Toiminnanohjausjärjestelmien ja käyttöönottoprojektien onnistumisen arviointi käyttäjien näkökulmasta
Kaataja, Mikko (2008)
Kaataja, Mikko
2008
Teknis-taloudellinen tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-200911027003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-200911027003
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ERP-järjestelmää käyttävien toimintaprosessien ja tietohallinnon edustajien näkemyksiä. Tarkastelun kohteena oli ERP-järjestelmän hankinta- ja käyttöönottoprojektin onnistuminen ja ERP-järjestelmän onnistuminen. Lisäksi tavoitteena oli selvittää toimintaprosessien edustajien yleinen näkemys ERP-projektin ja ERP-järjestelmän onnistumisesta sekä käytettävyyden huomioon ottamisen korrelointi ERP-projektin ja järjestelmän onnistumisen kanssa.
Teoreettinen viitekehys laadittiin ERP-järjestelmän onnistumisen arvioinnin ja ERP-projektin menestystekijöiden aiemman tutkimuksen perusteella. Näiden pohjalta laadittiin kyselylomake, jonka avulla kerättiin toimintaprosessien ja tietohallinnon ERP-käyttäjien vastauksia heidän yrityksessään toteutuneesta käyttöönottoprojektista ja käytössä olevasta ERP-järjestelmästä. Ennen aineiston keräämistä kyselylomake testattiin ERP-käyttäjillä kahdessa eri yrityksessä. Näiden testien tulosten perusteella laadittiin lopullinen kyselylomake. Varsinainen kyselytutkimus toteutettiin web-kyselynä sekä paperisena kyselynä.
Vastauksia kyselyyn saatiin viidestä yrityksestä yhteensä 84 vastaajalta, joista seitsemän oli tietohallinnosta. Tulosten mukaan toimintaprosessien ja tietohallinnon edustajien mielipiteet ERP-järjestelmän onnistumisen osa-alueista ja ERP-projektin menestystekijöistä erosivat toisistaan tilastollisesti merkitsevästi suurimmassa osassa mitattuja muuttujia. Lähes poikkeuksetta tietohallinnon mielipiteet olivat positiivisempia kuin muiden käyttäjien mielipiteet. Kerätyn aineiston perusteella ei voitu tehdä johtopäätöksiä ryhmien näkemyseroista järjestelmän onnistumisen ja projektin onnistumisen määrittelyiden välillä. Muiden käyttäjien vastaukset yleisestä tyytyväisyydestä ERP-järjestelmään ja ERP-projektin onnistumiseen olivat kallistuneet lievästi tyytyväisen suuntaan. Käytettävyyden huomioon ottamisen positiivisesta merkityksestä ERP-järjestelmän onnistumiseen saatiin osittaista näyttöä. Merkitys ERP-projektin onnistumiseen oli vähintäänkin kyseenalainen. Tutkimuksen tulokset tukevat väitteitä eri sidosryhmien näkemysten huomioon ottamisen tärkeydestä ERP-järjestelmän ja ERP-projektin onnistumista arvioinnissa. /Kir09
Teoreettinen viitekehys laadittiin ERP-järjestelmän onnistumisen arvioinnin ja ERP-projektin menestystekijöiden aiemman tutkimuksen perusteella. Näiden pohjalta laadittiin kyselylomake, jonka avulla kerättiin toimintaprosessien ja tietohallinnon ERP-käyttäjien vastauksia heidän yrityksessään toteutuneesta käyttöönottoprojektista ja käytössä olevasta ERP-järjestelmästä. Ennen aineiston keräämistä kyselylomake testattiin ERP-käyttäjillä kahdessa eri yrityksessä. Näiden testien tulosten perusteella laadittiin lopullinen kyselylomake. Varsinainen kyselytutkimus toteutettiin web-kyselynä sekä paperisena kyselynä.
Vastauksia kyselyyn saatiin viidestä yrityksestä yhteensä 84 vastaajalta, joista seitsemän oli tietohallinnosta. Tulosten mukaan toimintaprosessien ja tietohallinnon edustajien mielipiteet ERP-järjestelmän onnistumisen osa-alueista ja ERP-projektin menestystekijöistä erosivat toisistaan tilastollisesti merkitsevästi suurimmassa osassa mitattuja muuttujia. Lähes poikkeuksetta tietohallinnon mielipiteet olivat positiivisempia kuin muiden käyttäjien mielipiteet. Kerätyn aineiston perusteella ei voitu tehdä johtopäätöksiä ryhmien näkemyseroista järjestelmän onnistumisen ja projektin onnistumisen määrittelyiden välillä. Muiden käyttäjien vastaukset yleisestä tyytyväisyydestä ERP-järjestelmään ja ERP-projektin onnistumiseen olivat kallistuneet lievästi tyytyväisen suuntaan. Käytettävyyden huomioon ottamisen positiivisesta merkityksestä ERP-järjestelmän onnistumiseen saatiin osittaista näyttöä. Merkitys ERP-projektin onnistumiseen oli vähintäänkin kyseenalainen. Tutkimuksen tulokset tukevat väitteitä eri sidosryhmien näkemysten huomioon ottamisen tärkeydestä ERP-järjestelmän ja ERP-projektin onnistumista arvioinnissa. /Kir09