VIISI TARINAA YRITTÄJYYDESTÄ Maahanmuuttajanaisten yrittäjyysidentiteetin rakentuminen
MERIKALLIO, TUULA (2007)
MERIKALLIO, TUULA
2007
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16983
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16983
Tiivistelmä
Yrittäjyyden lisääminen ja yritteliäs yhteiskunta on nostettu tärkeäksi tavoitteeksi Euroopan unionissa ja kansallisella tasolla Suomessa. Yrittäjyys ja yrittäjyyskasvatus ovat nousseet kiinnostaviksi aiheiksi myös aikuisten maahanmuuttajien ammatillisessa koulutuksessa, ammatilliseen koulutukseen valmistavassa koulutuksessa, sekä työllistymisessä koulutuksen lopettamisen jälkeen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada yrittäjinä Suomessa toimivien maahanmuuttajanaisten äänet kuuluville ja tuoda tätä kautta uusia näkökulmia maahanmuuttajanaisten yrittäjyyteen.
Tutkimuksessa tarkastellaan maahanmuuttajanaisten yrittäjyysidentiteetin rakentumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Ilmiötä tarkastellaan yrittäjyysteorian, identiteettiteorian ja narratiivisuuden viitekehyksessä. Narratiivisuutta käytetään tutkimuksessa metodina ja teoriana. Tavoitteena on pystyä hyödyntämään tuloksia maahanmuuttajien valmistavassa koulutuksessa ja rohkaista maahanmuuttajanaisia toteuttamaan omia unelmiaan yrittäjyyden kautta.
Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä on ollut narratiivinen haastattelu, jossa viisi maahanmuuttajataustaista naisyrittäjää kertoo yrittäjyystarinansa. Tiedonkeruumenetelmä perustuu käsitykseen siitä, että identiteetti rakentuu tarinoiden avulla. Narratiivinen identiteetti on ihmisen itsensä konstruoima käsitys siitä kuka hän on. Tutkimusaineisto on analysoitu käyttäen narratiivisen aineiston analyysinä Categorical content aineiston lukutapaa, jonka avulla aineistosta löytyi haastateltaville yhteisiä teemoja. Naisyrittäjät halusivat luoda oman todellisuutensa tekemänsä työn kautta. Halu tehdä jotakin omaa nousi tärkeäksi yrittäjyyden määrittäjäksi. Yrittäjyyttä edelsi usein työttömyys, mutta oman yrityksen perustaminen teki mielekkään työn tekemisen mahdolliseksi. Naisyrittäjät olivat rohkeita, sillä.rohkeutta vaati muuttaminen toiseen kulttuuriin ja maahan, eivätkä he myöskään pelänneet riskien ottamista yritystoimintaa käynnistäessään. Yrittäjät olivat valmiita sekä fyysisesti, että henkisesti raskaaseen työhön ja valmiita uhraamaan vapaa-aikaansa yrityksen hyväksi. Oma etninen identiteetti koettiin tärkeäksi ja liiketoimintamahdollisuuksia etsittiin mielellään ”omien parista”, jolloin toimintakulttuuri ja kieli ovat yrittäjille tuttuja. Perheen ja työn yhteensovittaminen ei noussut haastattelujen perusteella ongelmaksi. Kaikilla yrittäjillä oli ollut yksi tai useampi suomalainen kumppani tai yhteyshenkilö apuna yrityksen perustamisvaiheessa, tämä koettiin tärkeänä mahdollisuutena verkostoitua valtaväestön kanssa ja päästä yritystoiminnan alkuun.
Avainsanat
Yrittäjyys, naisyrittäjyys, maahanmuuttajayrittäjyys, identiteetti, narratiivisuus, narratiivinen tutkimus
Tutkimuksessa tarkastellaan maahanmuuttajanaisten yrittäjyysidentiteetin rakentumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Ilmiötä tarkastellaan yrittäjyysteorian, identiteettiteorian ja narratiivisuuden viitekehyksessä. Narratiivisuutta käytetään tutkimuksessa metodina ja teoriana. Tavoitteena on pystyä hyödyntämään tuloksia maahanmuuttajien valmistavassa koulutuksessa ja rohkaista maahanmuuttajanaisia toteuttamaan omia unelmiaan yrittäjyyden kautta.
Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä on ollut narratiivinen haastattelu, jossa viisi maahanmuuttajataustaista naisyrittäjää kertoo yrittäjyystarinansa. Tiedonkeruumenetelmä perustuu käsitykseen siitä, että identiteetti rakentuu tarinoiden avulla. Narratiivinen identiteetti on ihmisen itsensä konstruoima käsitys siitä kuka hän on. Tutkimusaineisto on analysoitu käyttäen narratiivisen aineiston analyysinä Categorical content aineiston lukutapaa, jonka avulla aineistosta löytyi haastateltaville yhteisiä teemoja. Naisyrittäjät halusivat luoda oman todellisuutensa tekemänsä työn kautta. Halu tehdä jotakin omaa nousi tärkeäksi yrittäjyyden määrittäjäksi. Yrittäjyyttä edelsi usein työttömyys, mutta oman yrityksen perustaminen teki mielekkään työn tekemisen mahdolliseksi. Naisyrittäjät olivat rohkeita, sillä.rohkeutta vaati muuttaminen toiseen kulttuuriin ja maahan, eivätkä he myöskään pelänneet riskien ottamista yritystoimintaa käynnistäessään. Yrittäjät olivat valmiita sekä fyysisesti, että henkisesti raskaaseen työhön ja valmiita uhraamaan vapaa-aikaansa yrityksen hyväksi. Oma etninen identiteetti koettiin tärkeäksi ja liiketoimintamahdollisuuksia etsittiin mielellään ”omien parista”, jolloin toimintakulttuuri ja kieli ovat yrittäjille tuttuja. Perheen ja työn yhteensovittaminen ei noussut haastattelujen perusteella ongelmaksi. Kaikilla yrittäjillä oli ollut yksi tai useampi suomalainen kumppani tai yhteyshenkilö apuna yrityksen perustamisvaiheessa, tämä koettiin tärkeänä mahdollisuutena verkostoitua valtaväestön kanssa ja päästä yritystoiminnan alkuun.
Avainsanat
Yrittäjyys, naisyrittäjyys, maahanmuuttajayrittäjyys, identiteetti, narratiivisuus, narratiivinen tutkimus