Sulautuva oppiminen
Immonen, Anniina (2019)
Immonen, Anniina
2019
Teknis-luonnontieteellinen
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201906111857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201906111857
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan verkko-oppimista ja siihen soveltuvia oppimateriaaleja lukion pitkän matematiikan opiskelussa ja opettamisessa. Verkko-oppimista tutkitaan sulautuvan oppimisen kautta keskittymällä verkko-oppimista ja kontaktiopetusta yhdistävän oppimiskokonaisuuden tarkasteluun. Sulautuvassa oppimisessa ajatuksena on verkko-oppimisen integroiminen muun opetuksen kanssa luontevaksi opiskeluympäristöksi, jossa vältytään turhilta tai toistuvilta työvaiheilta ja keskitytään parhaimman mahdollisimman opetuskokonaisuuden luomiseen.
Hyvän oppimiskokonaisuuden luomisessa tärkeää on suunnitella, miksi verkkoa halutaan hyödyntää ja mihin tarkoitukseen. Tavoite verkko-oppimiselle voi olla esimerkiksi tuntiajan tehokas hyödyntäminen, jolloin opettajalle jää aikaa oppilaiden kohtaamiseen ja yksilöllisempään auttamiseen. Tässä työssä tarkastellaan oppimisympäristöjä ja oppimista sulautuvan oppimisen mallien mukaisesti, ja painotutaan erityisesti Enriched Virtual -malliin sekä käänteiseen opetukseen.
Erityisesti käänteisessä opetuksessa nousee esiin itsenäinen työskentely sekä mahdollisuus edetä opinnoissa luokassa tapahtuvasta opetuksesta riippumatta. Tällöin oppimateriaalin suunnittelussa tulisi myös painottaa itsenäisen oppimisen mahdollistamiseen hyvien verkkomateriaalien avulla. Oppimateriaalien tarkasteluun käytettiin kahta lukiomatematiikan opiskelioille tarkoitettua verkkomateriaalipankkia Kisällioppiminen sekä MatikkaMatskut. Molemmista materiaaleista käy- tiin läpi oppimateriaali derivaatan määritelmästä, ja vertailtiin niiden sopivuutta sulautuvan oppimisen malleihin sekä itsenäiseen oppimiseen.
Verkko-oppimisen tarkasteleminen sulautuvan oppimisen kautta valaisi näkökulmaa opetuksen suunnittelun merkityksestä hyvän oppimiskokonaisuuden luomisessa. Oppimateriaalin, opetuksen ja oppimisympäristöjen tavoitteellinen suunnnittelu tuo merkittävän hyödyn opetukselle niin oppimisen mielekkyyden, kuin opetuksen kehittämisenkin kannalta. Verkko-oppiminen tuo mukanaan paljon hyötyä, mutta opettajan auktoriteetillä, asiantuntijuudella ja välittömällä tuella on kuitenkin suuri merkitys lukiolaisten opnnoissa.
Hyvän oppimiskokonaisuuden luomisessa tärkeää on suunnitella, miksi verkkoa halutaan hyödyntää ja mihin tarkoitukseen. Tavoite verkko-oppimiselle voi olla esimerkiksi tuntiajan tehokas hyödyntäminen, jolloin opettajalle jää aikaa oppilaiden kohtaamiseen ja yksilöllisempään auttamiseen. Tässä työssä tarkastellaan oppimisympäristöjä ja oppimista sulautuvan oppimisen mallien mukaisesti, ja painotutaan erityisesti Enriched Virtual -malliin sekä käänteiseen opetukseen.
Erityisesti käänteisessä opetuksessa nousee esiin itsenäinen työskentely sekä mahdollisuus edetä opinnoissa luokassa tapahtuvasta opetuksesta riippumatta. Tällöin oppimateriaalin suunnittelussa tulisi myös painottaa itsenäisen oppimisen mahdollistamiseen hyvien verkkomateriaalien avulla. Oppimateriaalien tarkasteluun käytettiin kahta lukiomatematiikan opiskelioille tarkoitettua verkkomateriaalipankkia Kisällioppiminen sekä MatikkaMatskut. Molemmista materiaaleista käy- tiin läpi oppimateriaali derivaatan määritelmästä, ja vertailtiin niiden sopivuutta sulautuvan oppimisen malleihin sekä itsenäiseen oppimiseen.
Verkko-oppimisen tarkasteleminen sulautuvan oppimisen kautta valaisi näkökulmaa opetuksen suunnittelun merkityksestä hyvän oppimiskokonaisuuden luomisessa. Oppimateriaalin, opetuksen ja oppimisympäristöjen tavoitteellinen suunnnittelu tuo merkittävän hyödyn opetukselle niin oppimisen mielekkyyden, kuin opetuksen kehittämisenkin kannalta. Verkko-oppiminen tuo mukanaan paljon hyötyä, mutta opettajan auktoriteetillä, asiantuntijuudella ja välittömällä tuella on kuitenkin suuri merkitys lukiolaisten opnnoissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8695]