Videopohjaisen dynaamisen multimediaoppimateriaalin tuottaminen
Häkkinen, Pasi (2005)
Häkkinen, Pasi
2005
Sähkötekniikan koulutusohjelma
Sähkötekniikan osasto
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-01-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201011101357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201011101357
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä selvitettiin oppimateriaaliksi tarkoitetun multimediasisältöjen tuottamista dynaamisesti painopisteen ollessa videopohjaisissa sisällöissä. Lisäksi työssä toteutettiin verkko-oppimisympäristö, jonka päätoiminnallisuuksina ovat verkkovideoiden hallinta ja julkaiseminen kirjastonäkymien avulla sekä videoleikkeiden kommentointi ajastettujen tekstileikkeiden avulla.
Videon ja sen ohella myös äänen käyttö ovat lisääntynyt voimakkaasti verkossa oppimateriaalina pakkaustekniikoiden ja tietoverkkojen kehittymisen myötä. Toisin kuin WWW-palvelimilla olevissa teksti- ja kuvasisällöissä, videota sisältävissä multimediaesityksissä ei käytetä juuri lainkaan hyväksi sisällön räätälöintiä katselijan mukaan eikä tietokantoja datan säilytyspaikkana, vaan verkkomultimedia tuotetaan staattisiksi tiedostoiksi sisällöntuottajan työasemalle, josta ne siirretään WWW- tai mediapalvelimille käyttäjien katseltaviksi.
Dynaamisuudella saavutetaan katselijakohtaisen räätälöitävyyden mukanaan tuomat edut, mutta myös muita hyötyjä on saavutettavissa. Medialeikkeiden uudelleenkäytön lisäksi multimediasisältöjen julkaisemista voidaan helpottaa selainkäyttöliittymän kautta käytettävillä hallintatyövälineillä ja itse sisällön tuottamistakin voidaan yksinkertaistaa, kuten tässä työssä toteutettu videoleikkeiden kommentointityöväline on osoittanut.
Dynaamisen verkkomultimedian tuottamiseen on olemassa useita eri tekniikoita, joista tässä työssä hyödynnettiin menestyksekkäästi W3C:n määrittelemää multimedian kuvauskieltä SMIL:iä. Dynaamisuus tuo mukanaan myös tiettyjä vaatimuksia, joista tärkeimpiä ovat multimediasisältöjen rakenteistaminen ja metatiedon kerääminen mediaelementeistä tuotannon kaikissa vaiheissa käsikirjoittamisesta tuotantoon ja julkaisuun saakka.
Videon ja sen ohella myös äänen käyttö ovat lisääntynyt voimakkaasti verkossa oppimateriaalina pakkaustekniikoiden ja tietoverkkojen kehittymisen myötä. Toisin kuin WWW-palvelimilla olevissa teksti- ja kuvasisällöissä, videota sisältävissä multimediaesityksissä ei käytetä juuri lainkaan hyväksi sisällön räätälöintiä katselijan mukaan eikä tietokantoja datan säilytyspaikkana, vaan verkkomultimedia tuotetaan staattisiksi tiedostoiksi sisällöntuottajan työasemalle, josta ne siirretään WWW- tai mediapalvelimille käyttäjien katseltaviksi.
Dynaamisuudella saavutetaan katselijakohtaisen räätälöitävyyden mukanaan tuomat edut, mutta myös muita hyötyjä on saavutettavissa. Medialeikkeiden uudelleenkäytön lisäksi multimediasisältöjen julkaisemista voidaan helpottaa selainkäyttöliittymän kautta käytettävillä hallintatyövälineillä ja itse sisällön tuottamistakin voidaan yksinkertaistaa, kuten tässä työssä toteutettu videoleikkeiden kommentointityöväline on osoittanut.
Dynaamisen verkkomultimedian tuottamiseen on olemassa useita eri tekniikoita, joista tässä työssä hyödynnettiin menestyksekkäästi W3C:n määrittelemää multimedian kuvauskieltä SMIL:iä. Dynaamisuus tuo mukanaan myös tiettyjä vaatimuksia, joista tärkeimpiä ovat multimediasisältöjen rakenteistaminen ja metatiedon kerääminen mediaelementeistä tuotannon kaikissa vaiheissa käsikirjoittamisesta tuotantoon ja julkaisuun saakka.