Haasteet äidinkielen opettamisessa : Luokanopettajaopiskelijoiden odotuksia ja luokanopettajien kokemuksia äidinkielen opettamisesta
Tuppuri, Milla (2020)
Tuppuri, Milla
2020
Suomen kielen tutkinto-ohjelma, filosofian maisterin tutkinto - Degree Programme in Finnish Language, Master of Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-09-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008186528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008186528
Tiivistelmä
Tutkimus selvittää äidinkielen opetuksen haasteita luokanopetuksen kontekstissa. Tutkimus perustuu kyselytutkimukseen, jonka avulla on selvitetty yhtäältä luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja odotuksia ja toisaalta ammatissa toimivien luokanopettajien kokemuksia äidinkielen opettamisesta ja siihen liittyvistä mahdollisista haasteista. Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, millaisia ovat luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset ja odotukset äidinkielen opettamiseen liittyen, millaisia haasteita ammatissa toimivat luokanopettajat mahdollisesti kokevat äidinkielen opettamisessa ja missä määrin opettajiksi opiskelevien odotukset ja käsitykset ja ammatissa toimivien luokanopettajien kokemukset äidinkielen opettamisesta vastaavat tai eivät vastaa toisiaan. Tutkimus on asetelmaltaan poikkitieteellinen: teoreettinen viitekehys nojaa pitkälti opettajan profession sekä opettajakoulutuksen tutkimukseen mutta kohdentuu suomi äidinkielenä -opetuksen kontekstiin.
Tutkimusaineisto koostuu näiden kahden kohderyhmän, ammatissa toimivien luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden, vastauksista molemmille kohderyhmille räätälöityihin tutkimuskyselyihin. Sähköisten kyselylomakkeiden avulla tavoiteltiin vertailukelpoista aineistoa, ja molemmat lomakeversiot sisälsivät sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Aineistoa saatiin 15 ammatissa toimivalta luokanopettajalta ja 46 luokanopettajaopiskelijalta. Vastauksia käsiteltäessä sovellettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä.
Tutkimus osoittaa, että luokanopettajaopiskelijoiden odotukset ja käsitykset äidinkielen opettamiseen liittyen ovat jossain määrin pelokkaita ja jännittyneitä. Opiskelijat epäröivät tietojensa ja taitojensa riittävyyttä oppiaineen opettamisessa, mutta he uskovat myös oppilaiden motivoimisen, alkuopetuksen ja oppilaiden eriyttämisen olevan erittäin haastavaa. Myös S2-opetus askarruttaa monia. Ammatissa toimivat luokanopettajat kokevat äidinkieleen liittyvänä suurimpana haasteena arvioinnin, joka on äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen laajuuden ja moninaisen sisällön vuoksi haastavaa, mutta he kokevat toisaalta haasteena myös tietotekniikan ja heikot resurssit, jotka näkyvät esimerkiksi suurina luokkakokoina ja opetustilojen puutteena.
Tutkimus antaa viitteitä siitä, että ammatissa toimivien opettajien kokemat haasteet ovat luonteeltaan osin toisen tyyppisiä kuin luokanopettajaopiskelijoiden mielikuvat opettamisen haasteista. Ammatissa toimivat luokanopettajat kokevat tutkimuksen mukaan enemmän haasteita käytännön asioissa, joihin he eivät välttämättä voi itse vaikuttaa, kun taas opiskelijoiden odotukset, pelot ja käsitykset liittyvät pääosin oppiaineen sisällöllisiin seikkoihin. Tutkimuksen perusteella on todettavissa, että luokanopettajakoulutukseen ollaan melko tyytymättömiä: opiskelijoilla on melko paljon pelkoja siirryttäessä työelämään, ja monia keskeisiä asioita käsitellään koulutuksessa niin opiskelijoiden kuin ammatissa toimivien luokanopettajien mielestä melko suppeasti.
Tutkimusaineisto koostuu näiden kahden kohderyhmän, ammatissa toimivien luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden, vastauksista molemmille kohderyhmille räätälöityihin tutkimuskyselyihin. Sähköisten kyselylomakkeiden avulla tavoiteltiin vertailukelpoista aineistoa, ja molemmat lomakeversiot sisälsivät sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Aineistoa saatiin 15 ammatissa toimivalta luokanopettajalta ja 46 luokanopettajaopiskelijalta. Vastauksia käsiteltäessä sovellettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä.
Tutkimus osoittaa, että luokanopettajaopiskelijoiden odotukset ja käsitykset äidinkielen opettamiseen liittyen ovat jossain määrin pelokkaita ja jännittyneitä. Opiskelijat epäröivät tietojensa ja taitojensa riittävyyttä oppiaineen opettamisessa, mutta he uskovat myös oppilaiden motivoimisen, alkuopetuksen ja oppilaiden eriyttämisen olevan erittäin haastavaa. Myös S2-opetus askarruttaa monia. Ammatissa toimivat luokanopettajat kokevat äidinkieleen liittyvänä suurimpana haasteena arvioinnin, joka on äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen laajuuden ja moninaisen sisällön vuoksi haastavaa, mutta he kokevat toisaalta haasteena myös tietotekniikan ja heikot resurssit, jotka näkyvät esimerkiksi suurina luokkakokoina ja opetustilojen puutteena.
Tutkimus antaa viitteitä siitä, että ammatissa toimivien opettajien kokemat haasteet ovat luonteeltaan osin toisen tyyppisiä kuin luokanopettajaopiskelijoiden mielikuvat opettamisen haasteista. Ammatissa toimivat luokanopettajat kokevat tutkimuksen mukaan enemmän haasteita käytännön asioissa, joihin he eivät välttämättä voi itse vaikuttaa, kun taas opiskelijoiden odotukset, pelot ja käsitykset liittyvät pääosin oppiaineen sisällöllisiin seikkoihin. Tutkimuksen perusteella on todettavissa, että luokanopettajakoulutukseen ollaan melko tyytymättömiä: opiskelijoilla on melko paljon pelkoja siirryttäessä työelämään, ja monia keskeisiä asioita käsitellään koulutuksessa niin opiskelijoiden kuin ammatissa toimivien luokanopettajien mielestä melko suppeasti.