Tutkimus osoittaa, että oppikirjatehtävät kohdistuvat eniten kieliopilliseen osatekijään sosiolingvistisen ja strategisen osatekijän jäädessä vähemmälle huomiolle. Sarjan edetessä kohti viimeisiä osia erot tasoittuvat, mutta eivät siinä määrin kuin ennakolta olisi ollut odotettavissa.
Avainsanat: kielitaito, kommunikatiivinen kompetenssi, oppikirjat
Oppikirja-analyysi perustuu teoriaan kielitaidosta, jossa kieli nähdään kommunikaation välineenä. Kielitaito, eli kommunikatiivinen kompetenssi jaetaan kolmeen osatekijään: kieliopilliseen, sosiolingvistiseen ja strategiseen osatekijään. Tutkimus selvittää kuinka oppikirjaharjoitukset kohdentuvat näiden osatekijöiden harjoittamiseen, sekä miten tämä kohdentuminen kehittyy kirjasarjan osien välillä
Tutkimus osoittaa, että oppikirjatehtävät kohdistuvat eniten kieliopilliseen osatekijään sosiolingvistisen ja strategisen osatekijän jäädessä vähemmälle huomiolle. Sarjan edetessä kohti viimeisiä osia erot tasoittuvat, mutta eivät siinä määrin kuin ennakolta olisi ollut odotettavissa.
Avainsanat: kielitaito, kommunikatiivinen kompetenssi, oppikirjat