Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Torninosturin säädön suunnittelu

Raivio, Leevi Tuomas (2019)

 
Avaa tiedosto
Raivio.pdf (1.820Mt)
Lataukset: 



Raivio, Leevi Tuomas
2019

Automaatiotekniikka
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-29
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905311757
Tiivistelmä
Torninosturien taakan automaattinen säätö on mielenkiintoinen ja paljon tutkittu aihe. Niissä esiintyy monia epälineaarisuuksia, jotka vaikuttavat systeemin dynamiikkaan ja hankaloittavat säädön suunnittelua. Automaattisen säädön on tehtävä kompromissi kuorman siirron nopeuden ja heilunnan vaimennuksen suhteen.

Tässä työssä tutkitaan Quanserin valmistaman torninosturin pienoismallin mallinnusta ja ohjausta. Pienoismalli on yksinkertaistettu versio täysikokoisesta torninosturista. Sen vaijerikela, puomia pitkin liikkuva vaunu ja kääntyvä puomi mahdollistavat kolme liikkeen vapausastetta. Vaakasuuntaisen liikkeen ohjaus on toteutettu Linear Quadratic Requlator -menetelmällä viritetyillä lineaarisilla tilasäätimillä ja pystyliike PID-säätimellä. Säätimien vasteita muokataan rauhallisemmiksi asetusarvosuotimilla, jotta oikean nosturijärjestelmän liikkuvat osat tai elektroniikka eivät vaurioituisi. Koska kaikkia tilamuuttujia ei voida suoraan mitata, suunnitellaan säätöpiiriin myös tilaestimaattori.

Nosturin kuorman tulisi saavuttaa haluttu päätepisteensä mahdollisimman nopeasti ja tarkasti. Suorituskykyä mitataan kuorman asettumisajalla, mikä määritellään tässä työssä ajaksi, jonka jälkeen kuorma ei poikkea yli kahta prosenttia asetusarvostaan. Myös ohjausjärjestelmän robustisuuteen kiinnitetään huomiota. Robustisuus tarkoittaa tässä työssä nosturin kykyä kestää ulkoisia häiriöitä, epälineaarisuuksia, muutoksia sen dynamiikassa sekä poikkeamia suunnittelumallista.

Takaisinkytkettyä säätöä testataan säädön kannalta olennaiset epälineaarisuudet huomioon ottavalla simulaattorilla. Työn lähestymistapa on yksinkertainen ratkaisu ongelmaan. Kehittyneempiä menetelmiä käsitellään myös lyhyesti teoriassa. Tämän työn avulla voidaan suunnitella vastaava automaattinen ohjausjärjestelmä dynamiikaltaan samankaltaiselle systeemille.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10016]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste