Liikennehaitan minimointi tiesiltahankkeissa sillansiirtomenetelmällä
Pitkänen, Maija (2011)
Pitkänen, Maija
2011
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Teknis-taloudellinen tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-02-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201102171042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201102171042
Tiivistelmä
Sillansiirtomenetelmä on vallitseva sillanrakennusmenetelmä rautateillä, mutta tiesiltahankkeissa menetelmää ei ole vielä hyödynnetty. Perinteisiin tiesiltojen rakennusmenetelmiin verrattuna menetelmän keskeisenä etuna on liikennehaitan minimointi viivytysten ja odotusten vähentämisen myötä, kun tiesiltahankkeissa perinteisesti käytettyä kiertotiejärjestelyä ei tarvitse käyttää. Lisäksi liikenne- ja työturvallisuutta pystytään parantamaan menetelmän avulla. Tässä työssä esitetään perustelut sille, miksi sillan sivussarakentamismenetelmän käyttö olisi järkevää myös tiesiltojen rakentamisessa.
Työssä esitellään sillanrakennuksen taustat kustannusten sekä rakentamiseen liittyvien haasteiden avulla. Sillanrakennuksen suurimmat haasteet liittyvät liikenteen hallintaan ja häiriöiden syntymiseen työmaalla sekä työmaan aiheuttamaan turvallisuustason heikkenemiseen. Näihin tekijöihin tulisi kiinnittää sillanrakennushankkeen yhteydessä nykyistä enemmän huomiota. Sillansiirtoon liittyvän tekniikan tunteminen on myös tärkeää, jotta sen soveltaminen tiesiltojen rakentamisessa olisi mahdollista. Teoreettisen näkökulman lisäksi sillansiirtotekniikan käytännön toteuttamiseen tutustutaan kolmen esimerkkihankkeen avulla.
Laskemalla ajoneuvo-, aika- sekä ympäristökustannukset voidaan huomata perinteisen tiesiltojen rakennusmenetelmän sekä sillansiirtomenetelmän erot. Kustannuslaskenta osoittaa sillansiirtotekniikan tuoman yhteiskuntataloudellisen edullisuuden. Kahden esimerkkihankkeen toteutuneen rakennusmenetelmän aiheuttamia kustannuksia verrataan vastaavaan hankkeeseen, missä rakentaminen olisi tehty sillansiirtotekniikkaa hyödyntäen. Sillansiirron hyödyt vaihtelevat riippuen hankkeen olosuhteista, joten esimerkkien lisäksi tarkastellaan myös erilaisten olosuhdemuutosten, kuten liikennemäärän ja kiertotien käyttöajan, vaikutusta eri sillanrakennusmenetelmien väliseen kustannuseroon.
Tutkimus vastaa työlle asetettuihin tavoitteisiin osoittamalla sillansiirtotekniikan kannattavuuden myös tiesiltojen rakennusmenetelmänä. Menetelmän käytön edellytyksenä tiesiltahankkeissa on liikennehaitan arvottaminen nykykäytäntöön verrattuna esimerkiksi ottamalla se huomioon yhtenä tarjousten valintaperusteena, mikä edellyttää nykyisen hankintamenettelyn muuttamista. /Kir11
Työssä esitellään sillanrakennuksen taustat kustannusten sekä rakentamiseen liittyvien haasteiden avulla. Sillanrakennuksen suurimmat haasteet liittyvät liikenteen hallintaan ja häiriöiden syntymiseen työmaalla sekä työmaan aiheuttamaan turvallisuustason heikkenemiseen. Näihin tekijöihin tulisi kiinnittää sillanrakennushankkeen yhteydessä nykyistä enemmän huomiota. Sillansiirtoon liittyvän tekniikan tunteminen on myös tärkeää, jotta sen soveltaminen tiesiltojen rakentamisessa olisi mahdollista. Teoreettisen näkökulman lisäksi sillansiirtotekniikan käytännön toteuttamiseen tutustutaan kolmen esimerkkihankkeen avulla.
Laskemalla ajoneuvo-, aika- sekä ympäristökustannukset voidaan huomata perinteisen tiesiltojen rakennusmenetelmän sekä sillansiirtomenetelmän erot. Kustannuslaskenta osoittaa sillansiirtotekniikan tuoman yhteiskuntataloudellisen edullisuuden. Kahden esimerkkihankkeen toteutuneen rakennusmenetelmän aiheuttamia kustannuksia verrataan vastaavaan hankkeeseen, missä rakentaminen olisi tehty sillansiirtotekniikkaa hyödyntäen. Sillansiirron hyödyt vaihtelevat riippuen hankkeen olosuhteista, joten esimerkkien lisäksi tarkastellaan myös erilaisten olosuhdemuutosten, kuten liikennemäärän ja kiertotien käyttöajan, vaikutusta eri sillanrakennusmenetelmien väliseen kustannuseroon.
Tutkimus vastaa työlle asetettuihin tavoitteisiin osoittamalla sillansiirtotekniikan kannattavuuden myös tiesiltojen rakennusmenetelmänä. Menetelmän käytön edellytyksenä tiesiltahankkeissa on liikennehaitan arvottaminen nykykäytäntöön verrattuna esimerkiksi ottamalla se huomioon yhtenä tarjousten valintaperusteena, mikä edellyttää nykyisen hankintamenettelyn muuttamista. /Kir11