Lisätyn todellisuuden hyödyntäminen suunnittelukatselmoinnissa
Nuutinen, Pekka (2011)
Nuutinen, Pekka
2011
Konetekniikan koulutusohjelma
Automaatio-, kone- ja materiaalitekniikan tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-03-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201103291057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201103291057
Tiivistelmä
Globaali kilpailu on aiheuttanut suuria paineita koneiden ja laitteiden tuotekehityksen nopeutumiselle. Samalla tuotteisiin kohdistuvat vaatimukset lisääntyvät, jolloin tuotteeseen vaikuttavista asioista on yhä tärkeämpää saavuttaa mahdollisimman korkea ymmärrys entistä nopeammin. Yksi tehokkaimmista tavoista ymmärryksen lisäämiseksi ja nopeuttamiseksi on visuaalisuuden lisääminen tuotekehitysprosessin eri vaiheissa. Tämän työn tavoitteena on selvittää miten lisättyä todellisuutta voidaan hyödyntää suunnittelukatselmoinnissa.
Työ jakautuu teoria- ja sovellusosuuteen. Teoriaosuudessa esitellään lisätyn todellisuuden perusteet ja teknologian kytkeytyminen tuotekehitysprosessiin. Samalla rakennetaan kuva siitä, mihin lisättyä todellisuutta on tähän mennessä sovellettu, ja mitä mahdollisuuksia teknologia tarjoaa suunnittelukatselmointien ja tuotekehityksen tueksi. Sovellusosuudessa selostetaan konstruktiiviseen tapaustutkimukseen ja käyttäjähaastatteluihin pohjautuen mitä vaatimuksia ja hyötyjä lisätyn todellisuuden hyödyntäminen asettaa. Lisäksi selvitetään voidaanko sovelluksia toteuttaa kaupallisilla ohjelmilla edullisesti ja laadukkaasti ilman ohjelmointitaitoa sekä millaista lisäarvoa toteutus tarjoaa perinteiseen katselmointiin verrattuna. Lopussa tapaustutkimuksessa toteutettuja sovelluksia vertaillaan suorituskykyisellä laitteistolla toteutettuun sovellukseen.
Tutkimus osoittaa, että lisätyn todellisuuden avulla voidaan parantaa visualisointia ja luoda realistisempi vuorovaikutus suunniteltavan tuotteen ja suunnittelijoiden välille. Lisätyn todellisuuden teknologia mahdollistaa todellisen kokoisen virtuaalimallin visualisoimisen nopeasti lähes minne tahansa. Työssä esitetyt sovellukset on helposti kopioitavissa ja siirrettävissä myös tutkimusympäristön ulkopuolelle, koska ne ovat toteutettu poikkeuksellisesti kaupallisilla ohjelmilla ilman vaatimusta ohjelmointiosaamisesta. Tämän ansiosta pienet teknologiaa tuntevat yritykset voivat ottaa käyttöönsä virtuaaliympäristöjen ominaisuuksia, jotka ovat korkeiden kustannusten takia olleet perinteisesti vain suurten yritysten ulottuvilla. Yritysten pitäisikin hyödyntää rohkeasti lisätyn todellisuuden tarjoamia mahdollisuuksia. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lisättyä todellisuutta voidaan hyödyntää suunnittelukatselmoinneissa aikaisempaa edullisemmin kokonaisvaltaisemman ymmärryksen ja laadukkaampien tuotteiden saavuttamiseksi. /Kir11
Työ jakautuu teoria- ja sovellusosuuteen. Teoriaosuudessa esitellään lisätyn todellisuuden perusteet ja teknologian kytkeytyminen tuotekehitysprosessiin. Samalla rakennetaan kuva siitä, mihin lisättyä todellisuutta on tähän mennessä sovellettu, ja mitä mahdollisuuksia teknologia tarjoaa suunnittelukatselmointien ja tuotekehityksen tueksi. Sovellusosuudessa selostetaan konstruktiiviseen tapaustutkimukseen ja käyttäjähaastatteluihin pohjautuen mitä vaatimuksia ja hyötyjä lisätyn todellisuuden hyödyntäminen asettaa. Lisäksi selvitetään voidaanko sovelluksia toteuttaa kaupallisilla ohjelmilla edullisesti ja laadukkaasti ilman ohjelmointitaitoa sekä millaista lisäarvoa toteutus tarjoaa perinteiseen katselmointiin verrattuna. Lopussa tapaustutkimuksessa toteutettuja sovelluksia vertaillaan suorituskykyisellä laitteistolla toteutettuun sovellukseen.
Tutkimus osoittaa, että lisätyn todellisuuden avulla voidaan parantaa visualisointia ja luoda realistisempi vuorovaikutus suunniteltavan tuotteen ja suunnittelijoiden välille. Lisätyn todellisuuden teknologia mahdollistaa todellisen kokoisen virtuaalimallin visualisoimisen nopeasti lähes minne tahansa. Työssä esitetyt sovellukset on helposti kopioitavissa ja siirrettävissä myös tutkimusympäristön ulkopuolelle, koska ne ovat toteutettu poikkeuksellisesti kaupallisilla ohjelmilla ilman vaatimusta ohjelmointiosaamisesta. Tämän ansiosta pienet teknologiaa tuntevat yritykset voivat ottaa käyttöönsä virtuaaliympäristöjen ominaisuuksia, jotka ovat korkeiden kustannusten takia olleet perinteisesti vain suurten yritysten ulottuvilla. Yritysten pitäisikin hyödyntää rohkeasti lisätyn todellisuuden tarjoamia mahdollisuuksia. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lisättyä todellisuutta voidaan hyödyntää suunnittelukatselmoinneissa aikaisempaa edullisemmin kokonaisvaltaisemman ymmärryksen ja laadukkaampien tuotteiden saavuttamiseksi. /Kir11