Jakeluverkon valvonta palveluntarjoajan näkökulmasta
Rautava, Joonas (2019)
Rautava, Joonas
2019
Sähkötekniikka
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905101564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905101564
Tiivistelmä
Jakeluverkon valvonta on kriittinen osa jakeluverkkoliiketoimintaa. Jakeluverkon valvonta on muuttumassa useiden eri tekijöiden kuten säävarman verkon rakentamisen seurauksena. Sekä verkkoyhtiöt että palveluntarjoajat ovat pohtineet keinoja, joilla muutoksiin voitaisiin reagoida mahdollisimman kustannustehokkaasti.
Työ tehtiin Empower IM Oy:lle, joka palveluntarjoajana on halukas laajentamaan palveluitaan. Työn tarkoituksena oli tutkia jakeluverkon valvontaa palveluntarjoajan näkökulmasta ja selvittää millaisia liiketoimintamahdollisuuksia jakeluverkon valvonta palvelussa on. Työssä pyrittiin myös selvittämään, millaisia haasteita jakeluverkon valvontaan tulevaisuudessa liittyy ja millaisia toimintamalleja jakeluverkon valvonnassa nykyisin käytetään.
Työn tärkeimmäksi tutkimusmenetelmäksi valittiin puolistrukturoidut haastattelut. Työssä haastateltiin kahdeksaa jakeluverkkoyhtiön edustajaa ja Empower IM:n henkilöstöä. Haastattelut pyrittiin pitämään kasvotusten. Haastatteluja varten valmisteltiin kysymysrunko, joka toimitettiin haastateltaville etukäteen. Kaikki haastattelut nauhoitettiin ja dokumentoitiin.
Haastattelujen analysointiin työssä käytettiin menetelmänä SWOT-analyysiä, jonka avulla pyrittiin löytämään jakeluverkon valvontaan liittyviä vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. SWOT-analyysit tehtiin haastattelumateriaalien avulla kolmesta eri näkökulmasta. Näkökulmat olivat jakeluverkkoyhtiön näkökulma, jossa verkkoyhtiö jatkaa jakeluverkon valvontaa itse, jakeluverkkoyhtiön näkökulma, jossa palveluntarjoaja hoitaa valvonnan ja palveluntarjoajan näkökulma.
Työssä tehtyjen haastattelujen ja SWOT-analyysien perusteella voidaan palveluntarjoajan näkökulmasta todeta, että jakeluverkon valvonnassa on nähtävissä liiketoiminnallinen mahdollisuus ja jatkotoimenpiteinä palvelukonseptin kehittämistä tulee jatkaa. Työ luo uskoa tulevaisuuden palvelumallille, jossa jakeluverkon valvontaa tehdään yhdessä kumppanuusmallilla asiakkaan ja palveluntarjoajan kesken. Distribution network controlling is a critical part of the distribution network business. The controlling of the distribution network is changing as result of number of factors, such as the construction of weatherproof network. Both network companies and service providers have been considering ways to respond to changes as cost-effectively as possible.
This work was done for Empower IM Oy, which as a service provider is willing to expand its services. The purpose of the work was to study distribution network controlling from the perspective of the service provider and to find out what business opportunities are available in the controlling of distribution network. The aim was also to find out what challenges the future of the distribution network controlling poses and what operating models are currently used in the distribution network controlling.
Semi-structured interviews were selected as the most important research method of the work. Eight representatives of the distribution network companies and the staff of Empower IM Oy were interviewed for the work. Interviews were strived to keep face to face. Questions were prepared for interviews and provided to the interviewees in advance. All interviews were recorded and documented.
SWOT analysis was used to analyze the material to find strengths, weaknesses, opportunities and threats related to the distribution network controlling. The SWOT analyzes were done based on interview materials from three different perspectives. The perspectives were the view of the distribution network company, in which the network company continues to monitor the distribution network itself, the view of the distribution network company, in which the service provider manages the supervision and the service provider's perspective.
On the basis of interviews and SWOT analyzes carried out in the work, it can be seen from the viewpoint of the service provider that there is a business opportunity in the distribution network controlling and further development of the service concept should be continued. The work creates confidence in a service model for the future, where distribution network controlling is done in partnership with the customer and the service provider.
Työ tehtiin Empower IM Oy:lle, joka palveluntarjoajana on halukas laajentamaan palveluitaan. Työn tarkoituksena oli tutkia jakeluverkon valvontaa palveluntarjoajan näkökulmasta ja selvittää millaisia liiketoimintamahdollisuuksia jakeluverkon valvonta palvelussa on. Työssä pyrittiin myös selvittämään, millaisia haasteita jakeluverkon valvontaan tulevaisuudessa liittyy ja millaisia toimintamalleja jakeluverkon valvonnassa nykyisin käytetään.
Työn tärkeimmäksi tutkimusmenetelmäksi valittiin puolistrukturoidut haastattelut. Työssä haastateltiin kahdeksaa jakeluverkkoyhtiön edustajaa ja Empower IM:n henkilöstöä. Haastattelut pyrittiin pitämään kasvotusten. Haastatteluja varten valmisteltiin kysymysrunko, joka toimitettiin haastateltaville etukäteen. Kaikki haastattelut nauhoitettiin ja dokumentoitiin.
Haastattelujen analysointiin työssä käytettiin menetelmänä SWOT-analyysiä, jonka avulla pyrittiin löytämään jakeluverkon valvontaan liittyviä vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. SWOT-analyysit tehtiin haastattelumateriaalien avulla kolmesta eri näkökulmasta. Näkökulmat olivat jakeluverkkoyhtiön näkökulma, jossa verkkoyhtiö jatkaa jakeluverkon valvontaa itse, jakeluverkkoyhtiön näkökulma, jossa palveluntarjoaja hoitaa valvonnan ja palveluntarjoajan näkökulma.
Työssä tehtyjen haastattelujen ja SWOT-analyysien perusteella voidaan palveluntarjoajan näkökulmasta todeta, että jakeluverkon valvonnassa on nähtävissä liiketoiminnallinen mahdollisuus ja jatkotoimenpiteinä palvelukonseptin kehittämistä tulee jatkaa. Työ luo uskoa tulevaisuuden palvelumallille, jossa jakeluverkon valvontaa tehdään yhdessä kumppanuusmallilla asiakkaan ja palveluntarjoajan kesken.
This work was done for Empower IM Oy, which as a service provider is willing to expand its services. The purpose of the work was to study distribution network controlling from the perspective of the service provider and to find out what business opportunities are available in the controlling of distribution network. The aim was also to find out what challenges the future of the distribution network controlling poses and what operating models are currently used in the distribution network controlling.
Semi-structured interviews were selected as the most important research method of the work. Eight representatives of the distribution network companies and the staff of Empower IM Oy were interviewed for the work. Interviews were strived to keep face to face. Questions were prepared for interviews and provided to the interviewees in advance. All interviews were recorded and documented.
SWOT analysis was used to analyze the material to find strengths, weaknesses, opportunities and threats related to the distribution network controlling. The SWOT analyzes were done based on interview materials from three different perspectives. The perspectives were the view of the distribution network company, in which the network company continues to monitor the distribution network itself, the view of the distribution network company, in which the service provider manages the supervision and the service provider's perspective.
On the basis of interviews and SWOT analyzes carried out in the work, it can be seen from the viewpoint of the service provider that there is a business opportunity in the distribution network controlling and further development of the service concept should be continued. The work creates confidence in a service model for the future, where distribution network controlling is done in partnership with the customer and the service provider.