Ensi-iltaan tulossa ratkiriemukas sekametelisoppa: havaintoja Suomen suurten ja keskisuurten teattereiden lehdistötiedotteiden rakentumisesta
LAANINEN, TIINA (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LAANINEN, TIINA
2008
Suomen kieli - Finnish Language
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-23Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan Suomen suurten ja keskisuurten teattereiden lehdistötiedotteiden kielellisiä keinoja tekstintutkimuksen keinoin. Teatterissa syntyneiden tiedotteiden kokonaisrakenteen erittelyn lisäksi tutkielmassa käsitellään erityisesti tiedotteiden aloituksia eli otsikointia ja ensimmäisiä kappaleita. Tiedotteiden analyysin lisäksi tutkielmaan kuuluu teattereiden tiedotuksesta vastaaville henkilöille tehty tiedotekysely. Kyselytutkimuksen perusteella on kartoitettu teattereiden tiedotuskulttuuria, vastaajien käsityksiä tiedotteista sekä vastaajien suhtautumista kieleen osana omaa ammattitaitoa.
Tutkielman aineisto koostuu Suomen suurilta ja keskisuurilta teattereilta kerätyistä tiedotteista, jotka ovat ilmestyneet syksyllä 2005. Tiedoteaineistoon kuuluu kokonaisuudessaan 233 tekstiä, tutkielman päähuomio on yksittäisistä näytelmistä kertovissa tiedotteissa, joita on aineistossa 110. Tämän lisäksi tutkielmaa varten on tehty kyselytutkimus teattereiden tiedotuksesta vastaaville henkilöille keväällä 2006.
Teatteritiedotteet myötäilevät pääpiirteissään tiedottavan tekstin rakennetta. Suurimmassa osassa tutkimusaineiston tiedotteista on kaikki Salli Kankaanpään väitöstutkimuksessaan tiedotteelle osoittamat ns. pakolliset osiot eli tunniste-, tiedote- ja yhteystieto-osa.
Teatteritiedotteella on kuitenkin juuri sille ominainen tapa rakentua näiden osioiden sisällä. Selvimmän poikkeuksen perinteisestä uutisrakenteesta tekevät teatteritiedotteiden otsikot. Vaikka otsikot ovat pääasiassa tiivistäviä, niille on aineiston perusteella keskeisempää positiivisten mielikuvien luominen kuin tiiviys, napakkuus tai dynaamisuus. Tekstin pääasia onkin otsikkoa useammin ilmaistu tiedotteen ensimmäisessä kappaleessa, joka on yleensä myös tekstin uutiskappale. Sekä otsikoille että uutiskappaleille on tyypillistä runsas attribuuttien käyttö. Mielikuvia luodaan myös kertomalla näytelmien olevan uusia, menestyneitä tai suurtuotantoja.
Tiedotekyselyssä käy ilmi mm. se, että tiedottajat ovat jokseenkin yksimielisiä siitä, millainen on hyvä tiedote ja mitkä ovat tiedotteen tärkeimmät osat. Melko yksisuuntaisista vastauksista huolimatta tiedottamiskenttä käytännössä näyttäytyy kuitenkin moni-ilmeisenä ja fragmentaarisena.
Avainsanat: tiedote, tiedottaminen, tiedottaja, tekstintutkimus, tekstilaji, genre, tiedottava teksti, teatteri, kielenhuolto
Tutkielman aineisto koostuu Suomen suurilta ja keskisuurilta teattereilta kerätyistä tiedotteista, jotka ovat ilmestyneet syksyllä 2005. Tiedoteaineistoon kuuluu kokonaisuudessaan 233 tekstiä, tutkielman päähuomio on yksittäisistä näytelmistä kertovissa tiedotteissa, joita on aineistossa 110. Tämän lisäksi tutkielmaa varten on tehty kyselytutkimus teattereiden tiedotuksesta vastaaville henkilöille keväällä 2006.
Teatteritiedotteet myötäilevät pääpiirteissään tiedottavan tekstin rakennetta. Suurimmassa osassa tutkimusaineiston tiedotteista on kaikki Salli Kankaanpään väitöstutkimuksessaan tiedotteelle osoittamat ns. pakolliset osiot eli tunniste-, tiedote- ja yhteystieto-osa.
Teatteritiedotteella on kuitenkin juuri sille ominainen tapa rakentua näiden osioiden sisällä. Selvimmän poikkeuksen perinteisestä uutisrakenteesta tekevät teatteritiedotteiden otsikot. Vaikka otsikot ovat pääasiassa tiivistäviä, niille on aineiston perusteella keskeisempää positiivisten mielikuvien luominen kuin tiiviys, napakkuus tai dynaamisuus. Tekstin pääasia onkin otsikkoa useammin ilmaistu tiedotteen ensimmäisessä kappaleessa, joka on yleensä myös tekstin uutiskappale. Sekä otsikoille että uutiskappaleille on tyypillistä runsas attribuuttien käyttö. Mielikuvia luodaan myös kertomalla näytelmien olevan uusia, menestyneitä tai suurtuotantoja.
Tiedotekyselyssä käy ilmi mm. se, että tiedottajat ovat jokseenkin yksimielisiä siitä, millainen on hyvä tiedote ja mitkä ovat tiedotteen tärkeimmät osat. Melko yksisuuntaisista vastauksista huolimatta tiedottamiskenttä käytännössä näyttäytyy kuitenkin moni-ilmeisenä ja fragmentaarisena.
Avainsanat: tiedote, tiedottaminen, tiedottaja, tekstintutkimus, tekstilaji, genre, tiedottava teksti, teatteri, kielenhuolto