Geographical Differences in Mobile Service Offering and Markets - A Case Study: Finland and Singapore
Sorvamaa, Marko (2010)
Sorvamaa, Marko
2010
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201010141338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201010141338
Tiivistelmä
Consumers’ use of mobile communication devices has been increasing rapidly for several years. Recently the use of data services, such as text messaging, gaming, contact, and payment services have become more important for both consumers and industry players. New services are being introduced at an increasing rate. Success of these new services is vital for many players in mobile industry: Operators, device manufacturers and naturally service and content providers.
As for any product or service the consumer behavior is different in different parts of the world. Therefore understanding the geographical differences in content and service consumption is becoming more and more important for industry players. Big portion of mobile content and services can be assumed to be globally relevant, but there are also many differences between regions. Some of the differences are easy to explain, for example application for real-time following of stock exchange rates is most like not very commonly used in rural areas, but weather forecast might be very important for farmers in same area. For some content the differences are not so obvious and this makes it interesting and important field to study.
Culture is one factor that has an influence on mobile content and service consumption. Many different models exist to evaluate and score different cultural factors, few of these are briefly introduced in this study, one, the Hofstede model, is explained in more detail and also used to compare the case markets, Finland and Singapore.
By making an assumption that content offering reflects the content demand and by examining the offering in different markets some conclusions can be made also about the demand side. This is the method used in this study, content offering in case markets is evaluated by examining few channels in markets, the findings are summarized and the conclusions presented. /Kir10 Datapalvelut, kuten tekstiviestit, pelit, kontakti- ja maksupalvelut ovat tulleet yhtä merkittävämmiksi sekä kuluttajien että mobiiliteollisuuden toimijoiden kannalta. Uusia palveluita otetaan käyttöön yhä kiihtyvällä vauhdilla. Näiden uusien palveluiden menestyminen on elintärkeää monille mobiilialan toimijoille: operaattoreille ja laitevalmistajille sekä luonnollisesti palveluiden ja sisällön tarjoajille.
Mobiilipalveluiden, kuten minkä tahansa tuotteen tai palvelun, kuluttajakäyttäytyminen vaihtelee eri puolilla maailmaa. Maantieteellisten erojen ymmärtäminen on yhä tärkeämpää alan toimijoille. Suuren osa mobiilisisällöstä ja -palveluista voidaan olettaa olevan relevantteja maailmanlaajuisesti, mutta on myös paljon alueellisia eroja. Osa eroista on helppo selittää, esimerkiksi sovellus tosiaikaiseen arvopaperipörssin seurantaan ei välttämättä ole kovinkaan yleisesti käytetty maaseudulla, mutta samalla alueella sääpalvelu voi olla hyvin tärkeä maanviljelijöille. Erot eivät ole näin ilmeisiä kaikella sisällöllä ja palveluilla, mikä tekee tästä mielenkiintoisen ja tärkeän alueen tutkimukselle.
Kulttuuri on yksi tekijä, joka vaikuttaa mobiilisisällön ja –palveluiden kulutukseen. Kulttuuritekijöiden vaikutusten analysointiin on olemassa monia erilaisia malleja, muutama niistä esitellään lyhyesti tässä tutkimuksessa. Yksi niistä, Hofsteden malli, on selitetty yksityiskohtaisemmin ja sitä käytetään myös verrattaessa Suomen ja Singaporen markkinoita.
Tekemällä oletus, että sisällön tarjonta heijastaa sisällön kysyntää ja tutkimalla tarjontaa eri markkinoilla joitakin päätelmiä voidaan tehdä myös kysynnästä. Tätä metodia on käytetty tässä työssä, sisällön tarjontaa esimerkkimarkkinoilla on arvioitu tarkastelemalla muutamia sisältökanavia näillä markkinoilla, työssä esitetään yhteenveto tarkastelun tuloksista ja sekä tulosten perusteella tehdyt johtopäätökset.
As for any product or service the consumer behavior is different in different parts of the world. Therefore understanding the geographical differences in content and service consumption is becoming more and more important for industry players. Big portion of mobile content and services can be assumed to be globally relevant, but there are also many differences between regions. Some of the differences are easy to explain, for example application for real-time following of stock exchange rates is most like not very commonly used in rural areas, but weather forecast might be very important for farmers in same area. For some content the differences are not so obvious and this makes it interesting and important field to study.
Culture is one factor that has an influence on mobile content and service consumption. Many different models exist to evaluate and score different cultural factors, few of these are briefly introduced in this study, one, the Hofstede model, is explained in more detail and also used to compare the case markets, Finland and Singapore.
By making an assumption that content offering reflects the content demand and by examining the offering in different markets some conclusions can be made also about the demand side. This is the method used in this study, content offering in case markets is evaluated by examining few channels in markets, the findings are summarized and the conclusions presented. /Kir10
Mobiilipalveluiden, kuten minkä tahansa tuotteen tai palvelun, kuluttajakäyttäytyminen vaihtelee eri puolilla maailmaa. Maantieteellisten erojen ymmärtäminen on yhä tärkeämpää alan toimijoille. Suuren osa mobiilisisällöstä ja -palveluista voidaan olettaa olevan relevantteja maailmanlaajuisesti, mutta on myös paljon alueellisia eroja. Osa eroista on helppo selittää, esimerkiksi sovellus tosiaikaiseen arvopaperipörssin seurantaan ei välttämättä ole kovinkaan yleisesti käytetty maaseudulla, mutta samalla alueella sääpalvelu voi olla hyvin tärkeä maanviljelijöille. Erot eivät ole näin ilmeisiä kaikella sisällöllä ja palveluilla, mikä tekee tästä mielenkiintoisen ja tärkeän alueen tutkimukselle.
Kulttuuri on yksi tekijä, joka vaikuttaa mobiilisisällön ja –palveluiden kulutukseen. Kulttuuritekijöiden vaikutusten analysointiin on olemassa monia erilaisia malleja, muutama niistä esitellään lyhyesti tässä tutkimuksessa. Yksi niistä, Hofsteden malli, on selitetty yksityiskohtaisemmin ja sitä käytetään myös verrattaessa Suomen ja Singaporen markkinoita.
Tekemällä oletus, että sisällön tarjonta heijastaa sisällön kysyntää ja tutkimalla tarjontaa eri markkinoilla joitakin päätelmiä voidaan tehdä myös kysynnästä. Tätä metodia on käytetty tässä työssä, sisällön tarjontaa esimerkkimarkkinoilla on arvioitu tarkastelemalla muutamia sisältökanavia näillä markkinoilla, työssä esitetään yhteenveto tarkastelun tuloksista ja sekä tulosten perusteella tehdyt johtopäätökset.