Sähköautojen latausjärjestelmien tekninen toteutus
Lundell, Miika (2019)
Lundell, Miika
2019
Sähkötekniikka
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201906111856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201906111856
Tiivistelmä
Maailmalla monissa suurissa kaupungeissa ilmanlaatu on heikentynyt niin, että ilman hengityssuojaimia ulkona on terveydelle haitallista liikkua. Ilmaston lämpeneminen on kiihtynyt muun muassa liiallisten CO2-päästöjen seurauksena. Maapallon rajallisista öljyvarannoista ollaan riippuvaisia. Nämä ovat eräitä syitä sähköautoiluun siirtymiselle, koska sähköauton sähkömoottori ei polttomoottorista poiketen aiheuta lainkaan päästöjä ja öljystä jalostettujen polttoaineiden sijaan on mahdollista hyödyntää myös muita energialähteitä.
Sähköautot tulevat yleistymään tulevaisuudessa ja Suomessa ennustetaan olevan vuonna 2030 jopa 250 000 sähköautoa. Sähköautojen yleistyessä niiden latausmahdollisuuksien tulee myös yleistyä. Tämän työn keskeisenä tarkoituksena on tutustua erilaisiin sähköauton lataustapoihin teknisestä näkökulmasta.
Sähköautoa voidaan ladata johtimen välityksellä vaihto- tai tasavirralla. Auton akkua ladataan tasavirralla, joten verkosta otetulle virralle tehdään AC/DC -muunnos joko latauslaitteessa tai autossa. Sähköautolle on kehitteillä langattomia lataustapoja ja paikallaan pysyvän auton lataaminen on tulossa jo kuluttajienkin saataville.
Yhtenä vaihtoehtona auton akun lataamiselle on sen vaihtaminen kokonaisuudessaan täysinäiseen akkupakettiin. Sähköauton yleisin latausmuoto on johdon välityksellä joko suoraan pistorasiasta tai erillisestä latauslaitteesta tapahtuva vaihtovirtalataus.
Sähköautot tulevat yleistymään tulevaisuudessa ja Suomessa ennustetaan olevan vuonna 2030 jopa 250 000 sähköautoa. Sähköautojen yleistyessä niiden latausmahdollisuuksien tulee myös yleistyä. Tämän työn keskeisenä tarkoituksena on tutustua erilaisiin sähköauton lataustapoihin teknisestä näkökulmasta.
Sähköautoa voidaan ladata johtimen välityksellä vaihto- tai tasavirralla. Auton akkua ladataan tasavirralla, joten verkosta otetulle virralle tehdään AC/DC -muunnos joko latauslaitteessa tai autossa. Sähköautolle on kehitteillä langattomia lataustapoja ja paikallaan pysyvän auton lataaminen on tulossa jo kuluttajienkin saataville.
Yhtenä vaihtoehtona auton akun lataamiselle on sen vaihtaminen kokonaisuudessaan täysinäiseen akkupakettiin. Sähköauton yleisin latausmuoto on johdon välityksellä joko suoraan pistorasiasta tai erillisestä latauslaitteesta tapahtuva vaihtovirtalataus.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]