Näkökohtia tilaelementtiarkkitehtuuriin, sovelluksena koulu
Jokimäki, Sanna (2010)
Jokimäki, Sanna
2010
Arkkitehtuurin koulutusohjelma
Rakennetun ympäristön tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-05-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201005121127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201005121127
Tiivistelmä
Yhteiskunnalliset muutokset ja ihmisten lisääntyvä liikkuvuus ovat tehneet liikkuvasta, siirrettävästä ja muunneltavasta arkkitehtuurista jälleen ajankohtaista. Myös ekologisuutta korostava ilmapiiri ja tekninen kehitys kannustavat uusien sovelluksien kehittämiseen. Tilaelementtiarkkitehtuuri on ollut ja on yhä tulevaisuuteen katsovaa, teolliseen rakentamiseen perustuvaa arkkitehtuuria. Työssä tarkastellaan tilaelementtiä historian, rakenteen ja tilaelementtien muodostaman arkkitehtuurin kautta. Muita tilaelementtiarkkitehtuuriin liittyviä näkökulmia tässä työssä ovat muunneltavuuden, ekologisen rakentamisen ja siirrettävyyden näkökulmat.
Työ pohjautuu INNO-koulu -kehittämishankkeeseen, joka toteutettiin opiskelijakilpailuna syksyn 2008 ja alkukevään 2009 aikana. Hankkeen tarkoituksena oli ideoida, kehittää ja toteuttaa puuelementtirakentamiseen perustuva muunneltava ja siirrettävä koulukonsepti. Diplomityön tavoitteena olikin tutkia, millaisia rajoituksia ja mahdollisuuksia tilaelementtirakentamiseen liittyy, ja miten se soveltuu koulurakentamiseen. Työssä kehitettiin ratkaisumalli puurakenteisen tilaelementin toteuttamiseksi. Työssä esitellään myös luonnos hankkeen pilottikohteena olevan koulun laajennusosien toteuttamiseksi. Koulun luonnossuunnitelmassa on otettu huomioon myös hyvään oppimisympäristöön liittyvät tekijät. /Kir10
Avainsanat: tilaelementti, muunneltavuus, ekologia rakentamisessa, siirrettävyys, koulurakentaminen, oppimisympäristö Increasing mobility and societal changes have made mobile, transportable and flexible architecture current again. Also, ecological awareness and technological development in all areas encourages to pursue new technical building applications. Prefabricated modular architecture has always been visionary as well as it always has been based on prefabrication in factories. This thesis examines prefabricated modules from the viewpoints of history, construction and architecture. Likewise, modular prefabricated architecture has been examined from the viewpoints of flexibility, ecological construction and transportability.
This thesis is based on a student competition held between autumn 2008 and early spring 2009. The intention of the competition was to examine prefabricated architecture and implementing it to mobile and flexible school construction. The objective of this thesis was to study the constraints and the possibilities of prefabricated modules and their implementation to school architecture. This thesis introduces the construction of the developed prefabricated module. Likewise, implementing prefabricated modules to extending existing school is showcased. The concepts of good learning environment have been taken into consideration in the design.
Keywords: Prefabricated modules, flexibility, ecological construction, mobility, school architecture, learning environment
Työ pohjautuu INNO-koulu -kehittämishankkeeseen, joka toteutettiin opiskelijakilpailuna syksyn 2008 ja alkukevään 2009 aikana. Hankkeen tarkoituksena oli ideoida, kehittää ja toteuttaa puuelementtirakentamiseen perustuva muunneltava ja siirrettävä koulukonsepti. Diplomityön tavoitteena olikin tutkia, millaisia rajoituksia ja mahdollisuuksia tilaelementtirakentamiseen liittyy, ja miten se soveltuu koulurakentamiseen. Työssä kehitettiin ratkaisumalli puurakenteisen tilaelementin toteuttamiseksi. Työssä esitellään myös luonnos hankkeen pilottikohteena olevan koulun laajennusosien toteuttamiseksi. Koulun luonnossuunnitelmassa on otettu huomioon myös hyvään oppimisympäristöön liittyvät tekijät. /Kir10
Avainsanat: tilaelementti, muunneltavuus, ekologia rakentamisessa, siirrettävyys, koulurakentaminen, oppimisympäristö
This thesis is based on a student competition held between autumn 2008 and early spring 2009. The intention of the competition was to examine prefabricated architecture and implementing it to mobile and flexible school construction. The objective of this thesis was to study the constraints and the possibilities of prefabricated modules and their implementation to school architecture. This thesis introduces the construction of the developed prefabricated module. Likewise, implementing prefabricated modules to extending existing school is showcased. The concepts of good learning environment have been taken into consideration in the design.
Keywords: Prefabricated modules, flexibility, ecological construction, mobility, school architecture, learning environment