Sosiaalinen media tuotteen elinkaaritiedon hallinnassa
Mäkelä, Tiina (2010)
Mäkelä, Tiina
2010
Tietotekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-12-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201012141387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201012141387
Tiivistelmä
Tuotteen elinkaarenaikainen tiedon hallinta on noussut lyhyessä ajassa yhä suuremmaksi haasteeksi yritysten siirtyessä laite- ja osatoimittajuudesta kokonaisten tuote- ja palvelujärjestelmien toimittajaksi. Asiakastarpeet ovat monipuolistuneet ja yksittäiset asiakastarpeet ovat tulleet tärkeämmiksi. Samanaikaisesti haasteeksi on noussut se, että asiakaskohtainen tieto on hajallaan niin omassa organisaatiossa kuin suunnittelu-, toimittaja- ja myyntiverkostoissakin. Tieto ei ole ollut käytettävissä silloin, kun sitä tarvittaisiin tuotteen eri elinkaariprosesseissa.
Sosiaalinen media on tyypillisimmin internet-pohjaisia palveluita, jotka saavat suurimman osan sisällöstään käyttäjiltään tai muilta sivustoilta ja se tarjoaa ennen kaikkea uusia tapoja tehdä yhteistyötä. Olennaisia tekijöitä tässä ovat käytön ja tiedon muokkaamisen helppous. Sosiaalisesta mediasta tiedetään vielä vähän ja se on uusi asia tuotekehityksessä ja tuotetiedonhallinnassa. Tutkimuksessa keskityttiin selvittämään, mitkä ovat suurimmat haasteet tuotetiedonhallinnassa ja mihin haasteisiin sosiaalinen media voisi tuoda apua.
Haastattelujen perusteella yhdeksi suurimmista haasteista nousi tiedon löytämiseen liittyvät hankaluudet. Kaikissa haastatteluissa nousi myös esille halu päästä eroon ylimääräisestä sähköpostin käyttämisestä tuotetietoa käsiteltäessä. Lisäksi nousi esille tarve yhteiselle, keskitetylle ryhmätyötilalle erityisesti hajautettujen projektien yhteydessä, jolloin tarpeelliset tiedostot voidaan jakaa ja niistä on saatavilla viimeisin versio reaali-aikaisesti. Haastatteluista ilmeni, että yrityksissä hyödynnetään vielä hyvin vähän sosiaalista mediaa.
Sosiaalisen median tapa tuoda tietoa aktiivisesti käyttäjilleen kannattaa ottaa huomioon myös tuotteen elinkaarenaikaisen tiedon hallinnassa, sillä ajattelumallin avulla voidaan helpottaa tiedon löytämiseen liittyviä haasteita. Wiki on osoittautunut soveltuvaksi hyvin hajautettujen projektien yhteistyökaluksi ja sitä voidaan hyödyntää yhdessä foorumien kanssa sähköpostin korvaajana. Sosiaalisen median hyväksikäyttäminen yhdessä muiden tuotetiedon hallintaan liittyvien järjestelmien kanssa auttaa tehostamaan tuotetiedon liikkumista ja sen saatavuutta tuotteen elinkaaren eri vaiheissa. /Kir10
Sosiaalinen media on tyypillisimmin internet-pohjaisia palveluita, jotka saavat suurimman osan sisällöstään käyttäjiltään tai muilta sivustoilta ja se tarjoaa ennen kaikkea uusia tapoja tehdä yhteistyötä. Olennaisia tekijöitä tässä ovat käytön ja tiedon muokkaamisen helppous. Sosiaalisesta mediasta tiedetään vielä vähän ja se on uusi asia tuotekehityksessä ja tuotetiedonhallinnassa. Tutkimuksessa keskityttiin selvittämään, mitkä ovat suurimmat haasteet tuotetiedonhallinnassa ja mihin haasteisiin sosiaalinen media voisi tuoda apua.
Haastattelujen perusteella yhdeksi suurimmista haasteista nousi tiedon löytämiseen liittyvät hankaluudet. Kaikissa haastatteluissa nousi myös esille halu päästä eroon ylimääräisestä sähköpostin käyttämisestä tuotetietoa käsiteltäessä. Lisäksi nousi esille tarve yhteiselle, keskitetylle ryhmätyötilalle erityisesti hajautettujen projektien yhteydessä, jolloin tarpeelliset tiedostot voidaan jakaa ja niistä on saatavilla viimeisin versio reaali-aikaisesti. Haastatteluista ilmeni, että yrityksissä hyödynnetään vielä hyvin vähän sosiaalista mediaa.
Sosiaalisen median tapa tuoda tietoa aktiivisesti käyttäjilleen kannattaa ottaa huomioon myös tuotteen elinkaarenaikaisen tiedon hallinnassa, sillä ajattelumallin avulla voidaan helpottaa tiedon löytämiseen liittyviä haasteita. Wiki on osoittautunut soveltuvaksi hyvin hajautettujen projektien yhteistyökaluksi ja sitä voidaan hyödyntää yhdessä foorumien kanssa sähköpostin korvaajana. Sosiaalisen median hyväksikäyttäminen yhdessä muiden tuotetiedon hallintaan liittyvien järjestelmien kanssa auttaa tehostamaan tuotetiedon liikkumista ja sen saatavuutta tuotteen elinkaaren eri vaiheissa. /Kir10