A niin kuin arkkitehtuuri – Arkkitehtuurikasvatus peruskoulun yläluokkien kuvataideopetuksen keskiössä
Salminen, Kaapo (2010)
Salminen, Kaapo
2010
Arkkitehtuurin koulutusohjelma
Rakennetun ympäristön tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201006181180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201006181180
Tiivistelmä
Arkkitehtuuri on taidemuoto, joka ympäröi meitä kaikkialla. Peruskoulun yhdeksi tehtäväksi määritellään arkkitehtuurin kansalaiskasvatuksen antaminen. Peruskoulun opetussuunnitelmissa arkkitehtuurikasvatus kuuluu osaksi kuvataideope-tusta. Diplomityöhöni kuuluvan opetuskokeiluni tein lukuvuosien 2008–2010 aikana peruskoulun 7.-luokkalaisten opetta-jana Kaurialan koulun kuvataidetunneilla Hämeenlinnassa. Diplomityössäni on piirteitä laadullisesta tapaustutkimuksesta sekä toimintatutkimuksesta. Kokoan aineistoa muun muassa osallistuvalla havainnoinnilla, avoimilla haastatteluilla ja kyselyillä. Oppilaiden kuvalliset koosteet ovat osa aineistoani. Kuvien avulla oppilaiden tunteet, mielikuvat ja ajatukset muuttuivat uudeksi tiedoksi. He myös sanallistivat kuvallisia ajatuksiaan.
Diplomityössäni selvitän, miksi peruskoulun arkkitehtuurikasvatus nähdään yhteiskunnallisesti tärkeäksi. Oppilaiden tulisi oppia arvioimaan rakennettua ympäristöä, jotta he oppisivat arvostamaan ympäristön hyviksi koettuja puolia, huomaa-maan sen ongelmia ja vaatimaan siihen parannuksia. Arkkitehtuurikasvatuksella pyritään etenkin kansalaisten ymmär-ryksen ja vaikutuskeinojen lisäämiseen asioissa, jotka liittyvät kulttuuriympäristöön, sen laatuun ja sen muutoksiin. Arkki-tehtuurin arvo inhimillisyyden merkittävänä osana on kirjattu julistuksiin, sopimuksiin, lakeihin ja opetussuunnitelmiin.
Selvitän myös peruskoulun yläluokan oppilaiden ennakkokäsityksiä arkkitehtuurista. Alkukyselyssä oppilaat usein mää-rittelivät arkkitehtuuriin kuuluviksi taloja ja rakennuksia. Arkkitehtuuriksi miellettiin niiden suunnittelu. Laadun määrittelys-sä nähtiin rakennusten kauneus tärkeäksi. Funktion, käytettävyyden tai ympäristön laadun mainitsi vain muuta oppilas. Arkkitehtuuri ymmärrettiin monipuoliseksi mutta sen määrittely haasteelliseksi.
Diplomityössäni yhdistän myös kuvataide- ja arkkitehtuurikasvatuksen keskeisiä sisältöjä. Integroinnin avulla asetan arkkitehtuurikasvatusta kuvataidekasvatuksen keskiöön niin, että kuvataiteen muiden osa-alueiden ilmaisullisia, taidolli-sia ja tiedollisia tavoitteita on mahdollista saavuttaa samanaikaisesti. Asetan arkkitehtuuriin liittyvät ilmiöt oppilaille lähei-seen elämismaailmaan ja todelliseen ympäristöön. Opetuskokeiluni osoittaa, että kouluamme ja sen lähiympäristöjä tutkimalla oppilaat voivat löytää elämyksiä arkkitehtuurista. He pystyivät syventämään tietoaan arkkitehtuurista kuvalli-sissa tehtävissä, joissa yhdistyi kuvataiteen keskeisiä sisältöjä. Taide- ja arkkitehtuurikasvatuksen integroinnissa merkit-täviä yhdistäviä tekijöitä kuvallisissa tehtävissä ovat aiheet, muodot ja sisällöt. Oppilaiden motivaatiota lisäsi heidän itse asettamansa ja heidän omista mielenkiinnon kohteistaan syntyneet ongelmat, joihin he löysivät selityksiä taiteen keinoin. Arkkitehtuurin ymmärtäminen oli oppilaille usean taiteellisen tekotavan prosessi. Arkkitehtuuria voitiin muun muassa sanallistaa, kuvata piirroksin, maalauksin, valokuvin ja videoimalla, tilallistaa pienoismallilla sekä materialisoida rakente-lemalla. Integrointi oli hyödyllinen keino, jonka avulla oppilaiden ennakkokäsitykset arkkitehtuurista muuttuivat perustel-luiksi selityksiksi, ymmärrykseksi ja uudeksi tiedoksi. Arkkitehtuurikasvatuksen yhteydessä käsittelimme oppilaiden kanssa myös muita kuvataideopetuksen keskeisiä sisältöjä, joita voidaan käyttää ymmärryksen lisäämisen keinoina. /Kir10
Avainsanat: Arkkitehtuurikasvatus, taidekasvatus, integrointi We are surrounded by architecture, a form of art. One of the general objectives of the upper level comprehensive school education is to provide with public knowledge of architecture for all citizens. The Architectural education is one part of the visual art education as mentioned in the curricula of the comprehensive school. My thesis is an experimental teach-ing study which I performed in Kauriala upper level comprehensive school in Hämeenlinna in 2008–2010. I performed the experiment while teaching visual art for 7th graders. My thesis has qualitative examination features of a case study and an action research. I gather information and evidence mainly by observing events, by unstructured interviews and by asking questions. Pictures created by pupils are also a source of information. The pupils were also asked to explain their visualized intentions and ideas.
In this thesis I study reasons why the society considers it important to provide the architectural education for all its citi-zens. Pupils should learn to evaluate built environment in order to appreciate its quality, to notice its problems, and to demand improvements. The aims of the architectural education are to increase understanding of architecture and to provide tools to take part in influencing and developing cultural landscapes and environments. The importance of archi-tecture as a part of the humanity is mentioned in numerous declarations, agreements, laws, and curricula.
In this study I also examine the pupils´ preconceptions of architecture. Pupils often defined that architecture consisted of buildings and houses and especially planning of buildings. Aesthetic values were important evaluating factors. Only a few of the pupils mentioned a function, usability, and environmental values as part of architecture. Architecture was considered a complicated subject and it seemed to be difficult to be defined.
A goal for my thesis is also to search for possibilities to integrate substances on the architectural and the art education. In the study I examine the possibilities of placing the architectural education in the core of the visual art education so that the goals of the curricula can be achieved simultaneously. I placed the phenomena of architecture into a context familiar to the pupils. The theories of architecture were enlightened and revealed in real built environments. The conclusion of my study is that the pupils can find sensations of architecture while experiencing our school building and the built envi-ronments near it. They were able to enhance their knowledge of architecture that was practiced by doing visual exer-cises. Essential substances of visual art curricula were integrated in the exercises. Subjects, forms, and contents are important conjunctive factors for the success of integrating art and architectural education in the art-based learning. The motivation of pupils was increased by their self-created problems that arose from their own interests. Many forms of visual art can be used by pupils en route to perceive architecture. Architecture was verbalized and also visualized by drawing, painting, photographing and recording with a camcorder among other methods. Modelling was a medium to enhance the pupils´ spatial thinking. For the pupils the integration was a useful means toward achieving a justified ex-planation, understanding, and new knowledge in the scope of architecture. The other substances of visual art were also practised in association with the architectural education. They can be distinctively used as media to increase under-standing in architecture.
Keywords: Architectural education, art education, integration
Diplomityössäni selvitän, miksi peruskoulun arkkitehtuurikasvatus nähdään yhteiskunnallisesti tärkeäksi. Oppilaiden tulisi oppia arvioimaan rakennettua ympäristöä, jotta he oppisivat arvostamaan ympäristön hyviksi koettuja puolia, huomaa-maan sen ongelmia ja vaatimaan siihen parannuksia. Arkkitehtuurikasvatuksella pyritään etenkin kansalaisten ymmär-ryksen ja vaikutuskeinojen lisäämiseen asioissa, jotka liittyvät kulttuuriympäristöön, sen laatuun ja sen muutoksiin. Arkki-tehtuurin arvo inhimillisyyden merkittävänä osana on kirjattu julistuksiin, sopimuksiin, lakeihin ja opetussuunnitelmiin.
Selvitän myös peruskoulun yläluokan oppilaiden ennakkokäsityksiä arkkitehtuurista. Alkukyselyssä oppilaat usein mää-rittelivät arkkitehtuuriin kuuluviksi taloja ja rakennuksia. Arkkitehtuuriksi miellettiin niiden suunnittelu. Laadun määrittelys-sä nähtiin rakennusten kauneus tärkeäksi. Funktion, käytettävyyden tai ympäristön laadun mainitsi vain muuta oppilas. Arkkitehtuuri ymmärrettiin monipuoliseksi mutta sen määrittely haasteelliseksi.
Diplomityössäni yhdistän myös kuvataide- ja arkkitehtuurikasvatuksen keskeisiä sisältöjä. Integroinnin avulla asetan arkkitehtuurikasvatusta kuvataidekasvatuksen keskiöön niin, että kuvataiteen muiden osa-alueiden ilmaisullisia, taidolli-sia ja tiedollisia tavoitteita on mahdollista saavuttaa samanaikaisesti. Asetan arkkitehtuuriin liittyvät ilmiöt oppilaille lähei-seen elämismaailmaan ja todelliseen ympäristöön. Opetuskokeiluni osoittaa, että kouluamme ja sen lähiympäristöjä tutkimalla oppilaat voivat löytää elämyksiä arkkitehtuurista. He pystyivät syventämään tietoaan arkkitehtuurista kuvalli-sissa tehtävissä, joissa yhdistyi kuvataiteen keskeisiä sisältöjä. Taide- ja arkkitehtuurikasvatuksen integroinnissa merkit-täviä yhdistäviä tekijöitä kuvallisissa tehtävissä ovat aiheet, muodot ja sisällöt. Oppilaiden motivaatiota lisäsi heidän itse asettamansa ja heidän omista mielenkiinnon kohteistaan syntyneet ongelmat, joihin he löysivät selityksiä taiteen keinoin. Arkkitehtuurin ymmärtäminen oli oppilaille usean taiteellisen tekotavan prosessi. Arkkitehtuuria voitiin muun muassa sanallistaa, kuvata piirroksin, maalauksin, valokuvin ja videoimalla, tilallistaa pienoismallilla sekä materialisoida rakente-lemalla. Integrointi oli hyödyllinen keino, jonka avulla oppilaiden ennakkokäsitykset arkkitehtuurista muuttuivat perustel-luiksi selityksiksi, ymmärrykseksi ja uudeksi tiedoksi. Arkkitehtuurikasvatuksen yhteydessä käsittelimme oppilaiden kanssa myös muita kuvataideopetuksen keskeisiä sisältöjä, joita voidaan käyttää ymmärryksen lisäämisen keinoina. /Kir10
Avainsanat: Arkkitehtuurikasvatus, taidekasvatus, integrointi
In this thesis I study reasons why the society considers it important to provide the architectural education for all its citi-zens. Pupils should learn to evaluate built environment in order to appreciate its quality, to notice its problems, and to demand improvements. The aims of the architectural education are to increase understanding of architecture and to provide tools to take part in influencing and developing cultural landscapes and environments. The importance of archi-tecture as a part of the humanity is mentioned in numerous declarations, agreements, laws, and curricula.
In this study I also examine the pupils´ preconceptions of architecture. Pupils often defined that architecture consisted of buildings and houses and especially planning of buildings. Aesthetic values were important evaluating factors. Only a few of the pupils mentioned a function, usability, and environmental values as part of architecture. Architecture was considered a complicated subject and it seemed to be difficult to be defined.
A goal for my thesis is also to search for possibilities to integrate substances on the architectural and the art education. In the study I examine the possibilities of placing the architectural education in the core of the visual art education so that the goals of the curricula can be achieved simultaneously. I placed the phenomena of architecture into a context familiar to the pupils. The theories of architecture were enlightened and revealed in real built environments. The conclusion of my study is that the pupils can find sensations of architecture while experiencing our school building and the built envi-ronments near it. They were able to enhance their knowledge of architecture that was practiced by doing visual exer-cises. Essential substances of visual art curricula were integrated in the exercises. Subjects, forms, and contents are important conjunctive factors for the success of integrating art and architectural education in the art-based learning. The motivation of pupils was increased by their self-created problems that arose from their own interests. Many forms of visual art can be used by pupils en route to perceive architecture. Architecture was verbalized and also visualized by drawing, painting, photographing and recording with a camcorder among other methods. Modelling was a medium to enhance the pupils´ spatial thinking. For the pupils the integration was a useful means toward achieving a justified ex-planation, understanding, and new knowledge in the scope of architecture. The other substances of visual art were also practised in association with the architectural education. They can be distinctively used as media to increase under-standing in architecture.
Keywords: Architectural education, art education, integration