Siirtohinnoittelun dokumentointi Suomessa
PALDANIUS, JARKKO (2012)
PALDANIUS, JARKKO
2012
Vero-oikeus - Tax Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-03-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22291
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22291
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on siirtohinnoittelun dokumentointi Suo-messa. Tutkielman ensisijaisena tarkoituksena on Suomen ve-rolainsäädäntöön sisältyvien siirtohinnoittelua ja erityisesti siirtohinnoittelun dokumentointia koskevien säännösten selvit-täminen ja erilaisten soveltamistilanteiden kartoittaminen. Tästä lähtökohdasta käsin tutkielma on metodiltaan lainopillinen eli oikeusdogmaattinen. Tutkielman toisena tarkoituksena on ver-tailla Suomen verolainsäännöksiä suhteessa lainsäädännön taustalla oleviin ylikansallisiin säännöksiin eli lähinnä OECD:n ja EU:n ohjeisiin ja sääntöihin. Tältä osin tutkielma sisältää elementtejä vertailevasta tutkimusotteesta. Keskeisten tutki-mustulosten osalta voidaan todeta ylikansallisten dokumentoin-tisäädösten käytännön tasolla hyvin suora ja miltei välitön vai-kutus kansalliseen verotus- ja oikeuskäytäntöön. Tämä erityi-sesti siksi, että Suomen kansallisen säännökset ovat syntyneet kansainvälisen standardin saavuttaneiden OECD:n ohjeiden pohjalta. Huomioitavaa on myös siirtohinnoittelun dokumen-tointisäännösten kansainvälinen yhdenmukaisuus. Siirtohin-noittelua koskevien säännösten pääperiaatteet ovat kansainväli-sesti samat. Tämä johtaa käytännössä myös siirtohinnoittelun dokumentointia koskevien säännösten periaatetasoiseen yhden-mukaisuuteen. Käytännön tasolla kansalliset lainsäädännöt si-sältävät kuitenkin eroja hyväksyttävän selvityksen kriteerien osalta, vaikka lähtökohta esimerkiksi Euroopan unionissa on, että EU:n ohjeiden mukaisen dokumentoinnin tulisi olla riittävää kaikissa jäsenvaltioissa. Siirtohinnoittelun kanssa työskentele-vien toimijoiden on välttämätöntä seurata kansallisen oikeus- ja verotuskäytännön lisäksi siirtohinnoittelua ja siirtohinnoittelun dokumentointia koskevaa kansainvälistä kehitystä. Monikansal-lisen yritysryppään on suositeltavaa vähintäänkin yleisellä ta-solla standardoida siirtohinnoittelun dokumentointi koko kon-sernin tasolla. Näkökulma siirtohinnoittelun dokumentointiin on perusteltua pitää globaalina eikä toimia yksinomaan kansallisista dokumentointivaatimuksista käsin. Mikäli yritys valitsee lähtö-kohdaksi OECD:n ja/tai EU:n siirtohinnoittelukriteerit, käytän-nössä kyseinen dokumentointitaso riittää pääsääntöisesti katta-maan monien maiden kansallisten lainsäädäntöjen vaatimukset.
Asiasanat:siirtohinnoittelu, siirtohinnoittelun dokumentointi, kansainvälinen vero-oikeus, vero-oikeus, transfer pricing, transfer pricing documentation, international tax law, tax law
Asiasanat:siirtohinnoittelu, siirtohinnoittelun dokumentointi, kansainvälinen vero-oikeus, vero-oikeus, transfer pricing, transfer pricing documentation, international tax law, tax law