Toimittajan ja asiakkaan organisaatioiden ja yrityskulttuurien erojen vaikutus tietojärjestelmäprojektin onnistumiseen
Lilja, Kari (2006)
Lilja, Kari
2006
Tietotekniikan koulutusohjelma
Tietotekniikan osasto
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201001151003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201001151003
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on selvittää, minkälaisia vaikutuksia asiakkaan ja toimittajan organisaatiokulttuurien eroilla on tietojärjestelmäprojektin onnistumiseen. Työ muodostuu kolmesta erillisestä samaa aineistoa käsittelevästä tutkimuksesta: 25 eri projektia 22 vuoden ajalta tutkittiin käyttäen saatavissa olevaa tietoa, näistä 14 valittiin tarkempaan tutkimukseen ja lopuksi haastateltiin neljää toimittajan ja neljää asiakkaan pitkän kokemuksen omaavaa avainhenkilöä. Tarkempi tutkimus toteutettiin lomakkeella, joka sisälsi 103 väitettä organisaatiokulttuurista, tavasta toteuttaa projekteja ja yleisestä asenteesta työtovereita ja työntekoa kohtaan. Jokaiseen väitteeseen vastattiin kahdesti, ensin omaa yritystä ja sitten vastapuolta ajatellen. Kyselyyn vastasivat kustakin projektista sekä asiakkaan että toimittajan edustajat. Toiseen osaan valittujen 14 projektin osalta 35 henkilöä täytti lomakkeen. Haastattelut tehtiin joko kasvokkain tai sähköpostin välityksellä.
Tulokset osoittivat selvästi, että organisaatiokulttuurilla on vaikutusta tietojärjestelmäprojektin lopputulokseen. Mitä lähempänä asiakas ja toimittaja ovat toisiaan tietyissä tekijöissä ja mitä kauempana toisissa, sitä parempi oli projektin ennuste. Varmistaakseen projektin menestyksen asiakkaan ja toimittajan pitäisi olla yrityksinä saman kokoisia ja saman tyyppisiä yhtiömuodoltaan ja omistuspohjaltaan. Toimittajan tulisi olla asiakasta vähemmän konservatiivinen ja toimittajan henkilökunnan tulisi arvostaa vapaa-aikaansa vähemmän kuin asiakkaan henkilökunta omaansa. Molemmilla pitäisi olla yksinkertainen organisaatio, missä yksi työntekijä kuuluu vain yhteen tiimiin tai osastoon ja hänellä on vain yksi esimies. Vallan ja vastuiden tulisi kulkea käsi kädessä ja projektipäälliköllä tulisi olla tarpeeksi valtaa projektin loppuun saattamiseksi. /Kir10 The aim of this study is to find out what kind of impact differences in the customer’s and supplier’s organizations and business cultures has on the success of an ERP project. The work consists of three different researches using the same material: 25 different projects over a period of 22 years were analysed using the information available. 14 of them were selected for closer examination and finally four key persons representing the supplier, as well as four key persons representing the customer, all with long experience, were interviewed. The more detailed examination was conducted by using form with 103 claims concerning business culture, the way to carry out projects and general attitude to colleagues and working. Each claim was replied to twice: first from the viewpoint of one’s own organization and then from the viewpoint of the other party. Both the customer’s and the supplier’s representatives on each project replied to the questionnaire. 35 respondents completed the form concerning the 14 projects selected for the second part. The interviews were conducted either face to face or via e-mail.
The results showed clearly that business culture influences the success of an ERP project. The closer the customer and supplier were to each other in some respects and the further in other respects, the better the prognosis was for the project. To ensure the success of the project, the customer and the supplier companies should be of equal size and have the same type of juridical form (e.g. ltd – ltd and plc – plc) and ownership. The supplier should be less conservative than the customer and the supplier’s personnel should value their free time less than the customer’s personnel do. Both should have simple organizations where a worker belongs to one team or department only and has one immediate superior only. Power and responsibilities should go hand in hand, and project managers should have enough power to complete the projects.
Tulokset osoittivat selvästi, että organisaatiokulttuurilla on vaikutusta tietojärjestelmäprojektin lopputulokseen. Mitä lähempänä asiakas ja toimittaja ovat toisiaan tietyissä tekijöissä ja mitä kauempana toisissa, sitä parempi oli projektin ennuste. Varmistaakseen projektin menestyksen asiakkaan ja toimittajan pitäisi olla yrityksinä saman kokoisia ja saman tyyppisiä yhtiömuodoltaan ja omistuspohjaltaan. Toimittajan tulisi olla asiakasta vähemmän konservatiivinen ja toimittajan henkilökunnan tulisi arvostaa vapaa-aikaansa vähemmän kuin asiakkaan henkilökunta omaansa. Molemmilla pitäisi olla yksinkertainen organisaatio, missä yksi työntekijä kuuluu vain yhteen tiimiin tai osastoon ja hänellä on vain yksi esimies. Vallan ja vastuiden tulisi kulkea käsi kädessä ja projektipäälliköllä tulisi olla tarpeeksi valtaa projektin loppuun saattamiseksi. /Kir10
The results showed clearly that business culture influences the success of an ERP project. The closer the customer and supplier were to each other in some respects and the further in other respects, the better the prognosis was for the project. To ensure the success of the project, the customer and the supplier companies should be of equal size and have the same type of juridical form (e.g. ltd – ltd and plc – plc) and ownership. The supplier should be less conservative than the customer and the supplier’s personnel should value their free time less than the customer’s personnel do. Both should have simple organizations where a worker belongs to one team or department only and has one immediate superior only. Power and responsibilities should go hand in hand, and project managers should have enough power to complete the projects.