Hajavuon vaikutus magneettitarttujan pitovoimaan
Suominen, Juho (2019)
Suominen, Juho
2019
Konetekniikka
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905101563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905101563
Tiivistelmä
Magneettitarttujan kiinnittäminen automaatiosovellukseen on suoritettava huomioiden sovellukseen kuuluvien komponenttien valmistusmateriaalit huomioiden. Suhteellisen lähellä magneettitarttujaa sijaitsevat ferromagneettiset komponentit voivat aiheuttaa odottamattomia muutoksia tarttujan pitovoimassa, mikäli hajavuon johtuminen kyseisiin komponentteihin mahdollistuu. Tällöin magneettitarttujan magneettisesta voimasta tietty osa suuntautuu suunnitellusta otepinnasta poispäin, jolloin tartuttavaan kuormaan kohdistuva voima poikkeaa tavoitellun suuruisesta voimasta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lisääntyvän magneettisen hajavuon vaikutusta, tutkimalla magneettitarttujan ja kuorman välistä voimavaikutusta. Magneettitarttujan ja kuorman välillä oleva ilmarako saa aikaan magneettisen voiman vähenemisen, jota tarkastellaan huomioiden hajavuohon vaikuttava elementti, joka on tuotu magneettitarttujan yhteyteen. Kuormaan vaikuttavia magneettisia voimia tarkastellaan kokeellisesti, suorittamalla vetotestejä kuormaan suunnitellusti kiinnitetyllä magneettitarttujalla ja vastaavan tilanteen simulointimallin avulla.
Tutkimuksessa käytettyjen menetelmien vertailun avulla voidaan käsittää magneettitarttujan ja siihen läheisesti kuuluvien komponenttien toimintaa erilaisissa tilanteissa, joita käytännön automaatiosovelluksissa voidaan kohdata. Tutkittaessa kokonaisuutta tarkkaan määritellyn simulointimallin avulla, voidaan fyysisen mallin kaltainen kuormitustilanne todentaa käyttämättä olemassa olevia komponentteja. Rakenteen magneettiset ominaisuudet voidaan mallintaa, jolloin sen toimivuutta voidaan tutkia valmistamatta koeosia ja suorittamatta lukuisia huolellisesti järjestettyjä vetokokeita.
Hajavuon vaikutusta on tutkimuksessa mitattu kahdella eri menetelmällä: simulointimallin avulla ja vetotestilaitteistolla suoritetulla fyysisen mallin mittauksilla. Tutkimuksessa todetaan, että hajavuo vaikuttaa magneettitarttujan pitovoimaan ja, että vertailukelpoisia tuloksia hajavuon vaikutuksista magneettitarttujan pitovoimaan saadaan kummallakin tutkimuksen menetelmällä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lisääntyvän magneettisen hajavuon vaikutusta, tutkimalla magneettitarttujan ja kuorman välistä voimavaikutusta. Magneettitarttujan ja kuorman välillä oleva ilmarako saa aikaan magneettisen voiman vähenemisen, jota tarkastellaan huomioiden hajavuohon vaikuttava elementti, joka on tuotu magneettitarttujan yhteyteen. Kuormaan vaikuttavia magneettisia voimia tarkastellaan kokeellisesti, suorittamalla vetotestejä kuormaan suunnitellusti kiinnitetyllä magneettitarttujalla ja vastaavan tilanteen simulointimallin avulla.
Tutkimuksessa käytettyjen menetelmien vertailun avulla voidaan käsittää magneettitarttujan ja siihen läheisesti kuuluvien komponenttien toimintaa erilaisissa tilanteissa, joita käytännön automaatiosovelluksissa voidaan kohdata. Tutkittaessa kokonaisuutta tarkkaan määritellyn simulointimallin avulla, voidaan fyysisen mallin kaltainen kuormitustilanne todentaa käyttämättä olemassa olevia komponentteja. Rakenteen magneettiset ominaisuudet voidaan mallintaa, jolloin sen toimivuutta voidaan tutkia valmistamatta koeosia ja suorittamatta lukuisia huolellisesti järjestettyjä vetokokeita.
Hajavuon vaikutusta on tutkimuksessa mitattu kahdella eri menetelmällä: simulointimallin avulla ja vetotestilaitteistolla suoritetulla fyysisen mallin mittauksilla. Tutkimuksessa todetaan, että hajavuo vaikuttaa magneettitarttujan pitovoimaan ja, että vertailukelpoisia tuloksia hajavuon vaikutuksista magneettitarttujan pitovoimaan saadaan kummallakin tutkimuksen menetelmällä.