Täällä ja toisaalla yhtä aikaa: Immersiivisen visuaalisen tarinamaailman kokemus kuvataiteessa
Ristolainen, Minna (2020)
Ristolainen, Minna
2020
Kirjallisuustieteen maisteriohjelma - Master´s Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003302945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003302945
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on visuaalisen tarinamaailman kokemuksen rakentuminen nykykuvataiteen teoksissa. Käsittelen kohdeteoksinani Sari Bremerin viivasyövytystä ”Astaroth”(2006), Tiina Kivisen monotypiaa ”Glacier I” (2017) sekä TeamLab kollektiivin digitaalista paikkasidonnaista installaatiota ”Vortex of Light Particles” (2018) tarinamaailman rakentumisen näkökulmasta. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millä keinoilla ku-vataiteen teos muodostaa kertomuksen ja luo immersiivisen, fiktiivisen tarinamaailman narratologisessa mie-lessä tarkasteltuna.
Käsittelen työssäni visuaalista tarinamaailmaa esteettisenä upottavana kokemuksena, joka rakentuu kokijan ja teoksen välisessä vuorovaikutuksessa. Lähestyn kohdeteoksiani jälkiklassisen, kokemuksellisuutta sekä transmediaalisuutta korostavan narratologian näkökulmasta. Hyödynnän tutkimuksessani erityisesti Monika Fludernikin käsitystä kertomuksen kokemuksellisuudesta sekä David Hermanin tarinamaailman käsitettä.
Aiemmassa tutkimuksessa ei ole juurikaan käsitelty nykykuvataiteen teoksia narratiivisuuden näkökulmasta. Visuaalisten teosten narratiivisuutta on kyseenalaistettu, ja yksittäisiä kuvia on usein pidetty korkeintaan tekstiä tukevina kuvituksina, jotka eivät pysty itsenäisesti kertomaan tarinaa. Haastan tutkimuksessani klas-sisia, rajattuja käsityksiä narratiivisuuden edellytyksistä ja pyrin laajentamaan narratologista tutkimusta uu-denlaisten teosten pariin.
Pohdin tutkimuksessani tunnekokemuksen merkitystä sekä kuvittelun roolia tarinamaailman muodostumi-sessa. Hyödynnän kuvittelun osalta erityisesti Kendall Waltonin tutkimusta aiheesta. Käsittelen tutkimukses-sani myös otsikon roolia paratekstinä kertomuksellisen tulkinnan muodostumisessa. Visuaalisen teoksen ot-sikko toimii ikään kuin kehyksenä, joka rajaa tulkintaa tiettyyn suuntaan esimerkiksi otsikon synnyttämien konnotaatioiden tai intertekstuaalisten viittausten kautta.
Tutkimukseni pohjalta väitän, että visuaalisen tarinamaailman kokemuksellinen rakentuminen on prosessi, jossa katsojan kuvittelun mahdollistama immersio on erittäin merkittävässä roolissa. Tarinamaailman raken-tuminen tapahtuu psykologisella tasolla, virtuaalikonstruktiona, joka ei ole fyysisesti tavoitettavissa tai tal-lennettavissa. Tutkimuksessani korostuu tarinamaailman kokemuksen subjektiivisuus, sillä jokaisen katsojan kokema tarinamaailma on erilainen. Tarinamaailman rakentumiseen vaikuttavat merkittävästi katsojan omat mentaalimallit, muistot, kokemukset ja aiemmin kohdatut teokset, jotka väistämättä jättävät jälkensä tulkin-takokemukseen.
Käsittelen työssäni visuaalista tarinamaailmaa esteettisenä upottavana kokemuksena, joka rakentuu kokijan ja teoksen välisessä vuorovaikutuksessa. Lähestyn kohdeteoksiani jälkiklassisen, kokemuksellisuutta sekä transmediaalisuutta korostavan narratologian näkökulmasta. Hyödynnän tutkimuksessani erityisesti Monika Fludernikin käsitystä kertomuksen kokemuksellisuudesta sekä David Hermanin tarinamaailman käsitettä.
Aiemmassa tutkimuksessa ei ole juurikaan käsitelty nykykuvataiteen teoksia narratiivisuuden näkökulmasta. Visuaalisten teosten narratiivisuutta on kyseenalaistettu, ja yksittäisiä kuvia on usein pidetty korkeintaan tekstiä tukevina kuvituksina, jotka eivät pysty itsenäisesti kertomaan tarinaa. Haastan tutkimuksessani klas-sisia, rajattuja käsityksiä narratiivisuuden edellytyksistä ja pyrin laajentamaan narratologista tutkimusta uu-denlaisten teosten pariin.
Pohdin tutkimuksessani tunnekokemuksen merkitystä sekä kuvittelun roolia tarinamaailman muodostumi-sessa. Hyödynnän kuvittelun osalta erityisesti Kendall Waltonin tutkimusta aiheesta. Käsittelen tutkimukses-sani myös otsikon roolia paratekstinä kertomuksellisen tulkinnan muodostumisessa. Visuaalisen teoksen ot-sikko toimii ikään kuin kehyksenä, joka rajaa tulkintaa tiettyyn suuntaan esimerkiksi otsikon synnyttämien konnotaatioiden tai intertekstuaalisten viittausten kautta.
Tutkimukseni pohjalta väitän, että visuaalisen tarinamaailman kokemuksellinen rakentuminen on prosessi, jossa katsojan kuvittelun mahdollistama immersio on erittäin merkittävässä roolissa. Tarinamaailman raken-tuminen tapahtuu psykologisella tasolla, virtuaalikonstruktiona, joka ei ole fyysisesti tavoitettavissa tai tal-lennettavissa. Tutkimuksessani korostuu tarinamaailman kokemuksen subjektiivisuus, sillä jokaisen katsojan kokema tarinamaailma on erilainen. Tarinamaailman rakentumiseen vaikuttavat merkittävästi katsojan omat mentaalimallit, muistot, kokemukset ja aiemmin kohdatut teokset, jotka väistämättä jättävät jälkensä tulkin-takokemukseen.