Perceptions of Quality among Technical Communicators
SIVULA, MERVI (2007)
SIVULA, MERVI
2007
Käännöstiede (englanti) - Translation Studies (English)
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16816
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16816
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten laatuasiat vaikuttavat teknisten viestijöiden työhön. Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti sitä, kuinka laatuvaatimukset on asetettu ja millaiseksi tekniset viestijät kokevat laatuprosessien ja laadunvarmistusmenetelmien merkityksen. Laatuvaatimukset eivät tarkoita tässä tutkimuksessa vain tekstin ominaisuuksia vaan myös koko projektiin vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksen teoriaosassa tarkastellaan laatuliikkeen kehitystä yleensä sekä laatuasioiden kehittymistä teknisessä viestinnässä. Laatuliikkeen yleisen kehityksen kuvauksessa käytetään Garvinin (1988) tutkimusta ja teknisen viestinnän kehityksen kuvauksessa muun muassa Fredricksonin (1995) mallia.
Empiirinen aineisto kerättiin www-kyselylomakkeella. Kyselytutkimukseen osallistui 46 teknistä viestijää. Tutkimuksessa yhdistyy kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen metodi: monivalintakysymysten analysoimiseksi käytettiin yksinkertaisia tilastollisia menetelmiä, ja tätä analyysia täydennettiin analysoimalla avoimia kysymyksiä kvalitatiivisesti.
Tutkimuksen lähtökohtana oli, että laatuasioiden saaman viimeaikaisen laajan huomion vuoksi laatuasioiden pitäisi nykyään olla hyvin näkyvissä teknisten viestijöiden työssä, ja laatuprosessien ja -menetelmien tulisi ohjata heitä siten, että korkealaatuisen dokumentaation tuottaminen on mahdollista. Tutkimuksen hypoteesina oli kuitenkin se, että kaikesta laatututkimuksesta huolimatta prosessien noudattaminen ja laatuvaatimusten asettaminen ei kuitenkaan toteudu alalla vielä täysin.
Tutkimus osoitti, että vaikka laatuasioiden selvästi katsotaan kehittyneen teknisessä viestinnässä, laatuprosessien hoitamisessa ja laatuvaatimusten määrittelemisessä esiintyy ongelmia. Erityisesti ongelmia aiheuttaa se, että laatuasiat otetaan huonosti huomioon koko dokumentointiprosessin ajan, sekä se, että laatuvaatimukset eivät vastaa projektin vaatimuksia. Lisäksi projektikohtaisia laatuvaatimuksia ei aseteta projektin alussa hyvin, mistä syystä aikataulu- ja resurssiongelmat mainitaankin yleisimpinä esteinä laadukkaan dokumentaation tuottamiselle.
On yllättävää, että prosessien merkitys ei juuri näy teknisten viestijöiden laatumääritelmissä. Oletan, että jos teoria tulisi lähemmäs käytäntöä tässä asiassa ja tekniset viestijät itse alkaisivat korostaa prosesseja työssään enemmän, he voisivat nähdä parannusta esimerkiksi aikataulu- ja resurssiongelmissa. Jos tekniset viestijät eivät itse korosta prosessien tärkeyttä, kukaan muu ei tule tekemään sitä heidän puolestaan.
Avainsanat: Tekninen viestintä, laatu, laatuvaatimukset, prosessi, asiakaslähtöisyys
Tutkimuksen teoriaosassa tarkastellaan laatuliikkeen kehitystä yleensä sekä laatuasioiden kehittymistä teknisessä viestinnässä. Laatuliikkeen yleisen kehityksen kuvauksessa käytetään Garvinin (1988) tutkimusta ja teknisen viestinnän kehityksen kuvauksessa muun muassa Fredricksonin (1995) mallia.
Empiirinen aineisto kerättiin www-kyselylomakkeella. Kyselytutkimukseen osallistui 46 teknistä viestijää. Tutkimuksessa yhdistyy kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen metodi: monivalintakysymysten analysoimiseksi käytettiin yksinkertaisia tilastollisia menetelmiä, ja tätä analyysia täydennettiin analysoimalla avoimia kysymyksiä kvalitatiivisesti.
Tutkimuksen lähtökohtana oli, että laatuasioiden saaman viimeaikaisen laajan huomion vuoksi laatuasioiden pitäisi nykyään olla hyvin näkyvissä teknisten viestijöiden työssä, ja laatuprosessien ja -menetelmien tulisi ohjata heitä siten, että korkealaatuisen dokumentaation tuottaminen on mahdollista. Tutkimuksen hypoteesina oli kuitenkin se, että kaikesta laatututkimuksesta huolimatta prosessien noudattaminen ja laatuvaatimusten asettaminen ei kuitenkaan toteudu alalla vielä täysin.
Tutkimus osoitti, että vaikka laatuasioiden selvästi katsotaan kehittyneen teknisessä viestinnässä, laatuprosessien hoitamisessa ja laatuvaatimusten määrittelemisessä esiintyy ongelmia. Erityisesti ongelmia aiheuttaa se, että laatuasiat otetaan huonosti huomioon koko dokumentointiprosessin ajan, sekä se, että laatuvaatimukset eivät vastaa projektin vaatimuksia. Lisäksi projektikohtaisia laatuvaatimuksia ei aseteta projektin alussa hyvin, mistä syystä aikataulu- ja resurssiongelmat mainitaankin yleisimpinä esteinä laadukkaan dokumentaation tuottamiselle.
On yllättävää, että prosessien merkitys ei juuri näy teknisten viestijöiden laatumääritelmissä. Oletan, että jos teoria tulisi lähemmäs käytäntöä tässä asiassa ja tekniset viestijät itse alkaisivat korostaa prosesseja työssään enemmän, he voisivat nähdä parannusta esimerkiksi aikataulu- ja resurssiongelmissa. Jos tekniset viestijät eivät itse korosta prosessien tärkeyttä, kukaan muu ei tule tekemään sitä heidän puolestaan.
Avainsanat: Tekninen viestintä, laatu, laatuvaatimukset, prosessi, asiakaslähtöisyys