Sisäinen työnantajamielikuva ja houkuttelevuus organisaation strategisena menestystekijänä
Martti, Fiinu (2016)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Martti, Fiinu
2016
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2016-11-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201611102552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201611102552
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on sisäinen työnantajamielikuva sekä organisaation houkuttelevuus. Tutkielmassa tarkastellaan rakennusalan pörssiyhtiön työntekijöiden mielikuvia organisaation houkuttelevuudesta ja työnantajamielikuvasta. Tavoitteena on selvittää, millaisia työntekijäkokemuksia henkilöstöllä on ja kuinka organisaatio voisi lisätä houkuttelevuuttaan työnantajana. Tavoitteena on myös kartoittaa todennäköisimpiä syitä, joiden vuoksi henkilöstö uskoo työntekijöiden irtisanoutuvan.
Teoreettisessa viitekehyksessä sisäistä työnantajamielikuvaa lähestytään neljän teeman kautta, jotka ovat työnantajamielikuva ja houkuttelevuus, työntekijäkokemus ja organisaatiokulttuuri, työnantajamielikuvaan liittyvä esimiestyö sekä työntekijän sitoutuminen. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta siitä, miten organisaation työnantajamielikuva ja houkuttelevuus rakentuvat ja mitä ominaispiirteitä niihin liitetään. Rakennusalan työantaja-mielikuvaan liittyy erityispiirteitä, kuten työtuvallisuus ja työterveys.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluna. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksantoista työntekijää, jotka edustivat neljää eri työn-tekijäryhmää. Jokaisesta ryhmästä haastateltiin vähintään neljää eri henkilöä anonyymin vastaustuloksen varmistamiseksi. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin.
Tulosten mukaan työnantajamielikuvaan vaikuttavat eniten työpaikan ilmapiiri, toimiva esimiestyö, yhteistyö, molemmin puolinen joustavuus, itsensä toteuttaminen sekä mielekkäät ja haasteelliset työtehtävät. Työnantajan houkuttelevuuteen puolestaan vaikuttaa eniten yrityksen julkisuuskuva ja maine alalla, palkka, mielenkiintoiset hankkeet ja projektit, laadukkaat tuotteet, työpaikan sijainti sekä henkilöstöedut. Todennäköisimmiksi koetut työntekijä irtisanoutumisen syyt liittyivät tulosten mukaan palkkaukseen, huonoksi koettuun työilmapiiriin, liialliseen työmäärään, kokeilunhaluun sekä siihen, ettei pääse työntekijä etenemään odotetulla tavalla työtehtävissään. Organisaation vahvuuksina nähtiin laadukkaat tuotteet, luotettavuus, koko, työterveyshuolto, työturvallisuus sekä moni-puolisuus. Heikkouksiksi listattiin ison organisaation jäykkyys ja ketteryyden puute, tuloshakuisuus, takkuava yhteistyö, työmäärä, tiedonkulku, palkkaus sekä tiedonkulku.
Johtopäätöksien tekemisessä tarkasteltiin tutkimustuloksien sekä aiemman teorian välistä yhteyttä. Näiden välinen synteesi osoittaa että, tutkimuksen neljä teemaa ovat olennaisia organisaation sisäisen työnantajamielikuvan näkökulmasta. Organisaation työnantaja-mielikuva osoittautui pääsääntöisesti hyvin positiiviseksi. Jatkotutkimuksen kannalta työnantajamielikuvaa voisi lähestyä sidosryhmien näkökulmasta. Toinen kiinnostava näkökulma olisi myös työn perässä muuttavat tai pitkän työmatkan päivittäin kulkevat työntekijät. Alan kilpailijoiden organisaatioiden houkuttelevuuden ja työnantajamielikuvan vertaileminen olisi myös kiinnostava tutkimuskohde.
Teoreettisessa viitekehyksessä sisäistä työnantajamielikuvaa lähestytään neljän teeman kautta, jotka ovat työnantajamielikuva ja houkuttelevuus, työntekijäkokemus ja organisaatiokulttuuri, työnantajamielikuvaan liittyvä esimiestyö sekä työntekijän sitoutuminen. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta siitä, miten organisaation työnantajamielikuva ja houkuttelevuus rakentuvat ja mitä ominaispiirteitä niihin liitetään. Rakennusalan työantaja-mielikuvaan liittyy erityispiirteitä, kuten työtuvallisuus ja työterveys.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluna. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksantoista työntekijää, jotka edustivat neljää eri työn-tekijäryhmää. Jokaisesta ryhmästä haastateltiin vähintään neljää eri henkilöä anonyymin vastaustuloksen varmistamiseksi. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin.
Tulosten mukaan työnantajamielikuvaan vaikuttavat eniten työpaikan ilmapiiri, toimiva esimiestyö, yhteistyö, molemmin puolinen joustavuus, itsensä toteuttaminen sekä mielekkäät ja haasteelliset työtehtävät. Työnantajan houkuttelevuuteen puolestaan vaikuttaa eniten yrityksen julkisuuskuva ja maine alalla, palkka, mielenkiintoiset hankkeet ja projektit, laadukkaat tuotteet, työpaikan sijainti sekä henkilöstöedut. Todennäköisimmiksi koetut työntekijä irtisanoutumisen syyt liittyivät tulosten mukaan palkkaukseen, huonoksi koettuun työilmapiiriin, liialliseen työmäärään, kokeilunhaluun sekä siihen, ettei pääse työntekijä etenemään odotetulla tavalla työtehtävissään. Organisaation vahvuuksina nähtiin laadukkaat tuotteet, luotettavuus, koko, työterveyshuolto, työturvallisuus sekä moni-puolisuus. Heikkouksiksi listattiin ison organisaation jäykkyys ja ketteryyden puute, tuloshakuisuus, takkuava yhteistyö, työmäärä, tiedonkulku, palkkaus sekä tiedonkulku.
Johtopäätöksien tekemisessä tarkasteltiin tutkimustuloksien sekä aiemman teorian välistä yhteyttä. Näiden välinen synteesi osoittaa että, tutkimuksen neljä teemaa ovat olennaisia organisaation sisäisen työnantajamielikuvan näkökulmasta. Organisaation työnantaja-mielikuva osoittautui pääsääntöisesti hyvin positiiviseksi. Jatkotutkimuksen kannalta työnantajamielikuvaa voisi lähestyä sidosryhmien näkökulmasta. Toinen kiinnostava näkökulma olisi myös työn perässä muuttavat tai pitkän työmatkan päivittäin kulkevat työntekijät. Alan kilpailijoiden organisaatioiden houkuttelevuuden ja työnantajamielikuvan vertaileminen olisi myös kiinnostava tutkimuskohde.