Lentoliikenteen pitkän aikavälin tulevaisuus Euroopassa
Niiranen, Kaisa (2010)
Niiranen, Kaisa
2010
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Teknis-taloudellinen tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-09-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201009201323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201009201323
Tiivistelmä
Lentoala elää murroksen aikakautta ja ala on kokenut viimeisen vuosikymmenen aikana useita kriisejä ja suuren rakennemuutoksen, mutta samalla kysynnän kasvun. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on hahmottaa Euroopan lentoalan nykyhetkeä ja toimintaympäristöä vuonna 2010, sekä luoda neljä erilaista skenaariota lentoalan ja Euroopan tulevaisuudesta vuoteen 2050. Tutkimuksen toteutuksessa on käytetty hyväksi tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä, joista erityisesti skenaariomenetelmää. Suuressa roolissa työn aineiston hankinnassa ovat olleet yhdeksän asiantuntijahaastattelua, jotka tehtiin Suomessa ja ulkomailla, tärkeimpinä Westminsterin ja Cranfieldin yliopistoiden lentoliikenteen tutkijat ja professori. Työssä on lisäksi tutkittu laajasti alan kirjallisuutta, lehtiä ja uutisia, sekä hyödynnetty keskusteluita ja pohdintapajoja.
Tärkeimpiä työssä tutkittuja tekijöitä ovat energiaan, ympäristöön, väestönkehitykseen, talouteen, teknologiaan ja ihmisten arvoihin liittyvät tekijät. Myös erilaisia lentoalaan liittyviä muuttujia kuten liikkumisen kehitystä, lentoalan sääntelyä sekä sen suhdetta ympäristöön ja muihin liikennemuotoihin tutkitaan ja niiden kehityskulkuihin otetaan kantaa. Näiden tekijöiden ja muuttujien erilaisten kehityssuuntien hahmottamisen avulla ja yhdistämällä ne lentoalan tämänhetkiseen tilanteeseen ja toimintaympäristöön saadaan aikaiseksi suuri määrä erilaisia tulevaisuudenkuvia. Mahdollisia tulevaisuudenkuvia on paljon, mutta näistä tutkimukseen on valittu skenaariot, jotka koetaan mahdollisiksi ja mielenkiintoisiksi. Työssä esiteltävät skenaariot ovat: lentoliikenteen kasvuun kaikkia osapuolia hyödyntäen uskova ”Ilmaa siipien alla”, rauhalliseen kehitykseen realistisen otteen ottava ”Hiljaa hyvää tulee”, negatiivisempaan talouskehitykseen ja energiaongelmiin perustuva ”Eristetty Eurooppa” sekä ilmastonmuutokseen liittyvä kauhuskenaario ”Vakava ilmasto-ongelma”.
Työn skenaariot eivät pyri luomaan tarkkoja kuvauksia tulevaisuudesta vuonna 2050. Todennäköisimmin tulevaisuus on yhdistelmä kuvatuista skenaarioista tai vain osa niissä esitetyistä tulevaisuuspoluista toteutuu. Työn tarkoitus ei olekaan ennustaa, vaan tarjota uusia ajatusmalleja ja antaa esimerkki siitä kuinka skenaarioita voidaan hyödyntää. Parhaassa tapauksessa työtä voidaan hyödyntää pitkän aikavälin strategian suunnittelussa. /Kir10
Tärkeimpiä työssä tutkittuja tekijöitä ovat energiaan, ympäristöön, väestönkehitykseen, talouteen, teknologiaan ja ihmisten arvoihin liittyvät tekijät. Myös erilaisia lentoalaan liittyviä muuttujia kuten liikkumisen kehitystä, lentoalan sääntelyä sekä sen suhdetta ympäristöön ja muihin liikennemuotoihin tutkitaan ja niiden kehityskulkuihin otetaan kantaa. Näiden tekijöiden ja muuttujien erilaisten kehityssuuntien hahmottamisen avulla ja yhdistämällä ne lentoalan tämänhetkiseen tilanteeseen ja toimintaympäristöön saadaan aikaiseksi suuri määrä erilaisia tulevaisuudenkuvia. Mahdollisia tulevaisuudenkuvia on paljon, mutta näistä tutkimukseen on valittu skenaariot, jotka koetaan mahdollisiksi ja mielenkiintoisiksi. Työssä esiteltävät skenaariot ovat: lentoliikenteen kasvuun kaikkia osapuolia hyödyntäen uskova ”Ilmaa siipien alla”, rauhalliseen kehitykseen realistisen otteen ottava ”Hiljaa hyvää tulee”, negatiivisempaan talouskehitykseen ja energiaongelmiin perustuva ”Eristetty Eurooppa” sekä ilmastonmuutokseen liittyvä kauhuskenaario ”Vakava ilmasto-ongelma”.
Työn skenaariot eivät pyri luomaan tarkkoja kuvauksia tulevaisuudesta vuonna 2050. Todennäköisimmin tulevaisuus on yhdistelmä kuvatuista skenaarioista tai vain osa niissä esitetyistä tulevaisuuspoluista toteutuu. Työn tarkoitus ei olekaan ennustaa, vaan tarjota uusia ajatusmalleja ja antaa esimerkki siitä kuinka skenaarioita voidaan hyödyntää. Parhaassa tapauksessa työtä voidaan hyödyntää pitkän aikavälin strategian suunnittelussa. /Kir10