Integroidun tuotekehityksen ja tuotannon johdantokurssin opetuksen kehittäminen
Jokinen, Lauri; Kinnunen, Janne (2010)
Jokinen, Lauri
Kinnunen, Janne
2010
Konetekniikan koulutusohjelma
Automaatio-, kone- ja materiaalitekniikan tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-07-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201008251309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201008251309
Tiivistelmä
Nykyaikainen tekniikan alan yliopisto-tasoinen opetus on etääntynyt kauas käytännöstä, mistä johtuen valmistuvilla opiskelijoilla ei ole kaikkia työelämässä tarvittavia taitoja. CDIO (Conceive – Design – Implement – Operate) –viitekehys on tarkoitettu teknillisen alan opetuksen kehittämiseen, ja sen tavoitteena on aktiivisen ja kokemusperäisen oppimisen avulla varmistua siitä, että opiskelijat saavuttavat työelämässä tarvittavat taidot.
Tällä diplomityöllä on kaksi tavoitetta:
I. Kartoittaa Tampereen teknillisen yliopiston Tuotantotekniikan laitoksen nykytila suhteessa CDIO –viitekehykseen ja esittää parannusehdotuksia, jotta siirtyminen CDIO –mallin mukaiseen opetukseen olisi mahdollista.
II. Saada aikaan ehdotus CDIO –viitekehykseen olennaisesti kuuluvasta projektikurssista, jossa suunnitellaan tuote ja valmistetaan siitä toimiva prototyyppi.
Tutkimusmenetelminä käytetään benchmarkkausta sekä kirjallisuus- ja haastattelututkimuksia. Benchmarkkauksen avulla selvitettiin projektikurssien toteutusta muissa yliopistoissa, sekä niiden vaatimia resursseja. Olennainen osa benchmarkkausta oli vierailu Göteborgissa, Chalmersin teknillisessä yliopistossa.
Tuotantotekniikan laitoksen opetuksen nykytilaa selvitettiin opetushenkilökunnalle suunnatuilla kyselytutkimuksilla, ja tavoitetilaa professoreille suunnatuilla kyselyillä. Molempien kyselyiden vastauksia analysoitiin CDIO –viitekehyksen tarjoamien työkalujen avulla. Tavoitetilan määrittelyssä käytettiin lisäksi apuna laitoksen sidosryhmiltä aiemmin kerättyä tietoa.
Kyselyiden tuloksista käy ilmi, että laitoksen opetuksen painopiste on ongelmien havainnoimisessa (Conceive) sekä tuotteiden ja järjestelmien suunnittelemisessa (Design), toteuttamisen (Implement) ja käyttämisen (Operate) jäädessä vähemmälle huomiolle.
Ehdotuksessa projektikurssin tärkeimpänä tavoitteena on CDIO:n perusperiaatteen opettaminen, eli tuotekehitysprosessin läpivieminen hahmottelun, suunnittelun ja toteuttamisen kautta aina käyttöön asti. Tuotteen suunnittelussa otetaan huomioon eri tuotantotekniset näkökulmat, jotta opiskelija saa yleiskuvan myös muusta laitoksen opetuksesta.
CDIO –viitekehyksen mukaiseen opetukseen siirtymisen suurimpana ongelmana nähdään tarvittavien työtilojen ja –koneiden puute. Puutteita on muillakin osa-alueilla, mutta niiden korjaamiseksi on jo tehty aloitteita, joten laitoksella on valmiudet siirtyä viitekehyksen täysimittaiseen käyttöön lyhyelläkin aikavälillä. /Kir10
Tällä diplomityöllä on kaksi tavoitetta:
I. Kartoittaa Tampereen teknillisen yliopiston Tuotantotekniikan laitoksen nykytila suhteessa CDIO –viitekehykseen ja esittää parannusehdotuksia, jotta siirtyminen CDIO –mallin mukaiseen opetukseen olisi mahdollista.
II. Saada aikaan ehdotus CDIO –viitekehykseen olennaisesti kuuluvasta projektikurssista, jossa suunnitellaan tuote ja valmistetaan siitä toimiva prototyyppi.
Tutkimusmenetelminä käytetään benchmarkkausta sekä kirjallisuus- ja haastattelututkimuksia. Benchmarkkauksen avulla selvitettiin projektikurssien toteutusta muissa yliopistoissa, sekä niiden vaatimia resursseja. Olennainen osa benchmarkkausta oli vierailu Göteborgissa, Chalmersin teknillisessä yliopistossa.
Tuotantotekniikan laitoksen opetuksen nykytilaa selvitettiin opetushenkilökunnalle suunnatuilla kyselytutkimuksilla, ja tavoitetilaa professoreille suunnatuilla kyselyillä. Molempien kyselyiden vastauksia analysoitiin CDIO –viitekehyksen tarjoamien työkalujen avulla. Tavoitetilan määrittelyssä käytettiin lisäksi apuna laitoksen sidosryhmiltä aiemmin kerättyä tietoa.
Kyselyiden tuloksista käy ilmi, että laitoksen opetuksen painopiste on ongelmien havainnoimisessa (Conceive) sekä tuotteiden ja järjestelmien suunnittelemisessa (Design), toteuttamisen (Implement) ja käyttämisen (Operate) jäädessä vähemmälle huomiolle.
Ehdotuksessa projektikurssin tärkeimpänä tavoitteena on CDIO:n perusperiaatteen opettaminen, eli tuotekehitysprosessin läpivieminen hahmottelun, suunnittelun ja toteuttamisen kautta aina käyttöön asti. Tuotteen suunnittelussa otetaan huomioon eri tuotantotekniset näkökulmat, jotta opiskelija saa yleiskuvan myös muusta laitoksen opetuksesta.
CDIO –viitekehyksen mukaiseen opetukseen siirtymisen suurimpana ongelmana nähdään tarvittavien työtilojen ja –koneiden puute. Puutteita on muillakin osa-alueilla, mutta niiden korjaamiseksi on jo tehty aloitteita, joten laitoksella on valmiudet siirtyä viitekehyksen täysimittaiseen käyttöön lyhyelläkin aikavälillä. /Kir10