Pysäköintilaitosten lattioiden pintakorjausmateriaalit ja -menetelmät
Kailajärvi, Karri (2019)
Kailajärvi, Karri
2019
Rakennustekniikka
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-06-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905211702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905211702
Tiivistelmä
Pysäköintilaitosten liikennöityjen alueiden tasorakenteet ja lattiapinnat altistuvat useille ulkoisille rasitustekijöille kuten klorideille sekä vedelle, mikä kylmissä tiloissa altistaa rakenteen pakkasrasitukselle. Lisäksi betonirakenteissa tapahtuu raudoitekorroosiolle altistavaa karbonatisoitumista ajan saatossa. Merkittävin pysäköintilaitosten lattioille ominainen vaurioitumistapa on liikenteen mekaanisesta kulutuksesta aiheutuva pinnan kuluminen, josta Suomessa erityisen raskasta tekee talviaikainen nastarenkaiden käyttö.
Pysäköintilaitoksessa lattiapinnan tehtävä on toimia sen alaisten rakenteiden suojana kulutusta ja ulkoisia rasitustekijöitä vastaan. Tämän vuoksi lattiapinnalta vaaditaan riittävää tiiviyttä ja kulutuskestävyyttä, jolloin pysäköintilaitosten kantavilla rakenteilla saavutetaan niiden suunniteltu käyttöikä. Lattioiden mekaanisesta kulumisesta johtuen, pintarakennetta on korjattava rakennuksen muita osia tiheämmällä syklillä eritysesti vilkkaasti liikennöidyissä julkisissa pysäköintitiloissa.
Diplomityössä kirjallisuustutkimuksessa tutkittiin pysäköintilaitoksen lattioilta vaadittavia laadullisia tekijöitä, ja selvitettiin pysäköintilaitosten lattiapintojen vaurioitumista sekä erilaisten vaurioiden korjausmenetelmiä ja -materiaaleja. Itse vaurioiden korjaustöiden ja niissä käytettävien materiaalien lisäksi kerättiin yhteen lattioiden korjaustarpeen selvittämisessä, korjausten suunnittelussa ja korjaustyön laadunvalvonnassa huomioitavia asioita. Lisäksi tehtiin lyhyt katsaus pysäköintilaitosten ylläpidon tarpeisiin, jotta lattiarakenteiden kunto voitaisiin säilyttää riittävällä tasolla ylimääräisten raskaiden korjaushankkeiden välttämiseksi. Pysäköintilaitoksissa lattioissa tavattavien vaurioiden ja korjaustarpeiden aiheuttajien osalta pyrittiin myös työn tutkivalla osuudella vahvistamaan ja täydentämään aikaisempia käsityksiä.
Työssä toteutettiin laadullista tutkimusta tekemällä kysely Suomen Betonilattiayhdistys ry:n kautta mukaan saaduille yhteistyöyrityksille. Kyselyllä selvitettiin korjattuja pysäköintilaitoksia, niissä korjaustarpeen aiheuttaneita ongelmia, sekä käytettyjä korjaustapoja ja -materiaaleja. Diplomityön yhteydessä suoritettiin lisäksi pysäköintilaitosten katselmuksia pintamateriaalien toimivuuden ja kestävyyden arvioimiseksi. Tehtyjen selvitysten tulokset nostivat esille mekaanisen kulumisen pysäköintilaitosten lattioiden suurimpana ongelmana. Erityisesti suurten kauppakeskusten korkean käyttöasteen pysäköintitilat ovat ongelmallisia ja kovimmillakin pintaratkaisuilla korjaustarve voi muodostua jo 1-2 vuoden kuluttua edellisestä korjauksesta.
Pysäköintilaitoksessa lattiapinnan tehtävä on toimia sen alaisten rakenteiden suojana kulutusta ja ulkoisia rasitustekijöitä vastaan. Tämän vuoksi lattiapinnalta vaaditaan riittävää tiiviyttä ja kulutuskestävyyttä, jolloin pysäköintilaitosten kantavilla rakenteilla saavutetaan niiden suunniteltu käyttöikä. Lattioiden mekaanisesta kulumisesta johtuen, pintarakennetta on korjattava rakennuksen muita osia tiheämmällä syklillä eritysesti vilkkaasti liikennöidyissä julkisissa pysäköintitiloissa.
Diplomityössä kirjallisuustutkimuksessa tutkittiin pysäköintilaitoksen lattioilta vaadittavia laadullisia tekijöitä, ja selvitettiin pysäköintilaitosten lattiapintojen vaurioitumista sekä erilaisten vaurioiden korjausmenetelmiä ja -materiaaleja. Itse vaurioiden korjaustöiden ja niissä käytettävien materiaalien lisäksi kerättiin yhteen lattioiden korjaustarpeen selvittämisessä, korjausten suunnittelussa ja korjaustyön laadunvalvonnassa huomioitavia asioita. Lisäksi tehtiin lyhyt katsaus pysäköintilaitosten ylläpidon tarpeisiin, jotta lattiarakenteiden kunto voitaisiin säilyttää riittävällä tasolla ylimääräisten raskaiden korjaushankkeiden välttämiseksi. Pysäköintilaitoksissa lattioissa tavattavien vaurioiden ja korjaustarpeiden aiheuttajien osalta pyrittiin myös työn tutkivalla osuudella vahvistamaan ja täydentämään aikaisempia käsityksiä.
Työssä toteutettiin laadullista tutkimusta tekemällä kysely Suomen Betonilattiayhdistys ry:n kautta mukaan saaduille yhteistyöyrityksille. Kyselyllä selvitettiin korjattuja pysäköintilaitoksia, niissä korjaustarpeen aiheuttaneita ongelmia, sekä käytettyjä korjaustapoja ja -materiaaleja. Diplomityön yhteydessä suoritettiin lisäksi pysäköintilaitosten katselmuksia pintamateriaalien toimivuuden ja kestävyyden arvioimiseksi. Tehtyjen selvitysten tulokset nostivat esille mekaanisen kulumisen pysäköintilaitosten lattioiden suurimpana ongelmana. Erityisesti suurten kauppakeskusten korkean käyttöasteen pysäköintitilat ovat ongelmallisia ja kovimmillakin pintaratkaisuilla korjaustarve voi muodostua jo 1-2 vuoden kuluttua edellisestä korjauksesta.