Lämpöliiketoiminnan uusia asiakastarpeita vastaavan liiketoimintamallin ja alustaratkaisun tarkastelu
Uosukainen, Riikka Maria (2019)
Uosukainen, Riikka Maria
2019
Ympäristö- ja energiatekniikka
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905311812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905311812
Tiivistelmä
Energia-ala ja lämpömarkkinat ovat murroksessa ja energiayhtiöillä on paine vastata muutoksiin. Muutoksia lämpömarkkinoihin aiheuttavat muun muassa lainsäädäntö, digitalisaatio, kilpailu, asennemuutokset, kulutuksen muutokset ja teknologian kehittyminen. Asiakkailla on myös uusia ja muuttuvia tarpeita, joihin energiayhtiön on pystyttävä tulevaisuudessa vastaamaan paremmin. Näitä ovat muun muassa halu parantaa energiankäytön tehokkuutta, energiankäytön parempi optimointi sekä ennustettavuus, kerätyn datan jalostusasteen ja analysoinnin kasvattaminen sekä kokonaisvaltaisempi energianhallinta kulutuksen seurannasta olosuhteiden seuraamiseen.
Digitalisaatio avaa uusia mahdollisuuksia vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin ja kehittää uutta liiketoimintaa. Alustatalous on yksi digitalisaation myötä kehittynyt liiketoiminta-alue, joka avaa ovia täysin uudenlaiseen palvelukehitykseen. Tässä työssä on vertailtu laadullisesta näkökulmasta neljää eri alustaratkaisua: Schneider Electric EcoStruxure, Siemens MindSphere, Microsoft Azure ja ABB Ability. Vertailtavina kriteereinä olivat rajapintojen avoimuus kiinteistöautomaation ja sovelluskehityksen näkökulmasta, ekosysteemin laajuus ja avoimuus, osaaminen ja sen saatavuus sekä kyberturvallisuus. Nämä kriteerit täytti parhaiten Microsoft Azure -alustaratkaisu, sillä siitä on helpoiten saatavilla rajapintatiedot ja välineet avoimien rajapintojen hyödyntämiseen sovelluskehityksen näkökulmasta. Lisäksi Microsoft Azurella on laaja kumppaniverkosto, joiden kautta on saatavilla myös osaamista sekä se täyttää useat kyberturvallisuusstandardit.
Uusi liiketoiminta ja uudenlaiset palvelut vaativat uudenlaisia liiketoimintamalleja. Liiketoimintamalli käsittelee tarjooman luomaa arvoa sekä asiakkaalle että palveluntarjoajalle, muodostuvia kustannuksia, tulovirtoja sekä sidosryhmiä. Hyvä liiketoimintamalli mahdollistaa tarjoomasta saatavan parhaan mahdollisen hyödyn ja tuoton yritykselle. Energiamurroksessa myös energiayhtiöt ovat pakotettuja miettimään liiketoimintamallejaan sekä tulevaisuuden liiketoimintaa, ja uusien liiketoimintamallien on vastattava tunnistettuihin asiakastarpeisiin. Liiketoimintamallin kehitys harvoin tapahtuu kerrasta, vaan se on jatkuva kehitysprosessi, jossa nopeat reagoimiset erehdyksiin ohjaavat liiketoiminta-mallia uuteen suuntaan. Uuden liiketoimintamallin kehitystä saattaa hidastaa vanhat käytössä olevat ja vielä toimivat liiketoimintamallit. Tässä työssä esitetty liiketoimintamalli pohjautuu pitkälti vallitseviin liiketoimintoihin ja niiden liiketoimintamalleihin Jyväskylän Energialla.
Digitalisaatio avaa uusia mahdollisuuksia vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin ja kehittää uutta liiketoimintaa. Alustatalous on yksi digitalisaation myötä kehittynyt liiketoiminta-alue, joka avaa ovia täysin uudenlaiseen palvelukehitykseen. Tässä työssä on vertailtu laadullisesta näkökulmasta neljää eri alustaratkaisua: Schneider Electric EcoStruxure, Siemens MindSphere, Microsoft Azure ja ABB Ability. Vertailtavina kriteereinä olivat rajapintojen avoimuus kiinteistöautomaation ja sovelluskehityksen näkökulmasta, ekosysteemin laajuus ja avoimuus, osaaminen ja sen saatavuus sekä kyberturvallisuus. Nämä kriteerit täytti parhaiten Microsoft Azure -alustaratkaisu, sillä siitä on helpoiten saatavilla rajapintatiedot ja välineet avoimien rajapintojen hyödyntämiseen sovelluskehityksen näkökulmasta. Lisäksi Microsoft Azurella on laaja kumppaniverkosto, joiden kautta on saatavilla myös osaamista sekä se täyttää useat kyberturvallisuusstandardit.
Uusi liiketoiminta ja uudenlaiset palvelut vaativat uudenlaisia liiketoimintamalleja. Liiketoimintamalli käsittelee tarjooman luomaa arvoa sekä asiakkaalle että palveluntarjoajalle, muodostuvia kustannuksia, tulovirtoja sekä sidosryhmiä. Hyvä liiketoimintamalli mahdollistaa tarjoomasta saatavan parhaan mahdollisen hyödyn ja tuoton yritykselle. Energiamurroksessa myös energiayhtiöt ovat pakotettuja miettimään liiketoimintamallejaan sekä tulevaisuuden liiketoimintaa, ja uusien liiketoimintamallien on vastattava tunnistettuihin asiakastarpeisiin. Liiketoimintamallin kehitys harvoin tapahtuu kerrasta, vaan se on jatkuva kehitysprosessi, jossa nopeat reagoimiset erehdyksiin ohjaavat liiketoiminta-mallia uuteen suuntaan. Uuden liiketoimintamallin kehitystä saattaa hidastaa vanhat käytössä olevat ja vielä toimivat liiketoimintamallit. Tässä työssä esitetty liiketoimintamalli pohjautuu pitkälti vallitseviin liiketoimintoihin ja niiden liiketoimintamalleihin Jyväskylän Energialla.