Rumpupuristimen liiketoiminnan kehittäminen yritysverkostossa
Järvinen, Mikko (2010)
Järvinen, Mikko
2010
Automaatio-, kone- ja materiaalitekniikan tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-07-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201008241307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201008241307
Tiivistelmä
Asiakastarpeet ovat nykypäivän liiketoiminnassa elintärkeitä yrityksen toiminnalle. Tuotteiden kehitys tulee olla asiakaslähtöistä ja tavoitteena saavuttaa asiakastyytyväisyyttä. Asiakkaat ovat koko liiketoiminnan perusta, ja ilman asiakkaita ei liiketoimintaa ole. Asiakastarpeet tulee selvittää tuotekehityksen alkuvaiheessa, ja tuloksia käyttää kehityksen apuna, jotta tuotteesta saadaan mahdollisimman hyvin tarpeet täyttävä. Yritysverkostossa toimiminen asettaa suuria haasteita asiakastarpeiden hyödyntämiselle. Tiedonkulku tulee yritysten välillä olla sujuvaa ja asiakkailta saatu tieto kaikkien sitä tarvitsevien saatavilla ja käytettävissä.
Työn tavoitteena on selvittää ja analysoida asiakkaiden tarpeita jätepuristimen toiminnalle. Työssä keskitytään täysin uudenlaiseen tekniikkaan, rumpupuristukseen jätteiden puristamisessa. Lisäksi työn tavoite on testata tuotteen suorituskykyä sekä luoda pohjaa sen liiketoiminnalle. Rumpupuristin on täysin uusi tuote, jota ollaan lanseeraamassa kotimaan markkinoille. Asiakastarpeiden kartoitus sekä suorituskyvyn mittaus ovat viimeinen vaihe ennen tuotteen markkinoille vientiä.
Työ jakautuu kahteen osaan: Kirjallisuustutkimusosassa selvitetään asiakastarpeiden kartoituksen eri vaiheita, tuotteen kehitystä sekä liiketoiminnan haasteita yritysverkostossa. Soveltavassa osassa analysoidaan asiakastarvekartoituksessa ja konseptitestauksessa saatuja tuloksia. Lisäksi soveltavassa osassa pohditaan tulevan liiketoiminnan mahdollista mallia. /Kir10 Customer needs are essential for the business of every company. Product development must be customer-oriented and its’ main goal is reach customer satisfaction. Customers are the base for business.
This master’s thesis has two main targets. The first target is to research the customer needs for waste compactors and utilise those needs in the product development process and in the entire business. The second target is to get information about the performance of the product.
The thesis is divided into two parts. Literature study part deals with how to include the customer needs into the product development process using theories of customer orientation and product development. The model introduced in chapter 3 is a basic solution. The product developers have to adapt this basic model for their own purposes even though the basic structure is always the same: define the situation, gather data from customers, interpret the data, organize the needs into a hierarchy and reflect on the results and the process.
The better understanding of customer needs in your company has, the more succesful is your business. None of the characters of the product should perform below the minimal performance level set by the customers. To transform the customer need into product characters, is quite a hard task.
Työn tavoitteena on selvittää ja analysoida asiakkaiden tarpeita jätepuristimen toiminnalle. Työssä keskitytään täysin uudenlaiseen tekniikkaan, rumpupuristukseen jätteiden puristamisessa. Lisäksi työn tavoite on testata tuotteen suorituskykyä sekä luoda pohjaa sen liiketoiminnalle. Rumpupuristin on täysin uusi tuote, jota ollaan lanseeraamassa kotimaan markkinoille. Asiakastarpeiden kartoitus sekä suorituskyvyn mittaus ovat viimeinen vaihe ennen tuotteen markkinoille vientiä.
Työ jakautuu kahteen osaan: Kirjallisuustutkimusosassa selvitetään asiakastarpeiden kartoituksen eri vaiheita, tuotteen kehitystä sekä liiketoiminnan haasteita yritysverkostossa. Soveltavassa osassa analysoidaan asiakastarvekartoituksessa ja konseptitestauksessa saatuja tuloksia. Lisäksi soveltavassa osassa pohditaan tulevan liiketoiminnan mahdollista mallia. /Kir10
This master’s thesis has two main targets. The first target is to research the customer needs for waste compactors and utilise those needs in the product development process and in the entire business. The second target is to get information about the performance of the product.
The thesis is divided into two parts. Literature study part deals with how to include the customer needs into the product development process using theories of customer orientation and product development. The model introduced in chapter 3 is a basic solution. The product developers have to adapt this basic model for their own purposes even though the basic structure is always the same: define the situation, gather data from customers, interpret the data, organize the needs into a hierarchy and reflect on the results and the process.
The better understanding of customer needs in your company has, the more succesful is your business. None of the characters of the product should perform below the minimal performance level set by the customers. To transform the customer need into product characters, is quite a hard task.