Calpis Ski Center
Kalpala, Jarmo (2010)
Kalpala, Jarmo
2010
Rakennetun ympäristön tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201008111274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201008111274
Tiivistelmä
The ski resort business in Southern Finland is specializing and looking for new business approaches. The Calpis Ski Center is a day center with top-quality basic services. In my thesis I present the expansion plan of the center's equipment rental building, including its architectural plans and dimensions. Complying with the principles of established structural systems, I also present the vision behind the construction of two additional service buildings.
Calpis Ski Center, the subject of my thesis, is located in Kiianlinna, an area that became known as a ski location in 1939. In 1950, resort founder Karl Ebb commissioned Finland's first ski lift onto a hill named after him. With the opening of Kalpalinna in 1964, brothers Osmo and Eino Kalpala began commercial ski resort operations in the area. Europe's first snowmaking system gave the resort a competitive advantage. In 2002, the resort expanded its operations to offer year-round activities. The name of the ski resort became Calpis Ski Center; the summer downhill mountain biking center became Calpis Bike Park.
Calpis Ski Center is located in what can be considered the population epicenter of Finland, in the municipality of Janakkala about an hour from the capital region, near highway III and the Helsinki-Tampere railway. The main area of focus for the current redesign project of Calpis Ski Center is an intersection along the road leading to the resort; here, a variety of services can convene in a natural way.
The goal of this plan is to produce new kind of urban ski resort infrastructure from simple components pre-built as completely as possible. The most crucial starting point for the plan is a structure without supporting walls; the idea stems from the self-supporting body of a bus. The structure has been achieved by combining the buildings' north-facing outside walls and their self-supporting roofs into one structure. The resulting, rounded merging of walls and roofs will also present the building's predominant architectural shape.
Steel in its different forms has been chosen as the main building material. Metal products supplier Rautaruukki operates in the area, and has influenced the top-notch metal craftsmanship present in the area's small and mid-sized companies. Birch plywood has been used as an interior surface material, as well as inside the structures to make them more rigid. Plastic has been selected as the surface material of the floors, both because it can withstand wear and tear and because it does not become slippery when melting snow turns into puddles. Hiihtokeskustoiminta Etelä-Suomessa erikoistuu ja etsii uusia toimintamalleja. Calpis Ski Centerin toimintamalliksi on valittu urbaani päiväkeskus, jossa on laadukkaat peruspalvelut. Diplomityössäni esitän välinevuokraamorakennuksen laajennuksen rakennussuunnitelmat, rakenteet ja mitoituksen sekä kahden palvelurakennuksen rakentamisen vision kehitetyn rakennejärjestelmän periaatteita noudattaen.
Diplomityön kohteena olevalla Calpis Ski Centerin Kiianlinnan alueella aloitettiin pujottelu-urheilu vuonna 1939. Keskuksen perustaja Karl Ebb rakensi nimikkorinteeseensä vuonna 1950 Suomen ensimmäisen hiihtohissin. Veljekset Osmo ja Eino Kalpala aloittivat kaupallisen hiihto-keskuksen Kalpalinnan toiminnan alueella vuonna 1964. Ylivoimatekijänä oli Euroopan ensimmäinen lumetusjärjestelmä. Vuonna 2002 keskuksen toiminta laajeni ympä-rivuotiseksi. Hiihtokeskuksen markkinointinimeksi tuli Calpis Ski Center ja kesäisen alamäki-pyöräilykeskuksen markkinointinimeksi Calpis Bike Park.
Calpis Ski Center sijaitsee lähes Suomen väestöllisessä keskipisteessä Janakkalan kun-nassa noin tunnin ajomatkan päässä pääkaupunkiseudulta valtatie 3:n ja Helsinki-Tampere pääradan läheisyydessä. Hiihtokeskuksessa suunnittelualueeksi on valittu Calpis Ski Centerin sisääntulotien varrella etelärinteillä oleva risteyskohta, jossa eri palvelut luontevasti kohtaavat.
Suunnitelman tavoitteena on tuottaa yksinkertaisista tuotantolaitoksissa mahdollisimman pitkälle esivalmistetuista rakenneosista uudenlaista urbaania hiihtokeskuksen rakennuskantaa. Itsekantavasta linja-auton korista idean saanut rakenne, jossa ei ole kantavia seiniä, on suunnitelman keskeisin lähtökohta. Rakenne on toteutettu yhdistämällä rakennusten pohjoisiin ilmansuuntiin suuntautuvat ulkoseinät ja rakennusten itsekantavat katot yhdeksi rakenteeksi. Näin muodostuva kaareva yhdistetty seinä- ja kattorakenne on myös suunnitelman hallitseva arkkitehtooninen muoto.
Päärakennusmateriaaliksi on valittu teräs eri muodoissaan. Seudulla toimivan Rauta-ruukki Oyj:n vaikutuksesta metallin käsittelyn osaaminen on alueen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä laadukasta. Sisätilojen pintamateriaaliksi ja samalla rakenteiden jäykistäväksi materiaaliksi on valittu koivuvaneri. Mekaanisen kulutuksen ja lähinnä sulavan lumen synnyttämän veden sekä liukkauden hallitsemiseksi lattiapintamateriaaliksi on valittu muovi. /Kir10
Calpis Ski Center, the subject of my thesis, is located in Kiianlinna, an area that became known as a ski location in 1939. In 1950, resort founder Karl Ebb commissioned Finland's first ski lift onto a hill named after him. With the opening of Kalpalinna in 1964, brothers Osmo and Eino Kalpala began commercial ski resort operations in the area. Europe's first snowmaking system gave the resort a competitive advantage. In 2002, the resort expanded its operations to offer year-round activities. The name of the ski resort became Calpis Ski Center; the summer downhill mountain biking center became Calpis Bike Park.
Calpis Ski Center is located in what can be considered the population epicenter of Finland, in the municipality of Janakkala about an hour from the capital region, near highway III and the Helsinki-Tampere railway. The main area of focus for the current redesign project of Calpis Ski Center is an intersection along the road leading to the resort; here, a variety of services can convene in a natural way.
The goal of this plan is to produce new kind of urban ski resort infrastructure from simple components pre-built as completely as possible. The most crucial starting point for the plan is a structure without supporting walls; the idea stems from the self-supporting body of a bus. The structure has been achieved by combining the buildings' north-facing outside walls and their self-supporting roofs into one structure. The resulting, rounded merging of walls and roofs will also present the building's predominant architectural shape.
Steel in its different forms has been chosen as the main building material. Metal products supplier Rautaruukki operates in the area, and has influenced the top-notch metal craftsmanship present in the area's small and mid-sized companies. Birch plywood has been used as an interior surface material, as well as inside the structures to make them more rigid. Plastic has been selected as the surface material of the floors, both because it can withstand wear and tear and because it does not become slippery when melting snow turns into puddles.
Diplomityön kohteena olevalla Calpis Ski Centerin Kiianlinnan alueella aloitettiin pujottelu-urheilu vuonna 1939. Keskuksen perustaja Karl Ebb rakensi nimikkorinteeseensä vuonna 1950 Suomen ensimmäisen hiihtohissin. Veljekset Osmo ja Eino Kalpala aloittivat kaupallisen hiihto-keskuksen Kalpalinnan toiminnan alueella vuonna 1964. Ylivoimatekijänä oli Euroopan ensimmäinen lumetusjärjestelmä. Vuonna 2002 keskuksen toiminta laajeni ympä-rivuotiseksi. Hiihtokeskuksen markkinointinimeksi tuli Calpis Ski Center ja kesäisen alamäki-pyöräilykeskuksen markkinointinimeksi Calpis Bike Park.
Calpis Ski Center sijaitsee lähes Suomen väestöllisessä keskipisteessä Janakkalan kun-nassa noin tunnin ajomatkan päässä pääkaupunkiseudulta valtatie 3:n ja Helsinki-Tampere pääradan läheisyydessä. Hiihtokeskuksessa suunnittelualueeksi on valittu Calpis Ski Centerin sisääntulotien varrella etelärinteillä oleva risteyskohta, jossa eri palvelut luontevasti kohtaavat.
Suunnitelman tavoitteena on tuottaa yksinkertaisista tuotantolaitoksissa mahdollisimman pitkälle esivalmistetuista rakenneosista uudenlaista urbaania hiihtokeskuksen rakennuskantaa. Itsekantavasta linja-auton korista idean saanut rakenne, jossa ei ole kantavia seiniä, on suunnitelman keskeisin lähtökohta. Rakenne on toteutettu yhdistämällä rakennusten pohjoisiin ilmansuuntiin suuntautuvat ulkoseinät ja rakennusten itsekantavat katot yhdeksi rakenteeksi. Näin muodostuva kaareva yhdistetty seinä- ja kattorakenne on myös suunnitelman hallitseva arkkitehtooninen muoto.
Päärakennusmateriaaliksi on valittu teräs eri muodoissaan. Seudulla toimivan Rauta-ruukki Oyj:n vaikutuksesta metallin käsittelyn osaaminen on alueen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä laadukasta. Sisätilojen pintamateriaaliksi ja samalla rakenteiden jäykistäväksi materiaaliksi on valittu koivuvaneri. Mekaanisen kulutuksen ja lähinnä sulavan lumen synnyttämän veden sekä liukkauden hallitsemiseksi lattiapintamateriaaliksi on valittu muovi. /Kir10