Lääkelaskennan projektityö yläkouluun
Tuominen, Jasmin (2019)
Tuominen, Jasmin
2019
Teknis-luonnontieteellinen
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905211658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905211658
Tiivistelmä
Vuonna 2016 voimaan tulleissa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa pyritään kehittämään opetusta lisäämällä vaihtelevia työtapoja verrattuna perinteiseen opettajajohtoiseen oppituntiin. Myös työhön syventymistä, ryhmätyöskentelyä, aiheiden monialaisuutta ja työelämälähtöisyyttä suositaan.
Projektioppiminen on yksi tapa tuoda vaihtelua perinteisiin oppitunteihin. Se on opetusmuoto, jossa oppiminen tapahtuu kiinteästi jonkin projektin ympärillä. Projektit ovat usein laajoja ja työelämään sidottuja pitkäkestoisia oppimiskokonaisuuksia.
Lääkelaskenta on osa hoitoalan opintoihin kuuluvaa lääkehoidon kokonaisuutta. Lääkelaskennan tehtävät ovat yleensä työelämälähtöisiä, ja niissä esiintyvät annostukset ja lääkemäärät viimeisimpien suositusten mukaisia. Lääkkeiden kanssa työskentelevien hoitajien on potilaan turvallisuuden vuoksi erittäin tärkeää osata laskea lääkkeet oikein. Opinnoissa olevat lääkelaskennan tentit tehdään usein ilman laskimia, ja läpipääsemiseksi laskuissa ei saa olla virheitä. Lääkelaskuja pidetään yleisesti vaikeina ja jopa pelottavina, vaikka niiden ratkaisuun tarvitaan vain sellaisia matemaattisia työkaluja, jotka opitaan jo peruskoulun aikana.
Tässä kandidaatintyössä esitelty lääkelaskennan projekti on suunniteltu yläkoululaisille. Projektissa käydään läpi erään potilaan sairaalareissu, joka lopulta selviää kofeiinimyrkytyksen aiheuttamaksi. Potilaan tarina perustuu Lääkärilehdessä julkaistuun tositarinaan. Tehtävät käsittelevät potilaan hoitoon liittyviä lääkkeitä, ympäristöä ja myrkytyksen aiheuttanutta valmistetta. Tehtävien sanallisuus ja hoitoalan sanasto lisäävät projektin haastavuutta, vaikka matemaattisesti tehtävät ovat yksinkertaisia. Tavoitteena on madaltaa lääkelaskennan pelottavuutta tuomalla oppilaille positiivisia kokemuksia laskuista jo ennen jatko-opintoja.
Projektioppiminen on yksi tapa tuoda vaihtelua perinteisiin oppitunteihin. Se on opetusmuoto, jossa oppiminen tapahtuu kiinteästi jonkin projektin ympärillä. Projektit ovat usein laajoja ja työelämään sidottuja pitkäkestoisia oppimiskokonaisuuksia.
Lääkelaskenta on osa hoitoalan opintoihin kuuluvaa lääkehoidon kokonaisuutta. Lääkelaskennan tehtävät ovat yleensä työelämälähtöisiä, ja niissä esiintyvät annostukset ja lääkemäärät viimeisimpien suositusten mukaisia. Lääkkeiden kanssa työskentelevien hoitajien on potilaan turvallisuuden vuoksi erittäin tärkeää osata laskea lääkkeet oikein. Opinnoissa olevat lääkelaskennan tentit tehdään usein ilman laskimia, ja läpipääsemiseksi laskuissa ei saa olla virheitä. Lääkelaskuja pidetään yleisesti vaikeina ja jopa pelottavina, vaikka niiden ratkaisuun tarvitaan vain sellaisia matemaattisia työkaluja, jotka opitaan jo peruskoulun aikana.
Tässä kandidaatintyössä esitelty lääkelaskennan projekti on suunniteltu yläkoululaisille. Projektissa käydään läpi erään potilaan sairaalareissu, joka lopulta selviää kofeiinimyrkytyksen aiheuttamaksi. Potilaan tarina perustuu Lääkärilehdessä julkaistuun tositarinaan. Tehtävät käsittelevät potilaan hoitoon liittyviä lääkkeitä, ympäristöä ja myrkytyksen aiheuttanutta valmistetta. Tehtävien sanallisuus ja hoitoalan sanasto lisäävät projektin haastavuutta, vaikka matemaattisesti tehtävät ovat yksinkertaisia. Tavoitteena on madaltaa lääkelaskennan pelottavuutta tuomalla oppilaille positiivisia kokemuksia laskuista jo ennen jatko-opintoja.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8453]