Verkkopalvelun käytön seuranta ja seurantatiedon visualisointi
Tebest, Teemo (2010)
Tebest, Teemo
2010
Tietotekniikan koulutusohjelma
Luonnontieteiden ja ympäristötekniikan tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201007051219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201007051219
Tiivistelmä
Verkkopalvelujen käytön seuraaminen on ajankohtainen ja kiinnostava tutkimuksen kohde, jota käsitellään kirjallisuudessa. Tutkimustyön tavoitteena oli toteuttaa verkkopalveluun käyttöä seuraava järjestelmä. Järjestelmän tehtävä oli tuottaa kerätyn tiedon perusteella verkkopalvelun ylläpitäjille, kehittäjille ja mahdollisesti muille sidosryhmille ajantasaista tietoa verkkopalvelun käytöstä. Työn teoriaosuudessa käytettiin pohjana verkkopalvelujen käytön seuraamiseen liittyvää kirjallisuutta. Työn empiirinen osuus toteutettiin Erimenu.fi-palveluun, joka on erityisruokavalion omaavan henkilön ruokavaliota tukeva verkkopalvelu. Erimenu.fi-verkkopalvelulla on päivittäin noin 500 käyttäjää, joka tekee tutkimuksessa käsiteltävästä tiedosta todellista.
Tutkimustyössä esiteltiin kolme keskeisintä teknologista käytön seurantakeinoa, jotka olivat käytön seuranta 1) verkkopalvelun HTTP-palvelimella, 2) käyttäjän asiakasohjelmassa ja 3) sovellustasolla integroituna verkkopalveluun. Nämä kolme teknologista tapaa pystyttiin erittelemään verkkopalvelujen käytön seurantaan liittyvästä kirjallisuudesta. Seurannan mahdollistavien teknologisten ratkaisujen jälkeen selvitettiin millä tavoin valitulla seurantateknologialla kerätty tieto on mahdollista visualisoida. Työssä toteutettiin kerätyn teorian pohjalta verkkopalvelun käyttöä sovellustasolla seuraava käytön seurantajärjestelmä ja kerättyä tietoa visualisoivia näkymiä. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta, koska työssä toteutetun järjestelmän oli tarkoitus kerätä seurantatietoa automatisoidusti, joka rajoitti mahdollisuuksia kvalitatiivisen tiedon keräämiseen. Kvalitatiivinen tutkimusote otettiin huomioon työn teoriaosassa. Toteutustyö tehtiin Erimenu.fi-verkkopalveluun hyödyntämällä Python-ohjelmointikieleen perustuvaa Django-kehitysympäristöä. Toteutetun järjestelmän avulla mahdollistettiin etenkin verkkopalvelun tietosisältöihin liittyvän tiedon seuranta.
Tehdyn käytön seurantajärjestelmän perusteella todettiin, että verkkopalveluun integroituvalla seurantajärjestelmällä on mahdollista seurata verkkopalvelun käyttöä tietyiltä osin huomattavasti laajemmin kuin muilla ratkaisumalleilla. Tutkimuksessa havaittiin, että verkkopalveluun liittyvää sisäistä tietoa ei ole mahdollista seurata ellei seurantajärjestelmää sisällytetä osaksi verkkopalvelua. Työn päätteeksi ratkaisumalleja arvioitiin monikriteerisen päätöksentekomallin avulla, jonka tueksi valittiin kirjallisuuden perusteella verkkopalvelun käytön seurantajärjestelmiä kuvaavia ominaisuuksia. /Kir10
Tutkimustyössä esiteltiin kolme keskeisintä teknologista käytön seurantakeinoa, jotka olivat käytön seuranta 1) verkkopalvelun HTTP-palvelimella, 2) käyttäjän asiakasohjelmassa ja 3) sovellustasolla integroituna verkkopalveluun. Nämä kolme teknologista tapaa pystyttiin erittelemään verkkopalvelujen käytön seurantaan liittyvästä kirjallisuudesta. Seurannan mahdollistavien teknologisten ratkaisujen jälkeen selvitettiin millä tavoin valitulla seurantateknologialla kerätty tieto on mahdollista visualisoida. Työssä toteutettiin kerätyn teorian pohjalta verkkopalvelun käyttöä sovellustasolla seuraava käytön seurantajärjestelmä ja kerättyä tietoa visualisoivia näkymiä. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta, koska työssä toteutetun järjestelmän oli tarkoitus kerätä seurantatietoa automatisoidusti, joka rajoitti mahdollisuuksia kvalitatiivisen tiedon keräämiseen. Kvalitatiivinen tutkimusote otettiin huomioon työn teoriaosassa. Toteutustyö tehtiin Erimenu.fi-verkkopalveluun hyödyntämällä Python-ohjelmointikieleen perustuvaa Django-kehitysympäristöä. Toteutetun järjestelmän avulla mahdollistettiin etenkin verkkopalvelun tietosisältöihin liittyvän tiedon seuranta.
Tehdyn käytön seurantajärjestelmän perusteella todettiin, että verkkopalveluun integroituvalla seurantajärjestelmällä on mahdollista seurata verkkopalvelun käyttöä tietyiltä osin huomattavasti laajemmin kuin muilla ratkaisumalleilla. Tutkimuksessa havaittiin, että verkkopalveluun liittyvää sisäistä tietoa ei ole mahdollista seurata ellei seurantajärjestelmää sisällytetä osaksi verkkopalvelua. Työn päätteeksi ratkaisumalleja arvioitiin monikriteerisen päätöksentekomallin avulla, jonka tueksi valittiin kirjallisuuden perusteella verkkopalvelun käytön seurantajärjestelmiä kuvaavia ominaisuuksia. /Kir10