Maneesin kolme aikaa – Suunnitelma Kaartin maneesin muuttamisesta kulttuurikeskukseksi
Tähkiö, Jussi (2010)
Tähkiö, Jussi
2010
Arkkitehtuurin koulutusohjelma
Rakennetun ympäristön tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-01-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201008121277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201008121277
Tiivistelmä
Kaartin maneesi sijaitsee Helsingin keskustassa, alueella jonne kaupunki levisi vasta 1800-luvun viimeisinä vuosikymmeninä. Se toimi valmistuttuaan 1877 hevosmaneesina ja 1900-luvulla messu, näyttely- ja urheiluareenana. Maneesi ei tuhoutunut toisessa maailmansodassa mutta heti sotien jälkeen 1947 sen ala- ja yläpohjat purettiin ja tilalle rakennettiin viisikerroksinen parkkihalli, johon sijoitettiin myöhemmin myös toimistotiloja.
Kaartin maneesia ympäröi sarja 1800-luvun lopulla rakennettuja julkisia rakennuksia. Toisin kuin ympärillä sijaitseva umpikorttelien tiivis kaupunki, nämä julkiset rakennukset sijaitsevat tonteillaan vapaasti. Kaartin maneesi on ainoana näistä vapaasti tonteillaan sijaitsevista rakennuksista menettänyt sen julkisen luonteen.
Diplomityö jakautuu kahteen osaan. Kirjallisessa osassa käsittelen kaartin maneesin rakennushistoriaa ja ympäröiviä julkisia rakennuksia. Osana tätä rakennussarjaa palautan maneesille sen julkisen tilan ja sen aseman ympäröivässä kaupunkitilassa.
Diplomityön toinen osa on maneesin muuttaminen kulttuurikeskukseksi. Olen pyrkinyt säilyttämään maneesissa mahdollisuuksien mukaan 1940-luvulla tehtyjä muutoksia. Näitä parkkihalliin liittyviä rakenteita ei ole suojeltu mutta mielestäni ne liittyvät elimellisenä osana maneesin historiaan. Tämä historia ei välttämättä ole rakennustaiteellisesti kovin kaunista mutta siitäkin huolimatta se kertoo oman tarinansa tästä jatkuvasti muuttuvasta kaupungista. The riding ring in Kaartinkaupunki in southern Helsinki was built in 1877. It is located into the area of Helsinki where the city spread in late 19th century. During the first decades of independence it was a location for many fairs and other big events. It survived the Second World War without any damage, but in late 1940s the riding ring was converted into a 5 storey car park. Later the top floor was converted into offices.
The riding ring in Kaarti is part of a larger whole in the area. All the other buildings, like the riding ring, have been built for public use. Unlike all the other buildings around them, all of these public buildings are situated freely on their building ground. Only the riding ring has lost its public nature, when it became a car park.
My Master’s thesis is divided into two parts. In the first part I go through the history of the riding ring and the surrounding public buildings. As a part of this series of buildings I find it important to bring back its public nature.
The second part of the thesis is the plan to change the riding ring into a culture center. I have tried to preserve as much as possible the old constructions from the 1940s. They might not have historical value but I find them important as a part of the history of the riding ring. This history might not be the most beautiful part of our cultural heritage but it tells it own interesting story of this ever-changing city.
Kaartin maneesia ympäröi sarja 1800-luvun lopulla rakennettuja julkisia rakennuksia. Toisin kuin ympärillä sijaitseva umpikorttelien tiivis kaupunki, nämä julkiset rakennukset sijaitsevat tonteillaan vapaasti. Kaartin maneesi on ainoana näistä vapaasti tonteillaan sijaitsevista rakennuksista menettänyt sen julkisen luonteen.
Diplomityö jakautuu kahteen osaan. Kirjallisessa osassa käsittelen kaartin maneesin rakennushistoriaa ja ympäröiviä julkisia rakennuksia. Osana tätä rakennussarjaa palautan maneesille sen julkisen tilan ja sen aseman ympäröivässä kaupunkitilassa.
Diplomityön toinen osa on maneesin muuttaminen kulttuurikeskukseksi. Olen pyrkinyt säilyttämään maneesissa mahdollisuuksien mukaan 1940-luvulla tehtyjä muutoksia. Näitä parkkihalliin liittyviä rakenteita ei ole suojeltu mutta mielestäni ne liittyvät elimellisenä osana maneesin historiaan. Tämä historia ei välttämättä ole rakennustaiteellisesti kovin kaunista mutta siitäkin huolimatta se kertoo oman tarinansa tästä jatkuvasti muuttuvasta kaupungista.
The riding ring in Kaarti is part of a larger whole in the area. All the other buildings, like the riding ring, have been built for public use. Unlike all the other buildings around them, all of these public buildings are situated freely on their building ground. Only the riding ring has lost its public nature, when it became a car park.
My Master’s thesis is divided into two parts. In the first part I go through the history of the riding ring and the surrounding public buildings. As a part of this series of buildings I find it important to bring back its public nature.
The second part of the thesis is the plan to change the riding ring into a culture center. I have tried to preserve as much as possible the old constructions from the 1940s. They might not have historical value but I find them important as a part of the history of the riding ring. This history might not be the most beautiful part of our cultural heritage but it tells it own interesting story of this ever-changing city.