"Italialaisella teatterityylillä jotain tosi supisuomalaista" - Commedia dell' arten ja kalevalaisen perinnön kohtaaminen esityksessä Kalevala dell' Arte
VIRTALA, SATU (2010)
VIRTALA, SATU
2010
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-09-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20893
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20893
Tiivistelmä
Tarkastelen pro gradu -työssäni commedia dell' arten ja Kalevalan perinnön kohtaamista esityksessä Kalevala dell' Arte. Käsittelen esityksen suhdetta niin sen italialaisen esitysmuodon kuin kalevalaisen kansanrunouden traditioon. Kalevalaisella kansanrunoudella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa Kalevalan kirjallista runoperintöä, joka liittyy myös Lönnrotin tieteelliseen kansaneeposprojektiin.
Kalevala dell' Arte -esityksen henkilöhahmot on nimetty niiden kalevalaisten esikuvien mukaan, mutta naamiot liittävät ne commedia dell' arten arkkityyppisiin henkilöhahmoihin. 75-minuuttisen esityksen aikana käydään läpi Kalevalan tärkeimmät tarinat, joista voidaan mainita esimerkkeinä Ainon tarina ja Lemminkäisen surma. Käsittelen esityksen arkkityyppisiä henkilöhahmoja ja kalevalaisia tarinoita suhteessa niiden suomalaiseen ja italialaiseen perinteeseen.
Ennakko-oletuksena Kalevala dell' Arten tarkastelussa on fyysisyyden ja improvisaation korostuminen näyttelijäntyössä, mikä liittyy olennaisesti commedia dell' arte -teatteriin. Tutkimusaineistoksi on valittu Kalevala dell' Arte -esitys, jota tarkastellaan esitystallenteen ja käsikirjoituksen avulla omakohtaiseen katsojakokemukseen nojautuen. Esitysanalyysissa keskitytään esiintyjän ja katsojan välisen kommunikaation sekä sukupuolen ja identiteetin kysymyksiin.
Tarkastelen Kalevala dell' Arte -esitystä Willmar Sauterin kolmen kommunikaation tason valossa, ja hyödynnän analyysissa myös Judith Butlerin performatiivista queer-luentaa. Henkilöhahmojen identiteetin tarkastelussa käytän lisäksi Stuart Hallin identiteettiteoriaa ja teatteriantropologista käsitteistöä.
Asiasanat:esitysanalyysi, katsojakokemus, kommunikaation ja kontekstin malli, sukupuoli, identiteetti
Kalevala dell' Arte -esityksen henkilöhahmot on nimetty niiden kalevalaisten esikuvien mukaan, mutta naamiot liittävät ne commedia dell' arten arkkityyppisiin henkilöhahmoihin. 75-minuuttisen esityksen aikana käydään läpi Kalevalan tärkeimmät tarinat, joista voidaan mainita esimerkkeinä Ainon tarina ja Lemminkäisen surma. Käsittelen esityksen arkkityyppisiä henkilöhahmoja ja kalevalaisia tarinoita suhteessa niiden suomalaiseen ja italialaiseen perinteeseen.
Ennakko-oletuksena Kalevala dell' Arten tarkastelussa on fyysisyyden ja improvisaation korostuminen näyttelijäntyössä, mikä liittyy olennaisesti commedia dell' arte -teatteriin. Tutkimusaineistoksi on valittu Kalevala dell' Arte -esitys, jota tarkastellaan esitystallenteen ja käsikirjoituksen avulla omakohtaiseen katsojakokemukseen nojautuen. Esitysanalyysissa keskitytään esiintyjän ja katsojan välisen kommunikaation sekä sukupuolen ja identiteetin kysymyksiin.
Tarkastelen Kalevala dell' Arte -esitystä Willmar Sauterin kolmen kommunikaation tason valossa, ja hyödynnän analyysissa myös Judith Butlerin performatiivista queer-luentaa. Henkilöhahmojen identiteetin tarkastelussa käytän lisäksi Stuart Hallin identiteettiteoriaa ja teatteriantropologista käsitteistöä.
Asiasanat:esitysanalyysi, katsojakokemus, kommunikaation ja kontekstin malli, sukupuoli, identiteetti