”Connected” - Visio Lahden matkakeskuksesta
Paldanius, Jyrki (2010)
Paldanius, Jyrki
2010
Rakennetun ympäristön tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201008201302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201008201302
Tiivistelmä
The subject of this thesis is the plan of the Lahti travelcenter which would be located near by the Lahti railwaystation. Lahti travelcenter is part of the project started by the Ministry of Transport and Communications in the 1990s for improving the conditions of public traveling in Finland. The purpose is to create the high quality net of travelcentres nationwide. The idea is that travelcentres make the public traveling more effective and they will increase the use of the public traveling by linking together different transport modes.
This thesis has been made independently and it is meant to be alternative to the earlier plans of Lahti travelcenter made by Lahti municipality but which has not been carried on for the execution. This thesis is based on the preliminary work made by Lahti municipality and it has been commented by the Lahti municipality during the work.
The location near by the railwaystation is difficult. There are buildings protected by the law and there are the main roads of Lahti region with high amount of car traffic. More difficulties to the location creates the big hill between citycenter and railroad. It has been formed there by the last iceage. The main purpose of this thesis is to find effective solution with high quality to the Lahti travelcenter by taking advantage of the local topography and the level of the constructed trainyard. The travelcenter would link together different transport modes and also the center of Lahti with the southern parts of the town. Tämä diplomityö on suunnitelma Lahden yhdistetystä matkakeskuksesta, joka sijoittuisi Lahden rautatieaseman läheisyyteen. Lahden matkakeskus on osa liikenne- ja viestintäministeriön 1990-luvun lopulla aloittamaa joukkoliikenteen kehitysprojektia. Tavoitteena on luoda maanlaajuisesti korkeatasoinen matkakeskusten verkko. Matkakeskukset ovat osa eri liikennemuotojen muodostamaa hierarkkista järjestelmää, jossa linkitetään eri liikennemuotoja tehokkaasti toisiinsa. Matkakeskuksilla ja erityisesti matkakeskusten verkolla pyritään parantamaan joukkoliikenteen olosuhteita, tehostamaan sen toimintaa ja lisäämään joukkoliikenteen käyttöä.
Suunnittelutyö on tehty itsenäisesti vaihtoehtona Lahden kaupungin matkakeskussuunnitelmille. Lahden kaupunki on tehnyt useita versioita yhdistetylle matkakeskukselle, mutta toteuttamiskelpoista ratkaisua ei ole vielä löydetty. Diplomityö pohjautuu Lahden kaupungin teettämän hankesuunnitelman pohjalle ja suunnittelutyön edetessä siihen on saatu kommentteja sekä Lahden kaupungin kaavoitusosastolta, että liikennesuunnitteluosastolta ja Valtionrautateiden suunnitteluosastolta.
Rautatieaseman ympäristö on paikkana haastava. Alueella on suojeltuja rakennuksia ja Lahden liikenteellisiä pääväyliä. Oman haasteen paikalle antaa myös alueen topografia. Keskustan ja rautatien väliin sijoittuu viime jääkauden aikana muodostunut Salpausselän korkea harjumuodostelma, joka erottaa yhdessä leveän ratapihan kanssa keskustan ja eteläiset kaupunginosat toisistaan. Päätavoitteena tässä diplomityössä on löytää laadukas ja tehokas ratkaisu Lahden yhdistetylle matkakeskukselle käyttämällä hyväksi rautatieaseman alueen topografiaa ja ratapihan rakennettua korkomaailmaa. Matkakeskus toimisi eri liikennemuotojen solmupisteenä ja linkittäisi samalla toisiinsa keskustan ja eteläiset kaupunginosat. /Kir10
This thesis has been made independently and it is meant to be alternative to the earlier plans of Lahti travelcenter made by Lahti municipality but which has not been carried on for the execution. This thesis is based on the preliminary work made by Lahti municipality and it has been commented by the Lahti municipality during the work.
The location near by the railwaystation is difficult. There are buildings protected by the law and there are the main roads of Lahti region with high amount of car traffic. More difficulties to the location creates the big hill between citycenter and railroad. It has been formed there by the last iceage. The main purpose of this thesis is to find effective solution with high quality to the Lahti travelcenter by taking advantage of the local topography and the level of the constructed trainyard. The travelcenter would link together different transport modes and also the center of Lahti with the southern parts of the town.
Suunnittelutyö on tehty itsenäisesti vaihtoehtona Lahden kaupungin matkakeskussuunnitelmille. Lahden kaupunki on tehnyt useita versioita yhdistetylle matkakeskukselle, mutta toteuttamiskelpoista ratkaisua ei ole vielä löydetty. Diplomityö pohjautuu Lahden kaupungin teettämän hankesuunnitelman pohjalle ja suunnittelutyön edetessä siihen on saatu kommentteja sekä Lahden kaupungin kaavoitusosastolta, että liikennesuunnitteluosastolta ja Valtionrautateiden suunnitteluosastolta.
Rautatieaseman ympäristö on paikkana haastava. Alueella on suojeltuja rakennuksia ja Lahden liikenteellisiä pääväyliä. Oman haasteen paikalle antaa myös alueen topografia. Keskustan ja rautatien väliin sijoittuu viime jääkauden aikana muodostunut Salpausselän korkea harjumuodostelma, joka erottaa yhdessä leveän ratapihan kanssa keskustan ja eteläiset kaupunginosat toisistaan. Päätavoitteena tässä diplomityössä on löytää laadukas ja tehokas ratkaisu Lahden yhdistetylle matkakeskukselle käyttämällä hyväksi rautatieaseman alueen topografiaa ja ratapihan rakennettua korkomaailmaa. Matkakeskus toimisi eri liikennemuotojen solmupisteenä ja linkittäisi samalla toisiinsa keskustan ja eteläiset kaupunginosat. /Kir10