"Tiesin alusta asti että tämä tulee olemaan minulle oikea ratkaisu" : elämänkulku ja syrjäytyminen joustavan perusopetuksen oppilaiden koulukokemuksissa
Riihimäki, Joanna (2014)
Riihimäki, Joanna
2014
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406101711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406101711
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on joustavan perusopetuksen (Jopo) oppilaiden kertomukset elämänkulustaan ja syrjäytymisen paikasta kertomuksissa. Tavoitteena on selvittää miten jopo-toiminnassa olevat nuoret kuvaavat elämänkulkuaan. Toisena tavoitteena on selvittää näkyykö heidän koulukokemuksissaan syrjäytymisen tarinoita. Aineistona ovat jopo-oppilaiden koulukokemukset.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty narratiivista menetelmää käyttäen. Nuoret, jotka ovat olleet mukana jopo-toiminnassa, ovat kirjoittaneet koulukokemuksistaan ennen jopo-toimintaa, sen aikana sekä tulevaisuudenodotuksistaan. Aineistolle on tehty kaksi analyysiä, molemmille tutkimuskysymyksille erikseen. Aineiston analyysimenetelminä on käytetty sisällönanalyysiä ja narratiivista analyysiä.
Nuorten kirjoittamat kertomukset omista koulukokemuksistaan ovat muutostarinoita. Nuorten elämänkulun kuvauksissa nousee esiin heidän mielestään merkittäviä tekijöitä, jotka liittyvät uuteen ympäristöön ja uusiin rooleihin, onnistumisen kokemuksiin sekä negatiivisiin ja virheellisiin ratkaisuihin. Syrjäytymisen tarinat liittyvät koulutukselliseen, sosiaaliseen ja normatiiviseen syrjäytymiseen. Tuloksissa ei näy varsinaista syrjäytymistä, mutta syrjäytymisen ehkäisevän toiminnan vaikutukset näkyvät muutostarinoina. Tarinoissa on erityisesti havaittavissa muutokset nuorten asenteissa koulua ja opiskelua kohtaan.
Tuloksista voidaan päätellä, että jopo-toiminta ehkäisee syrjäytymistä ja vaikuttaa nuorten elämänkulkuun positiivisesti. Vaikka toiminnan menetelmät (toiminnallisuus, työpaikkaopiskelu sekä aktiivinen ja rakentava vuorovaikutus) eivät ole uusia, näyttäisivät ne sopivan juuri kohderyhmän tyyppisille nuorille, joilla on vaikeuksia motivoitua, selviytyä peruskoulusta ja sopeutua koulun maailmaan.
”From the begin I knew that this will be right decision for me” : life course and marginalization and flexible basic education pupils school experiences
The subject of this master’s thesis is a narratives of flexible basic educations pupils. Narratives are stories of their life courses and a place of marginalization in stories. The aim is to find out how pupils of flexible basic education describe their life cycle. The second aim of the thesis is to research is there any marginalization stories on their school experiences. The data of the thesis is a school experience of flexible basic educations pupils.
This thesis is qualitative research and research data is collected by using narrative methods. The young, who has taken part to action of flexible basic education, has written their school experiences: before action of flexible basic education, during it and expectations of their future.
Narratives of young are narratives of change. According to the describes of life courses there is few significant issues, which are related to a new environment and new roles, experience of success and negative and incorrect decisions. According to the narratives of marginalization the educational, social and normative marginalization are observable. According to the results the young are not marginalized, but flexible basic education will prevent marginalization. Narratives indicate that young’s attitude to school and education has change.
Action of flexible basic education prevents marginalization and will influence positive ways to young people’s life cycles. Although the methods of flexible basic education (activity, on-the-job learning and constructive interaction) are not new, those methods fit to pupils who have a weak school motivation and several difficulties in finishing school and conform to school.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty narratiivista menetelmää käyttäen. Nuoret, jotka ovat olleet mukana jopo-toiminnassa, ovat kirjoittaneet koulukokemuksistaan ennen jopo-toimintaa, sen aikana sekä tulevaisuudenodotuksistaan. Aineistolle on tehty kaksi analyysiä, molemmille tutkimuskysymyksille erikseen. Aineiston analyysimenetelminä on käytetty sisällönanalyysiä ja narratiivista analyysiä.
Nuorten kirjoittamat kertomukset omista koulukokemuksistaan ovat muutostarinoita. Nuorten elämänkulun kuvauksissa nousee esiin heidän mielestään merkittäviä tekijöitä, jotka liittyvät uuteen ympäristöön ja uusiin rooleihin, onnistumisen kokemuksiin sekä negatiivisiin ja virheellisiin ratkaisuihin. Syrjäytymisen tarinat liittyvät koulutukselliseen, sosiaaliseen ja normatiiviseen syrjäytymiseen. Tuloksissa ei näy varsinaista syrjäytymistä, mutta syrjäytymisen ehkäisevän toiminnan vaikutukset näkyvät muutostarinoina. Tarinoissa on erityisesti havaittavissa muutokset nuorten asenteissa koulua ja opiskelua kohtaan.
Tuloksista voidaan päätellä, että jopo-toiminta ehkäisee syrjäytymistä ja vaikuttaa nuorten elämänkulkuun positiivisesti. Vaikka toiminnan menetelmät (toiminnallisuus, työpaikkaopiskelu sekä aktiivinen ja rakentava vuorovaikutus) eivät ole uusia, näyttäisivät ne sopivan juuri kohderyhmän tyyppisille nuorille, joilla on vaikeuksia motivoitua, selviytyä peruskoulusta ja sopeutua koulun maailmaan.
”From the begin I knew that this will be right decision for me” : life course and marginalization and flexible basic education pupils school experiences
The subject of this master’s thesis is a narratives of flexible basic educations pupils. Narratives are stories of their life courses and a place of marginalization in stories. The aim is to find out how pupils of flexible basic education describe their life cycle. The second aim of the thesis is to research is there any marginalization stories on their school experiences. The data of the thesis is a school experience of flexible basic educations pupils.
This thesis is qualitative research and research data is collected by using narrative methods. The young, who has taken part to action of flexible basic education, has written their school experiences: before action of flexible basic education, during it and expectations of their future.
Narratives of young are narratives of change. According to the describes of life courses there is few significant issues, which are related to a new environment and new roles, experience of success and negative and incorrect decisions. According to the narratives of marginalization the educational, social and normative marginalization are observable. According to the results the young are not marginalized, but flexible basic education will prevent marginalization. Narratives indicate that young’s attitude to school and education has change.
Action of flexible basic education prevents marginalization and will influence positive ways to young people’s life cycles. Although the methods of flexible basic education (activity, on-the-job learning and constructive interaction) are not new, those methods fit to pupils who have a weak school motivation and several difficulties in finishing school and conform to school.