Lähijunaliikenteen asemanseutu : Hankkion alueen kehittämisprosessi
Kirjavainen, Mari (2009)
Kirjavainen, Mari
2009
Rakennetun ympäristön tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-200909216880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-200909216880
Tiivistelmä
Tampereen kaupunki on teettänyt yhteistyössä naapurikuntiensa kanssa joukkoliikenteen parantamisesta selvityksen ja vaiheittaisen toteuttamissuunnitelman (TASE 2025). Raideliikenteen kehittämisen osalta suunnitelmassa ehdotetaan olemassa olevan lähijunaverkoston tehostamista. Rataverkon varrelta on mahdollista ottaa käyttöön uusia ja uudistettavia alueita joille kaupunkiseudun asukasmäärän kasvua voi ohjata. Käsittelen arkkitehdin tutkintoon sisältyvässä diplomityössäni Tampereen itäosassa sijaitsevaa Hankkion aluetta, joka sopii ominaisuuksiltaan hyvin kehitettäväksi raideliikenteen ehdoilla.
Hankkiota määrittelevät eri aikakausien elinkeinojen luomat rakenteet. Aluetta halkovan rautatien eteläpuolelle sijoittuu Kangasalantietä myötäilevä pienteollisuusalue, joka koostuu sekä vireistä että vajaakäytöllä olevista yksiköistä. Radan pohjoispuolella on vanhoja tilakeskuksia peltoineen. Vajaakäyttöisyys ja toisaalta monipuoliset liikenteelliset edellytykset tekevät Hankkiosta potentiaalisen kehityskohteen kaupungin kasvavan asukasmäärän tarpeisiin. Lähijunaliikenteen seisake ja sen myötä alueelle tuotavat uudet toiminnot loisivat myös puuttuvan pohjois-etelä-suuntaisen yhteyden.
Diplomityössä tarkastelen Hankkion aluetta analyysin ja suunnittelun keinoin. Tavoitteena on ollut vaiheittainen ja joustava suunnitelma, jossa kehittämisprosessi voi alkaa alueen eri osista samanaikaisesti. Sekä analyysin että suunnitelman pääpaino on laajamittakaavaisessa maankäytön tarkastelussa. Alueelle on pyritty luomaan noodien välinen yhdysverkko, joka takaa estettömän ihmisten, tavaroiden ja tiedon kulkemisen kaupunkirakenteen osien välillä. Prosessien mahdollisesta etenemisestä on tehty paikoin myös lähempiä tarkasteluja.
Diplomityöni on jatkoa TTY:llä aiemmin tehdyille Tampereen raideliikennettä ja urbaaneja kesantoalueita käsitteleville tutkimuksille. Tampereen radanvarsien kehittämispotentiaalista on pikaratikkaliikenteen näkökulmasta laadittu 2004 mahtumistarkastelu, jonka pohjalta on tehty myös Hankkion alueeseen liittyvä diplomityö (1). Hankkion potentiaalia on sittemmin selvitetty TTY:lla 2006 aloitetussa Kesantotarkastelu-hankeessa. Edelleen käynnissä olevassa projektissa on arvioitu Tampereen urbaanien kesantokeskittymien ominaisuuksia ja selvitetty alueille sijoittuvien toimintojen ja toimijoiden kehittämismahdollisuuksia. Hankkion alue on yksi monista tutkimuksessa tarkastelluista kohteista. /Kir09 A report and stage-by-stage implementation plan for improving public transportation was commissioned as a part of the TASE 2025 project by the city of Tampere in cooperation with its neighboring towns. The plan suggests strengthening the existing regional train network as one possible way to develop rail traffic. New and renewable railside areas along the rail network can be taken into modification. In my thesis, which is a part of the undergraduate degree in architecture, I will focus on the Hankkio area in eastern Tampere which has suitable characteristics to be developed in terms of rail traffic.
The Hankkio area is defined by structures created by trades in different times. The area is divided by a rail road. To the south there is, closely conforming to Kangasalantie, a small industries area with both active and more quiescent units. To the north there are old farms with fields. The quiescency and on the other hand the versatile traffic conditions make Hankkio a potential target for development to respond to the needs of the growing population in the city. A regional train station and new supporting operations would also create a north-south connection, which is currently non-existent.
In my thesis I will focus on the Hankkio area in terms of both analysis and planning. The goal has been a flexible stage-by-stage plan with a development process, which can be begun simultaneously in different parts of the area. The main focus of both the analysis and planning has been on large scale examination of land use. The aim has been to create a node connecting network to the area which guarantees an unobstructed transport of people, goods and information between different parts of the urban structure. On some parts also closer examinations on the potential progress of the processes have been conducted.
My thesis is a continuation to earlier research in TUT on rail traffic and urban fallow lands in Tampere. The development potential of railside areas in Tampere has been examined in 2004 from the viewpoint of the light rail traffic system and also a thesis on the Hankkio area has been written using the examination as a basis (1). The potential of the Hankkio area has been since examined in an urban fallow land project which begun in TUT in 2006. The still ongoing project has evaluated the development potential of the activities which will be created in the area. The Hankkio area is one of many examined within the research.
Hankkiota määrittelevät eri aikakausien elinkeinojen luomat rakenteet. Aluetta halkovan rautatien eteläpuolelle sijoittuu Kangasalantietä myötäilevä pienteollisuusalue, joka koostuu sekä vireistä että vajaakäytöllä olevista yksiköistä. Radan pohjoispuolella on vanhoja tilakeskuksia peltoineen. Vajaakäyttöisyys ja toisaalta monipuoliset liikenteelliset edellytykset tekevät Hankkiosta potentiaalisen kehityskohteen kaupungin kasvavan asukasmäärän tarpeisiin. Lähijunaliikenteen seisake ja sen myötä alueelle tuotavat uudet toiminnot loisivat myös puuttuvan pohjois-etelä-suuntaisen yhteyden.
Diplomityössä tarkastelen Hankkion aluetta analyysin ja suunnittelun keinoin. Tavoitteena on ollut vaiheittainen ja joustava suunnitelma, jossa kehittämisprosessi voi alkaa alueen eri osista samanaikaisesti. Sekä analyysin että suunnitelman pääpaino on laajamittakaavaisessa maankäytön tarkastelussa. Alueelle on pyritty luomaan noodien välinen yhdysverkko, joka takaa estettömän ihmisten, tavaroiden ja tiedon kulkemisen kaupunkirakenteen osien välillä. Prosessien mahdollisesta etenemisestä on tehty paikoin myös lähempiä tarkasteluja.
Diplomityöni on jatkoa TTY:llä aiemmin tehdyille Tampereen raideliikennettä ja urbaaneja kesantoalueita käsitteleville tutkimuksille. Tampereen radanvarsien kehittämispotentiaalista on pikaratikkaliikenteen näkökulmasta laadittu 2004 mahtumistarkastelu, jonka pohjalta on tehty myös Hankkion alueeseen liittyvä diplomityö (1). Hankkion potentiaalia on sittemmin selvitetty TTY:lla 2006 aloitetussa Kesantotarkastelu-hankeessa. Edelleen käynnissä olevassa projektissa on arvioitu Tampereen urbaanien kesantokeskittymien ominaisuuksia ja selvitetty alueille sijoittuvien toimintojen ja toimijoiden kehittämismahdollisuuksia. Hankkion alue on yksi monista tutkimuksessa tarkastelluista kohteista. /Kir09
The Hankkio area is defined by structures created by trades in different times. The area is divided by a rail road. To the south there is, closely conforming to Kangasalantie, a small industries area with both active and more quiescent units. To the north there are old farms with fields. The quiescency and on the other hand the versatile traffic conditions make Hankkio a potential target for development to respond to the needs of the growing population in the city. A regional train station and new supporting operations would also create a north-south connection, which is currently non-existent.
In my thesis I will focus on the Hankkio area in terms of both analysis and planning. The goal has been a flexible stage-by-stage plan with a development process, which can be begun simultaneously in different parts of the area. The main focus of both the analysis and planning has been on large scale examination of land use. The aim has been to create a node connecting network to the area which guarantees an unobstructed transport of people, goods and information between different parts of the urban structure. On some parts also closer examinations on the potential progress of the processes have been conducted.
My thesis is a continuation to earlier research in TUT on rail traffic and urban fallow lands in Tampere. The development potential of railside areas in Tampere has been examined in 2004 from the viewpoint of the light rail traffic system and also a thesis on the Hankkio area has been written using the examination as a basis (1). The potential of the Hankkio area has been since examined in an urban fallow land project which begun in TUT in 2006. The still ongoing project has evaluated the development potential of the activities which will be created in the area. The Hankkio area is one of many examined within the research.