Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Muuttuvien markkinavaatimusten vaikutukset tuotteen jakotapaan

Laitervo, Jere Petteri (2019)

 
Avaa tiedosto
Laitervo.pdf (4.419Mt)
Lataukset: 



Laitervo, Jere Petteri
2019

Konetekniikka
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-27
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905311823
Tiivistelmä
Muuttuvat markkinavaatimukset aiheuttavat tuotteille ja tuoterakenteille tarvetta sopeutua ja kehittyä. Yritysten on täytynyt laajentuessaan uusille markkinoille tehdä muutoksia tuotteidensa tuoterakenteisiin ja ajan myötä lukuisten eri variaatioiden muokkaama tuoterakenne voi olla sekava ja vaatia uudelleenjärjestelyitä. Systemaattinen tuotteiden modulointi ja tarkkojen markkinavaatimusten muutosvaikutusten selvittäminen helpottavat tuotehallintaa ja antavat yritykselle paremman kuvan muutosten vaikutusten laajuudesta.

Tässä työssä tavoitteena on selvittää, miten markkinavaatimusten muutokset vaikuttavat tuoterakenteen jakotapaan ja miten niihin tulee varautua tuotekehitystä suunniteltaessa. Ensimmäisessä osassa tutkitaan Yhdysvaltojen markkinoita ja verrataan markkinoilla toimivien koukkulaitteiden eroja Euroopan markkinoihin ja koukkulaitteisiin. Suorittamalla markkinoiden sekä niillä toimivien koukkulaitteiden välillä benchmarking tutkimus, saadaan selville eroavaisuudet asiakaskysymyksissä ja muissa tuotteen rakennetta ohjaavissa osissa.

Työn toisessa osassa tutkitaan koukkulaitteiden tuoterakennetta, josta luodaan brownfield-prosessia mukaillen visuaalinen dokumentaatio tuoterakenteen jaosta ja niitä ohjaavista periaatteista. Tätä saatua dokumentaatiota kutsutaan nimellä product blueprint, jonka avulla pystytään havainnoimaan, mitkä asiakaskysymykset sekä rakenteen jakologiikkaa ohjaavat periaatteet vaikuttavat kuhunkin tuoterakenteen osaan.

Kahden edellisen osan tietojen avulla työn lopussa tutkitaan, miten eroavat markkinavaatimukset vaikuttavat tuoterakenteen jakotapaan. Muuttuneiden asiakaskysymysten sekä jakologiikkaan vaikuttavat periaatteiden avulla pystytään kohdistamaan muutokset tarkasti tuoterakenteeseen ja näin selventämään tuotekehitystarpeita.

Työssä kehitetty menetelmä on sovellettavissa kaikille modulaarisille tuoterakenteille, eikä ole toimiva ainoastaan työssä tutkitun koukkulaitteen osalta. Tuloksena työlle ei ole ainoastaan kartoitus muuttuvien markkinavaatimusten vaikutuksista koukkulaitteen tuoterakenteelle, vaan työkalu, jota voidaan yleistää käytettäväksi markkinavaatimusten vaikutuksiin erilaisille modulaarisille tuotteille.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37080]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste